کد خبر ۲۵۴۹۸ انتشار : ۲ اردیبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۵۶
آیت‌الله مکارم شیرازی در دیدار رییس دانشگاه علوم پزشکی قم عنوان کردند:

لزوم نظارت گسترده دولت بر تولیدکنندگان مواد غذایی

این مرجع تقلید با اشاره به مخالفت صریح اسلام بر استفاده از مواد مضر، اظهار داشتند: اسلام اجازه نمی دهد به خاطر درآمد بیشتر، سلامت مردم به خطر بیافتد؛ تولیدکننده ای که ماده مضر در اختیار جامعه می گذارد، ضامن خسارت شرعی مصرف کنندگان خواهد بود.

به گزارش قم نا به نقل از ستاد خبری هفته سلامت قم، آیت الله العظمی ناصر مکارم شیرازی عصر امروز سه‌شنبه در دیدار با ابوالفضل ایرانی‌خواه رییس دانشگاه علوم پزشکی قم و معاونینش، با ابراز خرسندی از شعار هفته سلامت «ایمنی غذا از مزرعه تا سفره» اظهار کرد: این شعار انگشت روی یکی از مشکل‌ترین مسائل اجتماعی گذاشته شده است.

وی ادامه داد: بسیاری از بیماری‌ها، از کار افتادگی‌ها، پیری زودرس، مرگ‌ومیرها و ... توسط غذاهای آلوده، نامناسب و مضر ایجاد می‌شود.

استاد حوزه علمیه قم با تاکید بر اینکه علمی شدن پیام هفته سلامت تاثیر مهمی در سلامت جامعه و سبک‌تر شدن بار دستگاه‌های طبی و مراکز درمانی خواهد داشت: توجه ویژه به ایمنی غذا باعث کاهش بیماری‌ها و مراجعه کمتر مردم به مراکز درمانی می‌شود.

آیت‌الله مکارم شیرازی با بیان اینکه عدم سلامت مواد غذایی در جامعه هزینه‌های زیادی دارد، اذعان داشت: یکی عوامل مهم در این امر کسانی هستند که می‌خواهند با عرضه مواد غذایی ناسالم، مواد اولیه ارزان قیمت، مضر و امثال آنها در محصولات خود به فکر درآمد بیشتر هستند که برای مثال می‌توانیم به اقبال تولید کنندگان به استفاده از روغن پالم به دلیل ارزان قیمت بودن و درآمد بیشتر آن اشاره کنیم.

وی افزود: تصور نمی‌کنم تمامی تولید کنندگان در فکر ارائه غذای سالم به مردم باشند چون آنها در اندیشه درآمد بیشتر هستند؛ البته اسلام اجازه نمی‌دهد به خاطر درآمد بیشتر سلامت مردم به مخاطره افتد و از نظر شرعی نیز عامل اصلی اینگونه بیماری‌ها را تولید کنندگان در این زمینه می‌داند.

این مرجع تقلید نظارت جدی بر تولید کنندگان را ضرروی دانست و اظهار کرد: بسیاری اصرار بر مخفی کاری، درآمد بیشتر و ارائه مواد ناسالم به جامعه دارند که دولت باید بادقت به این مسئله رسیدگی کند.

آیت‌الله مکارم شیرازی تصریح کرد: تاکنون نظارت بر تولید کنندگان انجام می‌شد اما آنها کافی نیست چرا که اکنون نیز در بازار مواد ناسالم زیادی دیده می‌شود و برای رفع آن باید نظارت با جدیت از کشاورزان، دامداران، تولیدکنندگان و عرضه کنندگان به مردم انجام شود. درست است که این امر هزینه زیادی دارد اما باعث کاهش بسیاری از هزینه‌ها می‌شود.

وی دومین عامل مهم بیماری‌ها و مرگ‌ومیر توسط تغذیه ناسالم را خود مردم دانست و عنوان کرد: مردم بیشتر به دنبال مواد غذایی که لذت بیشتری دارد می‌روند و به جای سلامت آن، به دنبال لذت غذا هستند که گاهی نیز این لذت‌ها خیالی است.

استاد حوزه علمیه قم تاکید کرد: وقتی مردم به خودشان رحم نمی‌کنند دیگران چگونه برای آنها کاری انجام دهند؟ بنابراین باید به کرّات به مردم در رسانه‌ها آموزش داد و از سوی دیگر بر تولید کنندگان نظارت کرد.

آیت‌الله مکارم شیرازی ادامه داد: نباید فقط یکبار تغذیه‌های سالم و ناسالم را به مردم آموزش دهیم چرا که می‌توانیم با برگزاری میزگردها، پرسش و پاسخ، مسابقه و ... به جامعه تذکر دهیم و باید برای تحقق آن دلسوزی داشته باشیم.

وی تقلید کورکورانه از نام‌های غربی غذاها را یکی دیگر از مضرات تغذیه دانست و ابراز کرد: عده‌ای توجه نمی‌کنند اینگونه غذاها ارزش غذایی دارد یا به ضرر آنهاست و مدام از آن استفاده می‌کنند.

مرجع تقلید شیعیان گفت: مسئله تغذیه مردم بسیار مهم، به فکر افتادن در مشکلات آن ضروری و حل آن برنامه ریزی دقیق عملی می‌خواهد و برگزاری سمینار و گفت‌وگو برای رفع آن خوب است اما تمامی این موارد باید مقدمه‌ای برای عملی شدن این مسائل باشد.

آیت‌الله مکارم شیرازی اذعان داشت: قرآن مجید 1400 سال قبل در آیه شریفه «فل ینظر الانسان الی طعامه» از جنبه توحید و توجه به سالم بودن غذاها گفته است و تاکید داشته به تغذیه‌تان نگاه کنید که چگونه از خاک سیاه و آب به وجود می‌آید؛ و اگر به سرچشمه آن بیاندیشید به خدا نزدیک خواهید شد.

وی یادآور شد: ما می‌توانیم از آیه شریفه «فَلْیَنْظُرْ أَیُّها أَزْكی طَعاماً» برای توجه مردم به غذای سالم استفاده کنیم چرا که خداوند در این آیه می‌فرماید اصحاب کهف که در یک غار زندگی می‌کردند به سلامت غذایی توجه زیادی داشتند.

استاد حوزه علمیه قم افزود: در روایات ائمه علیهم‌السلام به ویژه پیامبر اکرم(ص) دستورات زیادی برای استفاده از غذاهای سالم آمده است که مردم می‌توانند از آن بهره‌مند شوند.

آیت‌الله مکارم شیرازی با بیان اینکه تحریم مشروبات الکلی، گوشت مردار، خون و ... به دلیل به مخاطره افتادن سلامت انسان است، اظهار کرد: علاوه بر نوع غذا، مقدار آن نیز باید مورد استفاده صحیح قرار گیرد چون اصراف و پرخوری در غذا بروز مشکلات جسمی می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: فکر می‌کنم سلامت انسان با کم غذا خوردن و فعالیت زیاد بدنی تامین می‌شود.

این مرجع تقلید ابراز کرد: امیدواریم تمام مردم به اینگونه مسائل توجه کنند و بدانند مسئله تغذیه اهمیت زیادی در سلامت آنها دارد.

آیت‌الله مکارم شیرازی تصریح کرد: عده‌ای در جوانی به نحوه غذا خوردنشان توجهی نمی‌کنند اما وقتی به 40 سال می‌رسند آثار تغذیه بد جوانی خود را بروز می‌دهد.

دکتر ابوالفضل ایرانی‌خواه نیز در دیدار با آیت‌الله مکارم شیرازی ضمن عرض تبریک به مناسبت فرا رسیدن ماه رجب و ابلاغ سلام دکتر قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت، گفت: سازمان بهداشت جهانی شعار امسال را «امنیت غذایی از مزرعه تا سفره» انتخاب کرده است و امیدواریم رهنمودهای حضرتعالی در این خصوص راهنمای مسئولین و مردم باشید.

وی ادامه داد: امروزه بسیاری از بیماری‌های ساده تا بدخیم و کشنده، ارتباط تنگاتنگی با عادت‌های بد غذایی بشر که عامل آن خود مردم هستند، دارد به طوری که بسیاری از مرگ و میرها بعد از حوادث و سوانح غیرمترقبه مربوط به این مسئله می‌باشد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم با بیان اینکه شعار سال 94 هفته سلامت نشان از توجه بیشتر مسئولان نسبت به سال گذشته در حوزه تغذیه دارد، عنوان کرد: وزارت بهداشت در راستای خدمات مستمرش در حوزه سلامت، امسال یکی از سیاست‌های عملی خود را بر محور سلامت غذایی مردم گذاشته است که باید توجه داشت که این بحث کاملا فرابخشی بوده و تنها مرتبط با یک نهاد یا سازمان نمی‌شود.

ایرانی‌خواه گفت: هفته سلامت فرصتی است که مردم، تولید کنندگان، کشاورزان، دولتمردان، کارشناسان بهداشتی، عرضه‌کنندگان غذاها و ... این هشدار را دریابند که مشکلات مربوط به تغذیه ناسالم مورد اهمیت است.

وی اذعان داشت: مذاق مردم ایران تغییر کرده است و از غذاهای مفید و موثر که بر اساس آموزه‌های دینی و آیات شریفه قرآن بوده به عادات غلط غذاهای غربی سوق یافته است که تمامی مسئولان باید تلاش کنند این عادات غذایی مردم را تغییر دهند.

 رییس دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: باتوجه به اینکه وزارت بهداشت عزم جدی برای بهبود عادات غذایی مردم دارد امیدواریم بتوانیم با تعامل تمام دستگاه‌های مربوط به این مهم دست پیدا کنیم.

ایرانی‌خواه با بیان اینکه سیاست وزارت بهداشت در سال جاری بالا بردن استاندارهای غذایی است، اظهار کرد: شکر، نمک و چربی سه ماده مضر در غذاها هستند که استانداردها بر اساس موازین علمی مقادیر آن را کاهش می‌دهند.

وی خاطر نشان کرد: کودهای شیمیایی و دیگر افزودنی‌ها ناخود آگاه در مواد غذایی وارد می‌شوند اما قرار است استانداردسازی در این بخش نیز انجام شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم ادامه داد: امیدواریم با سیاست‌های دستگاه‌هایی همچون محیط زیست، شهرداری، جهاد کشورزی، وزارت صنعت و ... نقطه شروعی در بحث تحول تغذیه مردم ایجاد کنیم.

وی با اشاره به اینکه با این سیاست‌ها، شاهد تحولی در اصلاح عادات غذایی ایرانیان خواهیم بود، گفت: به یقین توصیه‌ها و تاکیدات مراجع عظام تقلید در این بین بسیار حائز اهمیت و راهگشا خواهد بود.

به گفته ایرانی‌خواه 200 بیماری به طور مستقیم با مصرف غذاهای آلوده به وجود می‌آید و سالانه بیش از 2 میلیون نفر در جهان به این دلیل جان خود را از دست می‌دهند.

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com