کد خبر ۲۵۵۸۷ انتشار : ۳ اردیبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۸:۳۳
آیت‌الله سبحانی:

طرح حذف زیرمیزی در بیمارستان‌های خیریه و خصوصی اجرا شود

یکی از مراجع تقلید شیعیان با تقدیر از وزارت بهداشت در حذف زیرمیزی در بیمارستان‌های دولتی، گفت: وزیر بهداشت به بیمارستان‌های خیریه و خصوصی نیز توجه کند و این طرح را اجرا کند.

 به گزارش قم نا به نقل از ستاد خبری هفته سلامت قم، آیت الله جعفر سبحانی در دیدار رئیس و معاونان دانشگاه علوم پزشکی قم که در موسسه امام صادق(ع) برگزار شد، ضمن تسلیت شهادت امام هادی(ع) اظهار داشت: مسئله غذا و خوراک اهمیت زیادی در سلامت مردم دارد.

وی با اشاره به آیه «فل ینظر الانسان الی طعامه» ابراز کرد: این آیه شریفه می‌فرماید انسان باید بداند غذایی که می‌خورد حرام، حلال، مضر یا نافعه می‌باشد و از چه راهی بدست آمده است.

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه مباحث متعددی در شریعت ما برای غذای انسان آمده است، تصریح کرد: امام رضا(ع) فرموده‌اند اگر خداوند چیزی را برای انسان حرام کرده بداند مفسده‌ای در آن می‌باشد.

آیت‌الله سبحانی، طرح تحول نظام سلامت را خوب ارزیابی کرد و گفت: این طرح که به حمد الله در دولت یازدهم اجرا شد انعکاس خوبی در خارج از کشور داشته است، طوری که خارجی‌ها می‌گویند ایران در مسئله درمان جهش پیدا کرده است.

وی اذعان داشت: ادامه موفقیت طرح تحول نظام سلامت نیازمند یاری خداوند، تدبیر آقای قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت و همکارانشان می‌باشد.

این مرجع تقلید افزود: باتوجه به اینکه تمامی پزشکان بر تحلیل طبیعی مواد غذایی تأکید و فشرده کردن آن را مضر می‌دانند باید جلوی تولید اینگونه مواد مثل نوشابه‌های گازدار گرفته شده و امتیازشان لغو شود.

آیت‌الله سبحانی عنوان کرد: اقدام وزیر بهداشت نسبت به اجرایی شدن طرح تحول نظام سلامت را به جامعه ایرانی تبریک می‌گویم و توجه ایشان را به باب «اطعمه و اشربه» جلب می‌کنم تا در خصوص تغذیه مردم نیز اقداماتی صورت دهند.

وی ادامه داد: حدود ۵۰ صفحه از کتاب «وسائل الشیعه» در خصوص طعام و شراب می‌باشد که مباحث اهل بیت(ع) در آن آمده و دقت زیادی در نحوه تغذیه انسان در آن وجود دارد که لازم است همه مردم آن را بخوانند.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به مقابله وزارت بهداشت با پزشکانی که زیر میزی دریافت می‌کردند، گفت: جامعه پزشکی کشور افتخار ما هستند ولی متأسفانه عده‌ای پزشکی را حرفه خود قرار داده و به فکر مردم نیستند. حذف زیر میزی از بیمارستان‌های دولتی جای تشکر از وزارت بهداشت دارد اما علاقمندم آقای قاضی‌زاده هاشمی برنامه‌ای نیز برای بیمارستان‌های خیریه و خصوصی داشته باشند و به آن توجه کنند تا در آنها نیز این طرح را اجرایی شود.

آیت‌الله سبحانی با بیان اینکه صحت غذا ارتباط تنگانتگی با فکر انسان دارد، اظهار کرد: محصولات زراعی، درختان، میوه‌ها، جو، گندم و ... که با کودهای شیمیایی به بار می‌آید موجب بیماری‌های زیادی شده است و رفع آن نیازمند نظارت جدی می‌باشد.

سیاست اصلی وزارت بهداشت، امنیت سلامت مواد غذایی است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم نیز در این دیدار، ضمن ابلاغ سلام دکتر قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت به ایشان اظهار کرد: غیر از سوانح جاده‌ای و حوادث غیر مترقبه، تقریبا تمام مرگ و میرهای زودرس، بیماری‌های صعب‌العلاج و مزمن، سرطان‌ها، فشار خون، مشکلات قلبی، کبدی و... به طور مستقیم یا غیر مستقیم توسط غذای ناسالم ایجاد می‌شود.

ابوالفضل ایرانی‌خواه با بیان اینکه شعار بهداشت جهانی در سال جاری «امنیت غذایی از مزرعه تا سفره» است ابراز کرد: مصرف کنندگان، تولید کنندگان، عرضه کنندگان، سیاست گذاران، مسئولان بهداشتی جامعه، مردم و... باید برای رفع بیماری‌های مواد غذایی چاره اندیشی کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم تصریح کرد: بحث امنیت غذایی مردم کاملا فرابخشی است و تنها به وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی مرتبط نيست.

ایرانی‌خواه گفت: خوشبختانه در احادیث، آیات و روایات دینی مطالب زیادی در خصوص بهداشت غذایی آمده است اما متأسفانه مردم و تولیدکنندگان به آن توجهی نمی‌کنند.

وی امنیت سلامت غذایی را سیاست اصلی وزارت بهداشت در سال جاری عنوان کرد و افزود: مقرر شده از سال جاری استاندارد سازی مواد غذایی ارتقا پیدا کند و مقادیر نمک، شکر و ... کنترل شود.

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com