کد خبر ۲۵۴۷۵ انتشار : ۱ اردیبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۳۶
مدیر حوزه علمیه استان قم عنوان کرد

رشد 100 درصدی شرکت طلاب در جشنواره علامه حلی استان قم

مدیر حوزه علمیه استان قم گفت: در دومین جشنواره علامه حلی استان قم شاهد افزایش 100 درصدی شرکت طلاب خواهر و برادر هستیم.

به گزارش قم نا ، حجت‌الاسلام والمسلمین احمد فرخ‌فال پیش از ظهر امروز در نشست خبری جشنواره علامه حلی استان قم اظهار کرد: سال‌های متمادی توسط مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه یعنی ستاد مرکزی، نسبت به برگزاری با صلابت جشنواره علامه حلی در ارتباط با تحقیقات علمی سراسر کشور اقدامات لازم انجام شده و تاکنون ثمرات شایسته‌ای داشته است.
وی افزود: پس از آن بر اساس مصوبه‌ای جدید، مقرر شد مدیریت‌های استانی هم در حوزه‌های علمیه سراسر کشور جشنواره‌ای استانی را تدارک ببینند.

مدیر حوزه علمیه استان قم با بیان اینکه نخستین دوره جشنواره علامه حلی سال گذشته در سطح مدارس علمیه قم برگزار شد گفت: طلاب و فضلا از مدارس سطح یک و سطوح عالی و از پایه نخست تا افرادی که در سال ابتدایی تحصیل دروس خارج هستند در این جشنواره شرکت می‌کنند.

وی ادامه داد: کسانی که 10 سال در حوزه تحصیل کرده‌اند و کفایه را گذرانده‌اند طلبه سطح یک محسوب می‌شوند.

فرخ‌فال با اشاره به محورهای جشنواره علامه حلی استان قم خاطرنشان کرد: تفسیر و علوم قرآن، کلام، اخلاق و تربیت، منطق و فلسفه، فقه، اصول فقه، علوم حدیث، رجال و تراجم، تاریخ اسلام، ادبیات فارسی و عربی و علوم انسانی مقید به مرتبط با حوزه دین محورهایی هستند که افراد می‌توانند در قالب مقاله، کتاب و پایان‌نامه، آثار خود را به دبیرخانه ارسال کنند.

رئیس شورای سیاست‌گذاری جشنواره علامه حلی استان قم عنوان کرد: برخی موارد در این بین از امتیازات ویژه‌ای برخوردار هستند که شامل بایسته‌ها و راه‌های بهسازی و فرهنگ در مدیریت، اقتصاد مقاومتی، فرهنگ عمومی و مباحث مربوط به جمعیت می‌شود.

وی افزود: طلاب و فضلا تحقیقات و پژوهش‌های خود را در سطح مدارس به دبیرخانه جشنواره ارسال کرده‌اند؛ در برخی مدارس حدود 130 تحقیق هم ارائه شده که 50 نفر از آنها حائز رتبه و امتیاز لازم در محدوده دیدگاه مدیریت همان مدارس بوده‌اند و به دبیرخانه معرفی شده‌اند.

فرخ‌فال با بیان اینکه رشد آماری شرکت‌کنندگان در جشنواره علامه حلی استان قم چشمگیر است گفت: امسال در مجموع، 1341 اثر به دبیرخانه ارسال شده که 1042 اثر از حوزه‌ها و مدارس علمیه برادران و 299 اثر هم مربوط به طلاب خواهر است.

مدیر حوزه‌های علمیه استان قم از افزایش 100 درصدی آثار ارسالی به دومین جشنواره علامه حلی استان قم خبر داد و خاطرنشان کرد: حدود 86 هزار پرونده تحصیلی در قم وجود دارد که 15 هزار نفر از آنها در حال مأموریت و تبلیغ هستند ولی سایر آنها در قم تحصیل می‌کنند بنابراین ظرفیت برای افزایش آمار حضور در جشنواره علامه حلی وجود دارد.

وی به تحقیقات و پژوهش‌های حوزوی صورت گرفته تا پیش از انقلاب گفت: تا پیش از پیروزی نهضت اسلامی تنها مجله مکتب اسلام بود که با آن ظرفیت و محتوا منتشر می‌شد و می‌درخشید ولی امروزه آثار و پژوهش‌های متنوعی در قالب نشریات و مجلات گوناگون در قم منتشر می‌شود که تعداد آنها قابل قیاس با گذشته نیست.

فرخ‌فال با بیان اینکه 120 نشریه علمی و تخصصی تنها از سوی حوزه علمیه و نهادهای حوزوی منتشر می‌شود تصریح کرد: بیشتر طلاب پس از طی چند سال تحصیلی در حوزه، در کارگاه‌های نویسندگی و پژوهش شرکت می‌کنند و زیر نظر اساتید حرفه‌ای، مهارت‌های پژوهشی را می‌آموزند و علاوه بر این اردوهای تابستانی در مشهد مقدس توسط معاونت پژوهش تدارک دیده شده که استقبال طلاب از آنها چشمگیر است.

رئیس شورای سیاست‌گذاری جشنواره علامه حلی استان قم بیان کرد: پس از دو سال کار جدی توسط معاونت پژوهش حوزه علمیه استان قم، امروز 18 مدرسه علمیه از میان 45 مدرسه، دارای نشریات علمی پژوهشی هستند و آنها را به چاپ می‌رسانند.

منبع : فارس 

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com