کد خبر ۲۴۷۱۰ انتشار : ۱۶ فروردین ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۴۹

دارالحدیث قم با دانشگاه سونان اندونزی همکاری می‌کند

مسئولان مؤسسه دارالحدیث، در سفر به جنوب شرق آسیا که با هماهنگی رایزنی فرهنگی ایران در این کشور انجام شد، با دانشگاه «سونان کالیجاگا»ی اندونزی، تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند.

به گزارش قم نا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، هادی صادقی، معاون فرهنگی قوه قضائیه و قائم‌مقام مؤسسه دارالحدیث، رضا برنجکار، رئیس پژوهشگاه قرآن و حدیث و محمدتقی سبحانی‌نیا، معاون فرهنگی و بین‌المللی دارالحدیث چندی پیش با سفر به اندونزی، با برخی از مسئولان دینی و فرهنگی اندونزی؛ از جمله با مسئولان دانشگاه سونان کالیجاگا این کشور دیدار و گفت‌وگو کردند که به انضای تفاهم‌نامه همکاری با این دانشگاه انجامید. آنچه در ادامه می‌آید، گزارش این دیدارهاست.
برگزاری نشست با رئیس و مسئولان دانشگاه سونان کالیجاگا
این نشست با حضور هادی صادقی، معاون فرهنگی قوه قضائیه و قائم‌مقام مؤسسه دارالحدیث، رضا برنجکار، رئیس پژوهشگاه قرآن و حدیث، محمدتقی سبحانی‌نیا، معاون فرهنگی و بین‌المللی دارالحدیث و حجت‌الله ابراهیمیان، رایزن فرهنگی ایران در اندونزی در دفتر احمد منهاجی، رئیس دانشگاه سونان کالیجاگا اندونزی، برگزار شد.
در این نشست معاون همکاری‌های علمی دانشگاه، رئیس دانشکده اصول‌الدین، معاون اداری و مالی و رئیس گروه قرآن و حدیث این دانشگاه نیز حضور داشتند.
در ابتدای این دیدار، ابراهیمیان، ضمن معرفی هیأت ایرانی گفت: هادی صادقی که مسئولیت مهم قضایی دارند، از افتخارات علمی جمهوری اسلامی ایران در زمینه فسلفه و کلام اسلامی به شمار می‌روند و ما امیدواریم که با امضای تفاهم‌نامه همکاری، فعالیت‌های قرآنی و حدیثی در مرکز مهم دارالحدیث و این دانشگاه آغاز شود و گسترش یابد.
در ادامه این مراسم، احمد منهاجی، رئیس دانشگاه سونان کالیجاگای اندونزی، گفت: ایران افتخار جهان اسلام است و من در تحصیلاتم در کانادا با بسیاری از چهره‌های فرهیخته ایرانی آشنا شدم.
وی که دکترای حقوق اسلامی دارد، گفت: عزم جدی ما بر تعمیق روابط علمی با ایران است و حتی این دانشگاه آمادگی تأسیس کرسی زبان فارسی را نیز دارد؛ به شرطی که ملزومات آن اعم از حضور اساتید ایرانی و سایر نیازمندی‌ها فراهم شود.
احمد منهاجی همچنین بر اسلامی‌سازی علوم تأکید و اظهار کرد: ما مایل هستیم در قالب سمینار یا کارگاه آموزشی از تجربیات ایران در خصوص اسلامی‌سازی علوم بهره‌مند شویم.
در ادامه هادی صادقی، معاون فرهنگی قوه قضائیه و از مسئولان ارشد مؤسسه دارالحدیث، فعالیت‌های این مؤسسه را تشریح کرد و گفت: عزم ما بر تعمیق روابط قرآنی و حدیثی با دانشگاه سونان کالیجاگای اندونزی است.
وی اظهار کرد: در ایران، فعالیت‌های خوبی انجام گرفته است؛ البته ما مدعی نیستیم که تمام علوم را دینی کرده‌ایم؛ اما به این سمت در حال حرکت هستیم و بخشی از این پروژه می‌تواند به صورت مشترک در دستور کار ایران و اندونزی قرار گیرد. معتقدیم جهان به سمت پیشرفت در حال حرکت است و باید پیشرفتی متناسب با اسلامی را تعبیه کنیم و در این راستا قدم‌هایی نیز برداشته‌ایم.
در ادامه رضا برنجکار نیز بایسته‌های پژوهشی میان دارالحدیث و دانشگاه سونان را برشمرد و بر اراده جدی دارالحدیث برای همکاری با دانشگاه تأکید کرد.
بنا بر این گزارش، در این دیدار اعزام اساتید از دارالحدیث به دانشگاه سونان کالیجاگا به مدت یک هفته تا 10 روز، حضور اساتید اندونزیایی در دارالحدیث برای گذراندن دوره آموزشی کوتاه‌مدت 7 تا 10 روزه، حضور اساتید دارالحدیث در سمینارهای علمی دانشگاه سونان، پیگیری برای انجام تحقیقات مشترک، توجه به موضوع اسلامی‌سازی علوم در روابط آینده دارالحدیث با دانشگاه سونان کالیجاگا و همچنین ارسال منابع از دارالحدیث به دانشگاه سونان کالیجاگای اندونزی برای آغاز و توسعه همکاری آینده میان دارالحدیث و دانشگاه سونان کالیجاگا مورد تأکید قرار گرفت.
امضای تفاهم‌نامه همکاری
با حضور قائم‌مقام مؤسسه دارالحدیث و به همت رایزنی فرهنگی ایران در اندونزی، تفاهم‌نامه همکاری میان این مؤسسه و دانشگاه سونان کالیجاگای شهر جوگجاکارتای اندونزی به امضا رسید.
این تفاهم‌نامه در راستای همکاری‌های بیشتر فیما بین دو مؤسسه انجام گرفت.
رایزنی فرهنگی ایران در اندونزی با هماهنگی‌های صورت گرفته، مراتب امضای این تفاهمنامه را فراهم آورد که مورد استقبال دو طرف قرار گرفت.
این تفاهم‌نامه میان احمد منهاجی، رئیس دانشگاه سونان کالیجاگای شهر جوگجاکارتای و حجت‌الاسلام رضا برنجکار، رئیس پژوهشگاه قرآن و حدیث مؤسسه دارالحدیث به امضا رسید.
اهدای 27 جلد کتاب به دانشگاه
رایزنی فرهنگی ایران در اندونزی، در حاشیه سفر اعضای بلندپایه مؤسسه دارالحدیث قم به اندونزی، 27 جلد کتاب به دانشجویان دانشگاه سونان کالیجاگای شهر جوگجاکارتای اندونزی، اهدا کرد.
این اهدای کتاب در حین بازدید هیئت ایرانی از دانشگاه سونان کالیجاگا صورت گرفت.
این کتاب‌ها از سوی کتابخانه مرکزی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی جمهوری اسلامی ایران برای استفاده در اتاق ایران در این دانشگاه، اهدا شد.
رئیس دانشگاه سونان کالیجاگای اندونزی، ضمن قدردانی از تلاش‌های رایزنی فرهنگی ایران در اندونزی، این اقدام را بسیار ارزشمند و تأثیرگذار در راستای گسترش فرهنگ کتابخوانی و همچنین دسترسی به منابع مفید عنوان کرد.

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com