کد خبر ۲۵۵۶۷ انتشار : ۳ اردیبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۷:۴۴
عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه:

ادعای مدرک‌گرا شدن حوزه‌های علمیه نادرست است

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه گفت: نباید در ارزیابی‌ها برخی نکته‌های سیاه را مورد توجه قرار دهیم اینکه می‌گویند حوزه مدرکی شده غلط است زیرا حوزه در زمینه‌های مختلف دستاوردهای بسیاری داشته است.

به گزارش قم نا ، آیت‌الله سید محمد غروی در دومین جشنواره علامه حلی استان قم که ظهر امروز در سالن اجتماعات مدرسه عالی دارالشفاء برگزار شد با تاکید بر اینکه ماه رجب می‌تواند برکات بسیاری برای مردم جامعه اسلامی داشته باشد اظهار کرد: یکی از برترین شب‌های ماه رجب امشب است که انسان می‌تواند با انجام اعمال مورد نظر جایگاه معنوی خود را ارتقاء بخشد.

وی با اشاره به حدیثی از امام جواد(ع) مطرح کرد: خداوند تبارک و تعالی برای ارتباط با مردم جانشینان خود قرار داده که بخشی از رسالت این افراد هدایت گمراهان است و حوزه‌های علمیه با بهره‌گیری از آموزه‌های جانشینان خداوند این رسالت را برای خود رقم زده که بتوانند در راه آن‌ها گام بردارند.

عضو شورای عالی حوزه علمیه، عمل به آموزه‌های الهی را احیاگر زندگی دنیوی انسان دانست و عنوان کرد: جایگاه علما را معمولا آنگونه که شاید و باید درک نمی‌کنند بلکه در هنگامی که رهنمودهای این افراد در جامعه نباشد نیاز دنیا به علما به خوبی مشاهده می‌شود زیرا اگر این افراد نباشند دنیا بدتر از جنگل می‌شود.

وی با بیان اینکه نظم نظام اسلامی را مدیون رهنمودهای امام خمینی(ره)، رهبر انقلاب اسلامی و خون شهدا هستیم ابراز کرد: مشکلات کشور در برخی از عرصه‌ها کم نیست اما مردم با فراگیری آموزه‌های دینی مقابل این مشکلات ایستاده و از نفوذ هجمه دشمن به ایران جلوگیری می‌کنند.

آیت‌الله غروی از هجمه‌های دشمن به دین و اسلام ناب محمدی یاد و خاطرنشان کرد: اسلام شیعی اسلام واقعی است و اسلامی که آموزه‌های مذهب اهل بیت(ع) در آن نباشد اسلام داعش‌پرور است که نمونه‌های این اسلام دروغین در نقاط مختلف دنیا دیده می‌شود.

وی ادامه داد: افرادی که خودشان در اعتقاد و رفتار مشکل دارند با نام اسلام و افرادی که در گروه کفار قرار دارند با نام استکبار برای نابودی اسلام ناب محمدی گام برداشته و در این راه شبهه‌افکنی را یکی از اولویت‌های خود قرار داده و حرکت‌های قابل توجهی در فضاهای مجازی انجام می‌دهند.

این استاد برجسته حوزه علمیه با اشاره به اینکه استفاده از امکانات ارتباط جمعی می‌تواند در تبلیغ دین اسلام موثر باشد تصریح کرد: هیچ زمانی به اندازه اکنون به اسلام تهاجم نشده است و با وجود امکانات پیشرفته ما نسبت به ترویج معارف اهل بیت(ع) کم‌کاری‌هایی داشته‌ایم.

وی تبیین معارف اهل بیت(ع) را راهکاری برای جذب مردم به معارف اسلامی برشمرد و عنوان کرد: دستاوردهایی که این مکتب به دنبال داشته است سبب شده ظالمان بسیاری در جبهه مقابل این مکتب قرار گیرند.

آیت‌الله غروی حرکت‌های انجام شده در بخش پژوهش حوزه‌های علمیه را مطلوب دانست و یادآور شد: در گذشته برای انتشار یک مقاله باید اقدامات گسترده‌ای انجام می‌شد اما اکنون به راحتی می‌توانیم مطالب علمی مذهبی بسیاری را در فضاهای مجازی به صورت وسیع و گسترده انتشار دهیم.

وی تاثیر مقاله علمی را بیشتر از کتاب دانست و با تاکید بر اینکه امکانات مناسبی برای تهیه مقاله در اختیار طلاب قرار دارد افزود: اگر طلاب جوان بدون استفاده از امکانات روز نمی‌توانند زندگی روزمره خود را سپری کنند اما باید به آسیب‌هایی که این امکانات به دنبال دارند نیز توجه ویژه داشته باشند.

آیت‌الله غروی تاکید کرد: برای تحقیق در رشته‌های علمی باید روش تحقیق مورد توجه قرار گیرد و در این راستا پژوهش‌ها باید پیشرفت داشته باشد زیرا روش‌های تحقیقی که بدون کار عملی باشد نمی‌تواند تاثیر خاصی برای جامعه مخاطب داشته باشد.

وی با بیان اینکه کارهای آموزشی و پژوهشی گسترده‌ای در حوزه‌های علمیه انجام می‌شود اظهار کرد: نباید در ارزیابی‌ها برخی نکته‌های سیاه را مورد توجه قرار دهیم؛ اینکه می‌گویند حوزه مدرک گرا شده غلط است زیرا حوزه در زمینه‌های مختلف دستاوردهای بسیاری داشته است.

منبع : فارس 

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com