کد خبر ۱۱۷۷۴۰ انتشار : ۱۶ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۵۸
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قم:

محتوای منبر باید متحول شود

مدیرکل تبلیغات اسلامی قم وظایف خطبا را در جهاد تبیین مهم دانست و گفت: ما احتیاج داریم که محتوای منبر متحول شود و این تحول باید بر پایه اقامه عدل و در چارچوب طرح رهبر انقلاب باشد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم‌نا) به نقل از خبرگزاری مهر، حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی شعبان‌زاده در جلسه‌ای با خطبای هیئت‌های مذهبی استان قم با اشاره به وضعیت مساجد و هیئت‌های کشور، اظهار داشت: ما در درون هیئت چالش‌هایی داریم؛ چالش زندگی با مخاطب، فقدان مخاطب، تفاوت افق بیانات واعظ با افق نیاز مخاطب و عدم هماهنگی عناصر در هیئت، از جمله این چالش‌هاست.

وی با تأکید بر اینکه هیئت‌ها باید نسبت خود را با ولی جامعه مشخص کنند، گفت: حرف‌هایی که در هیئت گفته می‌شود و اولویت‌هایی که مطرح است، به چه میزان با افق نگاه رهبر انقلاب هماهنگ است؟!

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قم با اشاره به فرمایشی از رهبر معظم انقلاب، بیان داشت: ایشان فرمودند اسلام با فرض اینکه دین در موضع حاکمیت نیست، اسلام با علم کلام گسترش پیدا می‌کند اما وقتی در آن موضع قرار گرفت، با اقامه عدل، گسترش پیدا می‌کند.

حجت‌الاسلام شعبان‌زاده افزود: علم کلام در بینش انسان بسیار نقش دارد اما کسی که از دین فاصله می‌گیرد علم کلام نمی‌داند یا نابرابری‌ها موجب ایجاد این شکاف شده است؟! ما در حوزه محتوا بر پایه این راهبرد، احتیاج به یک تحول داریم.

وی فرآیند اقامه عدل در جامعه را منوط به تحقق نظریه نظام اسلامی رهبر انقلاب دانست و گفت: رهبری می‌فرماید از طریق پنج گام اهداف اسلام محقق می‌شود و در حال حاضر در مرحله شکل‌گیری دولت و جامعه اسلامی هستیم.

نقش حلقه‌های میانی در تشکیل دولت اسلامی و حل مشکلات

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قم با تشریح طرح رهبری برای تحقق دولت و جامعه اسلامی در این مقطع، گفت: ایشان در گام دوم انقلاب اسلامی می‌خواهند با قیام جوانان، متشکل سازی آنها، جریان‌سازی این تشکل‌ها، حرکت در جایگاه حلقه‌های میانی و کنش‌گری با ساختار قرارگاهی، این کار را پیش ببرند.

حجت‌الاسلام شعبان‌زاده افزود: هر مجموعه‌ای که رهبر، طرح، تشکیلات، نیروی انسانی برای اداره تشکیلات و مخاطب مردمی دارد، در جامعه جریان‌ساز خواهد بود.

وی یادآور شد: رهبر معظم انقلاب فرمودند اگر توانستید در کشور جریان حلقه‌های میانی را شکل بدهید، آنگاه زمینه برای روی کار آمدن دولت اسلامی و حزب‌الهی فراهم خواهد شد که این علاج حل مشکلات است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قم با توجه به اینکه نرم افزار قیام در انسان‌ها چطور شکل می‌گیرد، گفت: اگر با پاسخ به شبهات و ایجاد آمادگی روحی، مخاطب خود را آماده عمل به وظیفه کردیم، حال باید دید که توانسته‌ایم آنها را متشکل و جریان‌ساز کنیم؛ آیا آنها خود را حلقه میانی بین مردم و حاکمیت می‌دانند و یا صرفاً نق می‌زنند و منتظر حل مشکلات توسط دیگری هستند؟!

حجت‌الاسلام شعبان‌زاده به کارکردهای حلقه‌های میانی بر اساس افق نگاه رهبر انقلاب پرداخت و اظهار داشت: جریان حلقه‌های میانی ظرفیت حاکمیت را به مردم منتقل می‌کند و کمک می‌کند از میان مردم و برای مردم، مشکلات را حل شود.

وی تصریح کرد: مأموریت حلقه‌های میانی این است که کشور را به پیشرفت همه جانبه برساند؛ پس موضوع کار آنها به وسعت الگوی اسلامی-ایرانی پیشرفت است که این مهم، مقدمه تمدن سازی است.

محتوای منبر و هیئت باید بر پایه اقامه عدل متحول شود

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قم وظایف هیئت‌ها و خطبا را در این عرصه مورد توجه قرار داد و گفت: ما احتیاج داریم که محتوای منبر متحول شود؛ این تحول باید بر پایه اقامه عدل و در چارچوب طرح رهبر انقلاب باشد.

حجت‌الاسلام شعبان‌زاده متغیرهای و اقتصادی را موجب بی‌اثر شدن منبر دانست و اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب فرمودند که علاج مشکلات، روی کار آمدن دولتی است که بر پایه ارزش‌ها حکمرانی می‌کند و راه شکل‌گیری آن، حلقه‌های میانی است تا صدای ولی جامعه به مردم برسد و اولویت‌های خود را با او تنظیم کنند.

وی با تأکید بر اینکه حاکمیت به تنهایی قدرت ایجاد اصلاحات عمومی را ندارد، گفت: به فرموده رهبر انقلاب هر جا مردم در صحنه بودند ما پیروز شدیم و هر جا نبودند شکست خوردیم. چه کسی باید مردم را به صحنه بیاورد؟! امت وسط چه کسانی هستند؟!

هیئت، کانون جهاد تبیین است

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قم، هیئت را کانون جهاد تبیین و پیشران آن را واعظ هیئت دانست و گفت: آیا تبیین هیئت‌های ما بر مدار طرح رهبری صورت می‌گیرد یا هنوز اسلامی فردی را توسعه می‌دهیم؟! ما هنوز در فضای علم کلام هستیم. تجلی علم کلام از طریق اقامه عدل و با استفاده از نظامات محقق می‌شود.

حجت الاسلام شعبان‌زاده در تشریح وضعیت کنونی کشور در مواجهه با دشمن، گفت: ما در حال حاضر درگیر سه نوع جنگ هستیم؛ جنگ روایت‌ها، جنگ اراده‌ها و جنگ ناامیدسازی. در جنگ روایت‌ها از سه طریق محاصره افکار عمومی شده‌ایم یکی جریان خبر و اطلاع رسانی، دوم جریان شبکه‌های اجتماعی و سوم جریان هنر و محصولات آن مانند فیلم و سریال است.

وی افزود: در این شرایط محاصره، دشمن قرائت خودش را به دروغ بر ما تحمیل می‌کند و سپس افکار خود را به ذهن مردم تزریق می‌کند و مسئولان و مردم را دچار اختلال محاسباتی می‌کند. این محاصره نیز با نفوذ جریانی و تحریم معاضدت می‌شود.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قم با بیان اینکه جریان نفوذ روایت دروغ دشمن را در افکار عمومی تثبیت می‌کند، گفت: هر زمانی خواستیم به سراغ اصلاحات اساسی برویم، فتنه کردند؛ مثل فتنه ۸۸ و اغتشاش‌های ۱۴۰۱.

حجت‌الاسلام شعبان‌زاده با اشاره به تحلیل عمیق و دقیق رهبر معظم انقلاب نسبت به حوادث سال گذشته، گفت: قرائت خیلی‌ها این بود که در اثر فشار اقتصادی کشور دچار این حوادث شد اما رهبر انقلاب فرمودند که ملت ما رو به پیشرفت است و اغتشاش حرکت انفعالی دشمن در برابر این حرکت رو به جلوی کشور. چه کسی این نوع تحلیل را در هیئت‌ها توضیح می‌دهد؟!

وی با اشاره به اینکه عده معدودی از مردم در اغتشاش‌ها حضور داشتند، بیان داشت: از بین اینها یکی دو درصد آنها که منافق بودند همچنان در زندان هستند و مابقی آزاد شده‌اند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قم تصریح کرد: مشکل ریشه‌ای دشمن با ما این است که ما داریم نظم نوین جهانی را در غرب آسیا و محور مقاومت شکل می‌دهیم و اگر همین مسیر را ادامه بدهیم ابرقدرت می‌شویم؛ بنابراین دشمن می‌خواهد منظر بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران را برهم بزند و به همین دلیل فتنه ۱۴۰۱ را رقم زد.

حجت‌الاسلام شعبان‌زاده به حوادثی که در سال گذشته رخ داد اشاره کرد و گفت: آنها افکار عمومی را قبضه و مدیریت و مهندسی بین‌المللی کردند؛ ۵۰ هزار نفر را در برلین گرد هم جمع کردند و هزینه ایاب و ذهاب و اسکان آنها را نیز پرداخت کردند تا روایت سازی کنند.
وی دشمن را در موضع ضعف و اقلیت مطلق دانست و تصریح کرد: اینکه مخالفان جمهوری اسلامی را در خارج کشور جمع کردند به این دلیل بود که امکان برگزاری چنین تجمعی را در داخل کشور نداشتند.

مرزبندی با کفر و نفاق؛ رسالت اصلی هیئت

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قم مرزبندی جدی با جریان کفر و نفاق را رسالت اصلی هیئت‌ها عنوان کرد و گفت: صحبت‌کردن از خواب و خیال و اسلام فردی در هیئت تراز جایگاهی ندارد.

حجت‌الاسلام شعبان‌زاده، طرح رهبر معظم انقلاب در مقابل جنگ روایت‌ها را نهضت فراگیر جهاد تبیین دانست و اظهار داشت: آیا ما در برابر روایات جعلی دشمن، روایت می‌کنیم تا بتوانیم بگوییم در عرصه این جهاد وارد شده‌ایم؟!

وی با بیان اینکه دشمن در جنگ اراده‌ها به دنبال خسته‌کردن مردم است، گفت: طرح رهبری در این عرصه اصلاح سبک زندگی اسلامی با اکسیر مبارزه، مقاومت، شهادت است؛ ایشان می‌خواهند که ما بر روی تفسیر امر اهل‌بیت (ع) در سیره شهدا کار کنیم.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قم معرفی الگوی کارآمد اسلامی و زیست مجاهدانه را در مسیر مبارزه با دشمن و تقویت اراده‌ها لازم دانست و اظهار داشت: رهبر انقلاب می‌فرمایند اگر روحیه مقاومت در یک امت و نسلی به وجود آید، دیگر کار تمام است و به نتیجه مطلوب خواهند رسید.

حجت‌الاسلام شعبان‌زاده جنگ ناامیدسازی دشمن را حربه‌ای برای خالی‌کردن صحنه از سوی مردم عنوان کرد و گفت: کسی که ناامید می‌شود تسلیم شده و از حرکت باز می‌ایستد. در این عرصه ما باید از طریق احیا شبکه امامت با محوریت مسجد جامعه‌پرداز، به دنبال بسیج اداره‌ها باشیم؛ این معماری جدید فرهنگی است که کشور ما امروز به آن نیاز دارد.

وی افزود: در کنار این سه جنگی که با برش فرهنگی انجام می‌شود، فشار اقتصادی، فشار دیپلماسی و فشار امنیتی، این جنگ را به یک جنگ ترکیبی تبدیل کرده است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قم کار فرهنگی در چنین شرایطی را امری سخت توصیف کرد و گفت: گاهی روحانیت و مبلغین مردم را قانع می‌کنند اما فشار اقتصادی اجازه همراهی را نمی‌دهد. در عصر آخر الزمان دشمن با تمام جنودش به صحنه آمده و اهل ایمان نیز با تمام توانش باید به میدان بیاید.

حجت‌الاسلام شعبان‌زاده در ارائه تعریف از هیئت تراز، اظهار داشت: هیئتی که در مدار طرح رهبری حرکت کند، هیئت تراز است. باید مشکلات بشود موضوع کار ما و نقش آفرینی در جایگاه حلقه‌های میانی میدان سازندگی ما بشود.

وی عمل به وظیفه طبق مسیری که رهبری ترسیم می‌کند را موجب تربیت امت دانست و تأکید کرد: باید بر اساس این طرح رهبری، سلوک ملی شکل بگیرد.

مسجد و هیئت؛ قدرتمندترین نهاد اجتماعی کشور

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قم با وجود هجمه همه جانبه دشمن، مسجد و هیئت را همچنان قدرت‌مندترین نهاد اجتماعی کشور عنوان کرد.

حجت الاسلام شعبان‌زاده با اشاره به اینکه هر حرکت اجتماعی از گفتمان تبعیت می‌کند و هر حرکت اصلاحی نیاز به شکل گیری باور عمومی دارد، گفت: باید تصمیم بگیریم که به مسئله مشترک برسیم تا همگی به آن بپردازیم و بر اساس اولویت‌های رهبری به گفتمان مشترک دست پیدا کنیم.

وی نفرت پراکنی و تمرکز بر زخم‌ها را استراتژی همیشگی دشمن برشمرد و تصریح کرد: می‌خواهند کسانی را که با شعار، عنوان و تابلوی انقلابی روی کار آمده‌اند ناکارآمد جلوه دهند. می‌خواهند در جامعه دوقطبی سازی کنند و به بهانه‌های مختلف گروه‌های اجتماعی را در مقابل هم قرار دهد؛ نقطه مقابل این حربه دشمن، نشر خوبی‌هاست.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قم امر به معروف را مصداق نشر خوبی‌ها خواند و گفت: در این زمینه باید خوبی‌ها را شناسایی، بیان و روایت کنیم و از عاملان نشر خوبی‌ها تقدیر به عمل آوریم.

https://t.me/qomna_com

https://www.instagram.com/qomna_com/

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com