کد خبر ۱۲۲۸۲۰ انتشار : ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۵۹

چند راه روستایی قم به محور فرعی ارتقاء می‌یابد

معاون فنی و راه‌های روستایی اداره راهداری و حمل ونقل جاده‌ای قم با اشاره به حجم بالای تردد در برخی از محور‌های راه‌های روستایی استان، گفت: در همین خصوص ارتقای ۶ راه روستایی به محور فرعی غیرشریانی در دستور کار این اداره کل قرار گرفته‌است.

سیدمحمدرضا موسوی گفت: در همین خصوص ارتقای ۶ راه روستایی به محور‌های فرعی غیرشریانی برای افزایش عرض معبر و حریم در دستور کار قرار دارد که محور‌های سه راهی باغیک به دستجرد، کهک به فردو، دستجرد به سلفچگان و قمرود به کوه سفید از مهمترین آنهاست.

معاون فنی و راه‌های روستایی اداره راهداری و حمل ونقل جاده‌ای قم با بیان اینکه راه‌های روستایی قم از عرض استاندارد ۶ مترمربع لازم برخوردار هستند، بیان کرد: مشکل عمده راه‌های روستایی استفاده مشترک ماشین آلات سنگین مربوط به معادن، مرغداری و سایر واحد‌های صنعتی از این محور‌های با ظرفیت اندک و غیرسازگار با نیاز‌های غیرروستاییان است.

موسوی همچنین با اشاره به اقدام‌های انجام شده در محور کوه سفید، ادامه داد: عملیات بهسازی این محور از سال گذشته تا محور قشلاق البرز و شش امامزاده انجام شده‌است.

معاون فنی و راه‌های روستایی اداره راهداری و حمل ونقل جاده‌ای استان قم عنوان کرد: در همین خصوص ارتقای راه‌های روستایی پرتردد به محور‌های غیرشریانی در دستور کار قرار دارد تا عبور و مرور ماشین آلات سنگین به این محور‌ها خسارتی به زیرساخت‌های آن وارد نکند.

موسوی همچنین بیان کرد: تمامی روستا‌های بالای ۲۰ خانوار دارای راه روستایی استاندارد هستند و احداث راه جدید در این روستا‌ها از طریق خیرین راه ساز دنبال می‌شود.

معاون فنی و راه‌های روستایی اداره راهداری و حمل ونقل جاده‌ای استان قم با بیان اینکه طبق قوانین الزامی بر روشنایی محور‌های روستایی وجود ندارد، گفت: روشنایی محور‌های روستایی صرفا در مناطق مه گیر و گردنه‌های خطرناک الزام‌آور است.

در حوزه راهداری استان قم حدود ۲ هزار کیلومتر راه شامل ۲۱۳ کیلومتر آزادراه، ۲۳۲ کیلومتر بزرگراه، ۱۵۴ کیلومتر راه اصلی، ۱۵۰ کیلومتر راه فرعی و یک هزار کیلومتر راه روستایی وجود دارد.

استان قم دارای هشت راه مواصلاتی اصلی و چهار راه فرعی است که از جمله آنان می‌توان به آزادراه قم - تهران به طول ۱۳۰ کیلومتر، جاده قدیم قم - تهران، بزرگراه قم - ساوه به طول ۸۷ کیلومتر، جاده قدیم قم - کاشان، آزادراه قم - کاشان به طول ۱۰۴ کیلومتر، آزادراه قم - گرمسار به طول ۱۷۳ کیلومتر و بزرگراه قم - سلفچگان - اراک به طول ۱۳۶ کیلومتر اشاره کرد.

طبق آخرین برآوردها، جمعیت قم یک‌میلیون و ۴۳۵ هزار نفر است. جمعیت شهری استان یک‌میلیون و ۳۷۵ هزار نفر معادل ۹۵.۸ درصد و جمعیت روستایی نیز ۶۰ هزار نفر معادل ۴.۲ درصد جمعیت کل استان است.

باشگاه خبرنگاران جوان قم قم

https://t.me/qomna_com

https://www.instagram.com/qomna_com/

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com