کد خبر ۹۹۴۴۲ انتشار : ۳۱ فروردین ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۱۸
نقدی به عملکرد شورای شهر قم در زمینه شفافیت /

شورای شهر اصولگرای قم در «شفافیت» از اصلاح طلبان هم جاماند

برخی شوراهای دیگر شهرها در پایان هرسال کاری به صورت مبسوط، جزیی‌ترین فعالیت‌های اعضای شورا را به تفکیک ارائه طرح، لایحه، تذکر و ... به اطلاع همگان می‌رساند؛ با این حال شورای شهر قم دست کم به صورت سیستماتیک و منسجم اقدام قابل توجهی در این زمینه انجام نداده است.

پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم‌نا) | مهدی هواسی: در حالی که چند سالی است در گفتمان جریان اصولگرایان در کشور، لزوم شفافیت نمایندگان و سایر مسئولان در همه زمینه‌ها پررنگ شده اما در استان قم کمتر شاهد پاسخ به چنین مطالبات و یا دغدغه‌هایی هستیم از جمله کارنامه شورای شهر قم در موضوع شفافیت، نشان میدهد که این شورا دست کم به صورت سیستماتیک و منسجم، اقدام قابل توجهی در این زمینه انجام نداده است.

البته برگزاری جلسات شورای شهر به صورت پخش زنده از طریق فضای مجازی یک اقدام قابل تحسین می باشد اما این به تنهایی کفایت نمی کند. وقتی صحبت از شفافیت عملکرد اعضای شورای شهر می‌شود؛ منظور این است که ریزجزییات اقدامات سیزده عضو شورای اسلامی شهر قم در طول چهارسال زمامداری بر مدیریت شهر قم، نظیر مجموع زمان حضور و فعالیت آنان در کمیسیون‌های تخصصی و این‌که حضور و فعالیت تا چه اندازه موثر بوده است؛ برای همگان مشخص شود.

این شفافیت موضوع جدید و خلاف عرف، شرع و قانون نیست که برخی‌ها در واکنش به مطالبه آن، ابرو در هم کشیده یا در پی فلسفه‌ بافی‌های آنچنانی برمی‌آیند. بدیهی است، مردم حق دارند که بدانند افرادی که برای اداره شهرشان برگزیده‌اند، تا چه اندازه فعال بوده‌اند.

برخی شوراهای دیگر شهرها در پایان هرسال کاری به صورت مبسوط، جزیی‌ترین فعالیت‌های اعضای شورا را به تفکیک ارائه طرح، لایحه، تذکر و ... به اطلاع همگان می‌رساند. به عنوان نمونه شورای اصلاح طلب شهر تهران علاوه بر موارد ذکر شده، حضور و غیاب اعضای شورا در جلسات، تمامی نطق‌های یک نماینده و حتی تعداد خبرها و یادداشت‌هایی که از او در سایت اطلاع رسانی شورا کار شده را منتشر می‌کنند و به این ترتیب یک فرد عادی جامعه هم می‌تواند با یک بررسی ساده بفهمد که کدام نماینده شورا به دغدغه‌های فکری‌اش نزدیک‌تر است.

علاوه بر موارد ذکر شده، همچنین ضروری است که مشخص شود، تعامل اعضای شورا با مردم تا چه حد بوده و چه میزان گره‌گشایی از مشکلات مردم صورت گرفته و تا چه حد از ظرفیت نخبگانی در شورا استفاده شده است.

افزون بر این میزان دریافت مالی به ازای مشارکت اعضای شورای شهر در کمیسیون‌ها و لیست اموال آنان قبل و بعد از عضویت در شورای شهر نیز گام مهمی در برچیدن ساز و کارهای فسادزا مدیریت شهری است و این امر می تواند در اعتماد مجدد و  آگاهانه مردم به اعضای فعلی شورای در دوره بعدی، سهم بسزایی ایفا کند.

جای تاسف و ملامت است که اعضای شورای شهر قم  _ که برآمده از لیست اصولگرایان قم است_ تا به حال حتی به اندازه اصلاح طلبان پایتخت نشین در این زمینه تلاشی نکرده‌اند. با این تفاصیل «شفافیت» برای انتخابات آتی می‌تواند یک معیار و شاخص کلیدی برای انتخاب باشد و شورای هماهنگی اصولگرایان، نمایندگان فعلی شورای شهر قم و هر تشکل یا فرد دیگری که عزم حضور در ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر قم را دارد؛ می‌بایست با شفافیت نسبت به اموال و عملکرد قبلی خود پا به عرصه انتخابات بگذارد.

https://t.me/qomna_com

https://www.instagram.com/qomna_com/

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com