کد خبر ۹۴۱۹۴ انتشار : ۳ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۱۳:۵۴
در گفت‌وگو با قم‌نا مطرح شد:

اشتباهی که برخی مادران به خاطر «تاریخ تولد لاکچری» فرزندشان می‌کنند/ آیا در قم هم با چنین معضلی مواجهیم!؟

«دکتر مریم یوسفی» متخصص زنان و زایمان در گفت‌وگو با قم‌نا در خصوص عوارض زایمان زودتر از موعد، اظهار داشت: زایمان زودرس عوارض زیادی دارد. برای مقابله با معضل «تاریخ تولد لاکچری» باید یک فرهنگ سازی انجام شود. شاید هیچ کدام از بیمارانی که برای تعیین تاریخ تولد فرزندشان مراجعه می‌کنند؛ یک درصد احتمال نمی‌دهند که نوزادشان زنده نماند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم‌نا)، چند روز دیگر 99/9/9 است. تاریخی که گمان برخی والدین بر این است که اگر در این فرزندشان در چنین تاریخ رُندی به دنیا بیاید؛ برای آنها و فرزندشان به اصطلاح «تاریخ تولد لاکچری» محسوب می‌شود. برای همین هم چند صباحی است که شاهد رواج اقداماتی نسنجیده از جانب برخی زوجها در به زود به دنیا آوردن نوزادشان هستیم.

اما باید بدانیم، زایمان زودتر از زمان، عوارض خاصی را متوجه جنین و نوزاد می‌کند؛ این تصور که این نوع زایمان بی‌خطر است صحیح نیست و این‌که والدین تصور کنند که اگر نوزادشان زودتر به دنیا بیاید در آینده مشکلی نخواهد داشت، کاملاً نادرست است!

در همین زمینه «دکتر مریم یوسفی» متخصص زنان و زایمان در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم‌نا) در خصوص عوارض زایمان زودتر از موعد، اظهار داشت:  "زایمان بسته به این که چقدر زودرس باشد؛ عوارض زیادی دارد. مهم‌ترین مسئله برای یک نوزاد زودرس، مشکلات ریوی است. این بچه‌ها چون ریه‌هایشان کامل نرسیده است؛ دچار اختلالات تنفسی می‌شوند.

اختلالات دیگری همچون مشکلات دستگاه گوارش نیز رخ می‌دهد. بچه‌ای که به هر دلیلی زود به دنیا می‌آید؛ سیستم ایمنی‌اش ضعیف است و به راحتی در مقابل بیماری‌ها آسیب است و زود مریض می‌شود. این نوزادان چون فعلا تکامل کافی پیدا نکرده‌اند؛ کاملا نمی‌توانند فعال باشند و معمولا آن قدرت بدنی لازم را ندارند که سینه مادرشان را بگیرند.

بستری نوزادان زودرس در بخش مراقبت‌های ویژه نوزادان _NICU_ بسیار بالاست و اگر نوزادی خیلی زود به دنیا بیاید و نتواند در مقابل بیماری و عوارض در پی آن مقاومت کند؛ حتی ممکن است از بین برود."

وی همچنین با اشاره به این‌که تولد نوزاد در بالای 41 هفته «دیررس» محسوب می‌شود؛ بیان کرد: "ممکن است برخی زوج‌ها، بچه‌ای که 9 ماه یا 40 هفته‌اش کامل شده است را بخواهند دیرتر به دنیا بیاورند. در این شرایط نیز، عوارض خاصی متوجه نوزاد و مادر است به عنوان نمونه بچه ممکن است در رحم مادر مدفوع کند یا مثلا اگر این مادران تجربه سزارین قبلی داشته باشند؛ باعث می‌شود رحم‌شان پاره شود.

دکتر یوسفی، زمان سزارین نوزاد را 39 هفته و زمان زایمان طبیعی را در صورت مساعد بودن شرایط مادر، تا 41 هفته عنوان کرد و افزود: بالای 37 هفته معمولا بچه وارد رشد شده و دیگر نیازی به آمپول ریه برای نوزاد نیست؛ ولی این دلیل نمی‌شود که ما بگوییم اگر کسی فرزند اولش را در هفته 38 حاملگی به دنیا آورده است؛ فرزند بعدی‌اش را هم در هفته 38اُم فارغ شود و هیچ مشکلی پیش نمی‌آید.

یک بچه‌ای ممکن است هیچ مشکلی نداشته باشد ولی یک بچه‌ای ممکن است 39 هفته یا 40 هفته به دنیا بیاید و ریه‌اش هنوز نارس باشد. این‌که خداوند مقرر کرده است که درد زایمان مادر شروع می‌شود؛ به این معنی است که بچه تکامل‌ش را انجام داده است. حالا فرقی نمی‌کند این مدت زمان دقیقاً چقدر باشد. سر این جریانات «تاریخ تولد لاکچری» ما مراجعه کننده 34 هفته هم داشته‌ایم! این یک درد بزرگ است که متاسفانه افراد تحصیل کرده هم در این بین کم نیستند."

این متخصص زنان و زایمان، تعداد والدین قمی که به دلیل «تاریخ تولد لاکچری» فرزندشان به بیمارستان‌ها مراجعه می‌کنند را «بسیار» توصیف کرد و افزود: "این عمل از نظر سازمان نظام پزشکی تخلف محسوب می‌شود. بیمارستان‌های دولتی معمولا چون تحت نظر شدید دانشگاه علوم پزشکی، وزارت بهداشت و ... هستند؛ این چنین مواردی کنترل شده است و از طرفی بیماران نیز برای این عمل در بیمارستان‌های دولتی چندان رغبتی به خرج نمی‌دهند. این عمل معمولا در بیمارستان‌های خصوصی صورت می‌گیرد و اکثر کسانی که چنین تقاضاهایی دارند و می‌خواهند هزینه کنند به بیمارستانهای خصوصی مراجعه می کنند."

وی همچنین درخصوص هزینه عمل به دنیا آوردن نوزاد زودرس گفت: "استعلام این مورد از بیمارستان‌های خصوصی تهران کار سختی نیست؛ کافی است به بیماستان‌های خصوصی تهران زنگ بزنید؛ راحت نرخ تعیین می‌کنند و می‌گویند بیایید! من در یکی از گروه‌های پزشکی دیدم که خود پزشکان، چنین تبلیغات نوزاد آوری با هزینه‌های نجومی را مورد استهزاء قرار می‌دادند و می‌گفتند که هزینه چنین عملی 10 میلیون تومان است؛ چرا مثلا 130 میلیون هزینه شده است!"

دکتر یوسفی خاطر نشان کرد: "برای مقابله با معضل «تاریخ تولد لاکچری» باید یک فرهنگ سازی انجام شود. شاید هیچ کدام از بیمارانی که برای تعیین تاریخ تولد فرزندشان مراجعه می‌کنند؛ یک درصد احتمال نمی‌دهند که نوزادشان زنده نماند. برای پزشکان و خانواده‌ها باید یک فرهنگ سازی شود که این تاریخ‌ تولدهای لاکچری برچیده شود. قبلا فقط تاریخ‌هایی مثل 9/9/99 بود الان 7/7/99 یا 8/8/99 به آن اضافه شده است."

این متخصص زنان و زایمان، با گلایه از عدم جدیت در برخورد با چنین تخلفاتی، تصریح کرد: "متاسفانه پزشکانی که درست کار می‌کنند اصلا حمایت نمی‌شوند و پزشکان که نادرست کار می‌کنند که تعدادشان زیاد است. من نمی‌گویم برخورد نمی‌شود ولی جدیت در این برخوردها نیست! به نظر من اگر بخواهند راحت می‌توانند جلوی این کارها بگیرند."

https://t.me/qomna_com

https://www.instagram.com/qomna_com/

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com