کد خبر ۲۵۳۷۹ انتشار : ۳۱ فروردین ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۵۳
رئیس مرکز فرهنگ و معارف قرآن:

امام باقر(ع) پرچم‌دار انقلاب فکری و فرهنگی اهل‌بیت(ع) است

رئیس مرکز فرهنگ و معارف قرآن گفت: امام باقر(ع) پرچم‌دار انقلاب فکری و فرهنگی اهل‌بیت(ع) است، این امام بزرگوار در برابر مکاتب کلامی و ‌سوء استفاده‌های قدرتمندان از اسلام برای پیشبرد اهداف سیاسی ایستادگی کردند.

به گزارش قم نا ، حجت‌الاسلام صادق یوسفی‌مقدم ضمن تبریک سالروز ولادت امام محمد باقر(ع) اظهار کرد: دوران امامت امام باقر(ع) 19 سال است که با ضعف بنی‌امیه و قدرت پیدا کردن زمامداران عباسی مقارن بوده است.

وی خاطرنشان کرد: بنی‌امیه و بنی‌عباس با یکدیگر در حال نزاع و درگیری بودند، که امام از این فرصت خوب برای توسعه اندیشه ناب اسلامی استفاده کردند و به مثابه گسترش فتوحات اسلامی توانستند انقلابی عظیم از نظر فرهنگی و فکری در جهان اسلام به وجود آورند.

رئیس مرکز فرهنگ و معارف قرآن با بیان اینکه امام باقر(ع) پرچم‌دار انقلاب فکری و فرهنگی اهل‌بیت(ع) است، گفت: این امام بزرگوار در برابر مکاتب کلامی از یک سو و ‌سوء استفاده‌های قدرتمندان از اسلام برای پیشبرد اهداف سیاسی از سویی دیگر ایستادگی کردند.

وی خاطرنشان کرد: پیشوای پنجم شیعیان در دوران امامت خود جبهه‌های مختلفی را ایجاد کردند که از جمله آنها جبهه سیاسی بود که در این جبهه علاوه بر حفظ مکتب اهل بیت(ع) و توسعه اندیشه آن به مقابله با سوء استفاده زمامداران از اسلام پرداختند.

یوسفی‌مقدم با اشاره به ایجاد جبهه فکری و فرهنگی گفت: امام محمد باقر(ع) در جبهه فرهنگی با مکاتب اشعری، معتزلی، جبری، خوارج و سایر مکاتب دیگر به مقابله پرداختند.

وی خاطرنشان کرد: امام محمد باقر(ع) توانمندی خود را الهی می‌دانستند و بر این مسئله تاکید داشتند که آنچه انجام شده از سوی خدا و توحید الهی است و جابر بن عبدالله انصاری در مورد این امام بزرگوار بیان کرد که به حق نام باقر به معنای شکافنده علوم الهی زیبنده ایشان است.

رئیس مرکز فرهنگ و معارف قرآن یادآور شد: بسیاری از عالمان اهل سنت بر مرتبه و توان علمی امام اعتراف کردند، از جمله ابن حجر عسقلانی در مورد این امام بزرگوار بیان کرده که امام به اندازه‌ای رموز و اسرار علوم و دانش‌ها را آشکار کرده که جز تاریک‌باطنان آن حقایق را انکار نمی‌کنند.

وی یادآور شد: این سخنان از دانشمندان اهل سنت بیانگر این است که همگان به مقام علمی و توان حضرت اعتراف کردند.

منبع : فارس 

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com