کد خبر ۲۵۲۲۸ انتشار : ۲۶ فروردین ۱۳۹۴ ساعت ۱۷:۴۳
رئیس دفتر آیت‌الله مصباح یزدی در جمع طلاب سفیران هدایت:

بیانیه لوزان، ایران را 5 سال عقب انداخت/ هاشمی می‌خواهد فتنه جدیدی را کلید بزند

رئیس دفتر آیت‌الله مصباح یزدی با اشاره بررسی جزئیات بیانیه لوزان در یازدهم یا نهم تیرماه گفت: اکنون که هیچ اتفاقی رخ‌ نداده ایران پنج سال از دستاوردهای هسته‌ای عقب مانده است.

به گزارش قم نا ، حجت‌الاسلام والمسلمین حسین جلالی ظهر امروز در جمع طلاب سفیران هدایت استان قم با بیان اینکه در توافق با دشمن باید خط‌های قرمز رهبر انقلاب اسلامی رعایت شود اظهار کرد: در بیانیه لوزان مباحث بسیاری مطرح شده که طبق سخن رهبری این مباحث باید برای مردم به ویژه جامعه نخبگان تشریح شود.

وی با تاکید بر اینکه از کلمات بسیاری که دارای دو تعبیر مختلف هستند در بیانیه لوزان استفاده شده است ابراز کرد: در بیانیه بیان شده توسط دشمن بر تعلیق تحریم‌ها تاکید شده اما طرف ایرانی در بیانیه خود از برداشتن تحریم‌ها صحبت به میان آورده است.

رئیس دفتر آیت‌الله مصباح یزدی با بیان اینکه بیانیه لوزان در ارتباط با برداشتن تحریم‌ها و توقف حرکت‌های هسته‌ای زمان‌های متفاوت و گاهی نامشخص را تعیین کرده است تصریح کرد: ایران باید 10 سال با سانتریفیوژ قدیمی خود کار کند و در این سال‌ها کشورهای دیگر با سرعت نور پیشرفت می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه دشمن به راحتی می‌تواند تاسیسات هسته‌ای نطنز را نابود کند ادامه داد: بر اساس این بیانیه تاسیسات هسته‌ای از صنعتی به ویترینی تبدیل شده و هزینه‌های کشور بسیار افزایش داده می‌شود.

جلالی متذکر شد: ایران اسلامی 30 سال در مقابل آمریکا ایستادگی کرد اما اکنون طبق توافقنامه لوزان استقلال ایران خدشه‌دار شده زیرا حرکت این کشور مستقل در عرصه‌های هسته‌ای نیازمند امضای مسئولان آمریکایی است.

وی به برخی از دستاوردهای هسته‌ای ایران اسلامی اشاره کرد و گفت: طبق توافقنامه لوزان، 97 درصد اورانیوم ذخیره شده را باید از بین ببریم و به این علت که دشمن از دستاوردهای هسته‌ای ایران در هراس است باید این دستاوردها را تا 10 سال یا شاید هم بیشتر به تعلیق بیاندازیم.

استاد برجسته حوزه علمیه با تاکید بر اینکه ایران اسلامی نمی‌تواند تحقیق و توسعه‌ای در زمینه اورانیوم غنی‌سازی شده داشته باشد مطرح کرد: تا 10 سال فردو نمی‌تواند غنی‌سازی کند و بعد از این سال‌ها هم معلوم نیست چه بلایی بر سر این سایت‌های هسته‌ای بیاورند.

وی به برخی دیگر از موارد بیانیه لوزان اشاره کرد و یادآور شد: آب سنگین اراک که در سال نزدیک به 10 کیلوگرم پروتونیوم داشت اکنون باید جمع‌آوری شود هر چند در دنیا ایران یکی از 6 کشور دارنده راکتور آب سنگین است و ژاپن 30 هزار پلوتونیوم ذخیره دارد و دشمن می‌خواهد راکتور دیگری را طراحی کنیم که دستاوردش پلوتونیوم نباشد.

جلالی با بیان اینکه تیم مذاکره‌کننده خیلی بیشتر از اندازه دچار خوش‌بینی شده است عنوان کرد: آمریکا از سایت هسته‌ای فردو هراسان است زیرا این سایت 40 متر زیرزمین و بالای آن 80 متر کوه قرار دارد اما اکنون در بیانیه لوزان این قدرت را از ایران گرفته و خواستار نابودی زیرساخت‌های فردو شده‌اند.

وی از محدودیت‌های ایران برای پژوهش در عرصه‌های مختلف هسته‌ای یاد کرد و ادامه داد: ایران فقط می‌تواند در بخش سانتریفیوژها تحقق داشته باشد البته این حرکت پژوهشی ایران اسلامی نیز باید با تایید چند کشور استکباری انجام شود.

جلالی با تاکید بر اینکه پنج مورد از تحریم‌های دشمن هسته‌ای است ابراز کرد: آمریکا 28 مورد تحریم علیه ایران اعمال کرده است که طبق بیانیه فقط یک‌چهارم تحریم‌های هسته‌ای برداشته می‌شود زیرا طرف غربی در ارتباط با برداشتن بقیه تحریم‌ها توانایی لازم را ندارد.

رئیس دفتر آیت‌الله مصباح یزدی با بیان اینکه سناتورهای کنگره آمریکا با ایران اسلامی هیچ موافقتی ندارند تصریح کرد: تاکید رهبری برای برداشتن تحریم‌ها به صورت یکجا به این علت است که دشمن نتواند در آینده تصمیم‌های خود را نقض کند زیرا تحریم‌ها توسط مقامات مختلف کشورهای غربی انجام شده و برداشتن آن‌ها به صورت یکجا انجام نمی‌شود.

وی خاطرنشان کرد: طبق گفته مسئولان آمریکا در بیانیه لوزان فقط ایران اسلامی نسبت به گفته‌های خود تعهد دارد در صورتی که طرف غربی برداشتن تحریم‌ها را مشروط به شرایط خاصی اعلام کرده است.

جلالی با اشاره به اینکه دشمن طبق بیانیه می‌خواهد قطعنامه‌های غیرقانونی را از بین ببرد اظهار کرد: یک قطعنامه جدید از سوی شورای امنیت صادر می‌شود که قطعنامه‌های غیر قانونی را در خود جای داده است و ایران اسلامی با امضای خود، آن را به رسمیت می‌شناسد و قانونی‌اش می‌کند.

وی نظارت و بازرسی‌های مطرح شده برای ایران در بیانیه لوزان را بسیار ننگ‌آمیز دانست و عنوان کرد: سخت‌ترین بازرسی‌های دنیا از جمله دوربین‌های آنلاین فقط برای ایران اسلامی گذاشته شده است و ایران باید زنجیره تامین از جمله اطلاعات متخصصان هسته‌ای را در اختیار دشمن قرار دهد در صورتی که در گذشته این اقدام منجر به شهادت متخصصان هسته‌ای ایران شد.

این استاد برجسته حوزه علمیه با تاکید بر اینکه طبق بیانیه ناظران بین‌المللی می‌توانند در هر زمان و مکان از ایران اسلامی بازرسی کنند تصریح کرد: برخی از نکات اساسی در توافقنامه وجود دارد که طبق آن‌ها استقلال ایران اسلامی خدشه‌دار شده است به همین علت روحانیت هیچ توافق استکباری را امضا نکرده است و روشنگری‌های لازم را در جامعه اسلامی انجام می‌دهد.

وی با بیان اینکه به گفته مسئولان جزئیات بیانیه لوزان در یازدهم یا نهم تیرماه بررسی می‌شود ادامه داد: اکنون که هیچ اتفاقی رخ‌ نداده ایران اسلامی پنج سال از دستاوردهای هسته‌ای عقب مانده باید منتظر باشیم که در جزئیات چه موضوع‌هایی مطرح می‌شود.

جلالی یک مرحله‌ای بودن را یکی از شرایط توافقنامه مورد نظر رهبر انقلاب اسلامی دانست و عنوان کرد: بسیاری از خط‌های قرمز رهبر انقلاب اسلامی در مذاکرات لوزان رعایت نشده است و مسئولان ایرانی باید نسبت به تذکرات رهبر انقلاب اسلامی توجه بیشتری داشته باشند.

وی افزود: آقای هاشمی‌رفسنجانی به واسطه اینکه مهره‌های فتنه خود از جمله خاتمی و میرحسین موسوی را از دست داده به دنبال تنها راه باقی مانده یعنی بیت امام خمینی(ره) است و می‌خواهد فتنه جدیدی را از بیت امام کلید بزند.

جلالی با اشاره به اینکه درس خارج سید حسن خمینی در قم مورد توجه بزرگان قرار گرفته است ابراز کرد: برخی برای فرزندان امام احترام خاصی قائل هستند و فرزندان امام باید هوشیار باشند در دام فتنه هاشمی نباشند.

رئیس دفتر آیت‌الله مصباح یزدی در پایان سخنان خود به برخی از وقایع اخیر در کشور یمن اشاره کرد و گفت: در آخر این هفته خبرهای خوبی در ارتباط با یمن به اطلاع مردم می‌رسد.

منبع : فارس 

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com