کد خبر ۲۵۶۶۵ انتشار : ۶ اردیبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۱۶
حاشیه‌های ۱۹ساله یک پروژه؛

تخریب بیمارستان قبل از بهره‌برداری‌ در قم

بیمارستان فرقانی قم در حالی به پروژه‌ای ۱۹ ساله تبدیل شده که وراث مرحوم فرقانی معتقدند این بیمارستان سال ۸۶ در آستانه بهره‌برداری کاملا تخریب و دوباره احداث شده است.

به گزارش قم نا به نقل از مهر ، بیمارستان فرقانی قم در حالی به پروژه‌ای ۱۹ ساله تبدیل شده که وراث مرحوم فرقانی معتقدند این بیمارستان سال ۸۶ در آستانه بهره‌برداری کاملا تخریب و دوباره احداث شده است.


بیمارستان فرقانی قم در ۲۴ هزار متر مربع در حال ساخت است که تاکنون نزدیک به ۸۵ درصد در زمینه ساختمان و تأسیسات پیشرفت داشته و البته تا امروز حاشیه‌های فراوانی را نیز برای بخش بهداشت و درمان قم ایجاد کرده است.

بنا بر آنچه که در اخبار آمده این بیمارستان در سال ۱۳۷۵ توسط مرحوم فرقانی یکی از خیرین استان قم کلنگ زنی شد و روند ساخت آن تا زمان فوت این مرحوم در سال ۱۳۸۰ ادامه داشت و از این تاریخ بود که با فوت مرحوم فرقانی حاشیه‌های این بیمارستان نیز آغاز شد تا جایی که این مطلب به مصاحبه‌های رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم نیز کشیده شد.

ابوالفضل ایرانی‌خواه در آخرین نشست خبری خود که ۳۰ فروردین سالجاری برگزار شد از عدم همکاری وراث فرقانی در ساخت این بیمارستان خبر داد.

گفته‌های رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم و همچنین تاریخ کلنگ زنی این پروژه همه حاکی از این است که حاشیه‌های ایجاد شده برای این پروژه ۱۹ سال است که مردم قم را از داشتن یک بیمارستان ۴۰۰ تختخوابی محروم کرده است.

گفته‌های رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم و زمان طولانی راه‌اندازی این پروژه منجر شد تا شنیدن سخنان وراث فرقانی که یکی از حلقه‌های گمشده پازل بیمارستان فرقانی هستند ضرورت یابد و حسین فرقانی نماینده وراث و وصی فرقانی در اولین گفتگوی رسانه‌ای خود در گفتگو با مهر به صراحت اعلام کند که عدم حضور وراث در تکمیل بیمارستان فرقانی به هیچ وجه صحت ندارد.

وی در این باره به تشریح اتفاقات رخ داده درباره این بیمارستان پرداخت و گفت: پس از فوت مرحوم فرقانی در اسفندماه سال ۸۰ کلیه وراث به اتفاق به تکمیل و راه‌اندازی بیمارستان بنا به وصیت مرحوم فرقانی صحه گذاشتند و ساخت بیمارستان پس از وقفه ۲ الی ۳ ماهه به علت حل مشکلات وراث آغاز شد.
فرقانی افزود: ارزیابی‌های صورت گرفته به هنگام فوت آن مرحوم نشان از ساخت ۵۰ درصد از بیمارستان و پس از فوت آن مرحوم و ۵۰ درصد دیگر توسط وراث و وصی آن مرحوم از جمله تکمیل نمای بیمارستان، خرید و نصب تمامی پنجره‌های دوجداره، نازک کاری و سنگ کف اتاق‌ها و راهروها و حتی لوله کشی گاز طبی و ... صورت پذیرفت.

وی بیان کرد: در اواسط سال ۱۳۸۶ و زمانی که بیش از ۹۵ درصد از ساخت بیمارستان انجام گرفته بود (که اسناد و مدارک آن نیز موجود است) مدیریت وقت دانشگاه علوم پزشکی با همکاری و مساعدت استاندار وقت خواستار تحویل بیمارستان به دانشگاه علوم پزشکی شد که ابتدا با مخالفت شدید وراث همراه بود اما با قبول اینکه بیمارستان ظرف مدت کمتر از ۱۸ ماه به طور کامل راه‌اندازی خواهد شد و با قبول شرایط وراث بیمارستان فرقانی در قبال یک جلد کلام ‌الله مجید و طی مراسم رسمی به دانشگاه علوم پزشکی هبه و صلح شد.

نماینده وراث فرقانی ادامه داد: متأسفانه با وجود اینکه بیمارستان فرقانی در زمان ساخت با استانداردهای وزارت بهداشت ساخته شده بود، دانشگاه علوم پزشکی در کمال ناباوری به بهانه مشکلات ایمنی و...  اقدام به تخریب بیمارستان کرد و فقط پوسته بیرونی بیمارستان از تخریب مصون ماند و به اعتراض‌های وراث نیز ترتیب اثر داده نشد.
فرقانی در ادامه ضمن توضیح درباره خواسته‌های وراث برای ساخت این بیمارستان بیان کرد: تکمیل، تجهیز و راه‌اندازی بیمارستان فرقانی از آرزوهای خانواده فرقانی است و بارها برای این منظور موافقت خود را اعلام کرده‌ایم اما چون یکبار استاندار و مدیریت اسبق دانشگاه به تعهدات خود عمل نکردند این بار شرط وراث و وصی مرحوم فرقانی رعایت کامل ضوابط قانونی است.

عدم دریافت پاسخ از سوی مسئولان ذی‌ربط

فرقانی با صراحت تأکید کرد: به رغم اعلام موافقت کتبی در همکاری برای ساخت و تکمیل بیمارستان تاکنون پاسخی از مسئولان ذیربط دریافت نشده است.

وی ادامه داد: باید به این نکته توجه شود که بیمارستان به نام مرحوم فرقانی هبه شده و اگر مسئولان وقت بیمارستان را تخریب کردند و انتظار دارند بدون رعایت ضوابط قانونی بیمارستان مجددا توسط وراث ساخته و تحویل شود مسلما وراث حاضر به چنین کاری نیستند و این به معنای آن نیست که مسئولان بتوانند نام بیمارستان را تغییر دهند زیرا در این صورت اصل هبه که به نام بیمارستان فرقانی بوده زیر سئوال می‌رود.

گفته‌های حسین فرقانی در حالی است كه ابوالفضل ایرانی خواه رئیس دانشگاه علوم پزشكی قم همانگونه كه در ابتدای گزارش آمد در نشست مطبوعاتی ۳۰ فرودین ماه سال جاری گفته بود: مرحوم فرقانی در زمان حیات قول ساخت و تجهیز کامل بیمارستان فرقانی با ۴۰۰ تخت را داده بود که متأسفانه در حال حاضر وراث وی همکاری لازم را در این زمینه ندارند.

همچنین علی اصغر اکرمی معاون توسعه دانشگاه علوم پزشکی قم نیز در حاشیه بازدید رئیس دانشگاه علوم پزشكی قم و نماینده مردم این شهر در مجلس شورای اسلامی طی گفتگو با خبرنگار مهر درباره روند احداث بیمارستان فرقانی گفت: با توجه به مشکلات پیش آمده برای این بیمارستان روند ساخت آن چند سالی متوقف شده بود که با تأمین اعتبارات لازم ادامه پروژه از سال ۹۳ سرعت گرفت.

مقاوم سازی بیمارستان پس از زلزله بم

وی با اشاره به اینکه احداث ساختمان و تأسیسات این بیمارستان نیازمند ۵۴ میلیارد تومان اعتبار است، گفت: با توجه به تأمین بخشی از این اعتبارات احداث ساختمان و تأسیسات، این بیمارستان در شهریورماه به پایان می‌رسد.

وی همچنین در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر پیرامون علت تخریب و بازسازی مجدد بیمارستان فرقانی اظهار داشت: بعد از وقوع زلزله بم و تغییراتی كه در استانداردهای ساختمان سازی ایجاد شد و برای مقام سازی بیمارستان فرقانی تخریب و مجددا بازسازی شد.

همچنین نماینده وراث فرقانی در ادامه درباه پیشنهاد ساخت دهکده سلامت در قم و سرنوشت کارخانجات ایران ترمه که متعلق به مرحوم فرقانی است بیان کرد: وراث فرقانی بعد از بازنشسته کردن تمامی کارگران خود که در کارخانجات ایران ترمه و تهران پتو مشغول به کار بودند، با مطالعات کارشناسی شده به مدت ۲ سال در نهایت طرحی تحت عنوان گردشگری سلامت در محل استقرار فعلی کارخانجات به استانداری ارائه کردند که موافقت اصولی آن از سازمان گردشگری قم دریافت شد.
وی با بیان اینکه فاز صفر این پروژه انجام شده است، ادامه داد: در حال حاضر منتظر تشکیل کارگروه زیربنایی هستیم تا با تغییر کاربری و دریافت مجوزهای لازم اقدامات ساختمانی این پروژه شروع شود که مسلما پس از تکمیل، بهترین مجموعه‌ای خواهد بود که در شهر قم تاکنون ساخته شده است.

فرقانی در ادامه در پاسخ به سئوالی پیرامون شایعات موجود درباره عدم رضایت وراث به امور خیریه‌ای که مرحوم فرقانی انجام می‌داده است بیان کرد: جای تأسف دارد که شایعاتی در مورد عدم موافقت وراث با امور خیریه وجود دارد زیرا برادر مرحوم فرقانی که وصی ایشان بوده و مسئول امور خیریه فرقانی است در قید حیات است و کلیه امور خیریه کماکان طبق برنامه‌ریزی ایشان در اقصی نقاط ایران چه به صورت کمک‌های نقدی و چه ساخت اماکن و... ادامه دارد.

وی ادامه داد: وراث فرقانی تمایلی به سرو و صدا و در بوق و کرنا کردن امور خیریه خود ندارند و با روش و منش خود و بدون اینکه تحت تأثیر القائات یا فشارهای بیرونی و درونی قرارگیرد به امور خیریه خود می‌پردازد.

فرقانی بیان کرد: وراث می‌توانستند با فروش املاک خود در قم و سپرده گذاری در بانک امور خود را بگذارند اما گروه به رغم تمامی مشکلات تمایل دارد تا با اجرای پروژه گردشگری سلامت که ساخت بیمارستان ۳۰۰ تختخوابی جزئی از پروژه است دین خود را به شهر مقدس قم ادا کند.

وی بیان کرد: خوشبختانه استاندار قم و دیگر مسئولان استانی با پشتیبانی از این پروژه از ما حمایت کرده و امیدواریم دانشگاه علوم پزشکی نیز در این خصوص همکاری لازم را داشته باشد.

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com