کد خبر ۲۵۹۵۴ انتشار : ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۲۱

کار سخت شهردار جدید قم

هفته نامه گویه در شماره روز دوشنبه 14 اردیبهشت مطلبی با عنوان کار سخت شهرداری جدید قم را به قلم حسن بختیاری عضو و نایب رییس شورای اسلامی شهر مقدس قم به رشته تحریر درآورده است.

به گزارش قم نا به نقل از ایرنا ، در این مطلب می خوانیم:

چند روز قبل جناب آقای باقری بعنوان شهردار منتخب شورا تعیین گردید قطعا شهردار منتخب با مطالعه و تحقیق در وضعیت شهر و شهرداری قم نسبت به پذیرش این مسئولیت سنگین اقدام نموده است،مع الوصف ذکر نکاتی در این خصوص ضروری به نظر می رسد.

شهرداری به خودی خود سازمان پیچیده ای است که این پیچیدگی علل مختلفی دارد که از جمله آنها تنوع وگستردگی فعالیت ها، انتظارات روبه رشد مردم و شهروندان و ویژگی های حاکم بر نیروی انسانی این سازمان است.

ارتباطات برون سازمانی شهرداری و ظرفیت های رفتاری آن در حاکمیت و جریانهای رسمی و غیر رسمی شهر نیز بر پیچیدگی و حساسیت این دستگاه افزوده است.

شهرداران گذشته هر یک سهمی را در موفقیت و ارتقاء سازمانی آن بر عهده داشته اند که ورود به آن ممکن است دست مایه استفاده یا سوء استفاده قرار گیرد که از آن می گذریم که بهترین قضاوت کارشناسانه در این خصوص را ، مدیران و کارشناسان شهرداری و سازمان های مرتبط با حوزه شهری می توانند داشته باشند.

شهردار منتخب امروز وظیفه سخت و سنگینی را بر دوش پذیرفته است و رساندن شهرداری به جایگاه واقعی خود تلاش مضاعفی را می طلبد.

بدهکاری شهرداری قم بالغ بر 1300 میلیارد تومان می باشد که بازپرداخت آن نیازمند برنامه ریزی و تلاش گسترده ای خواهد بود.

ساختار سازمانی و فرهنگ سازمانی شهرداری دچار تغییرات اساسی گردید که قطعاً با کارکردهای یک سازمان خدمتگذار با ویژگی های خدماتی، عمرانی، فرهنگی و سرمایه گذاری منطبق نمی باشد.

موضوع توجه عملی به حوزه منابع انسانی و شایسته سالاری مغفول بوده و در برخی بخش ها اشرافی گری اداری و تجمل جای خدمتگذاری صادقانه را گرفته است.

روند تامین منابع مالی و سرمایه گذاری در سالیان گذشته برغم ظرفیت سازی های انجام شده مطلوب ارزیابی نمی شود و کمک های دولتی نیز که بخشی از هزینه سنگین اجرای پروژه های شهری را بر دوش داشت وجود ندارد.

وام های معوقه و اوراق مشارکت شهرداری سررسید گردیده و بیشتر آنها مشمول جرایم نیز شده است.

بدهی اوراق مشارکت حرم-جمکران و فاز 4 و 5 عمار یاسر که با محاسبه جرائم تاخیردیرکرد بالغ بر 1000 میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است و دائما در حال افزایش است.

بدهی انباشته به پیمانکاران نیز افزایش یافته است و همه اینها نشان می دهد که شهرداری قم از نظر اقتصادی وضعیت مطلوبی ندارد هر چند که بدهکاری معقول ، در شهرداری امری طبیعی است.

به رغم شعارهای فرهنگی هیچ زیر ساخت فرهنگی جدیدی طی سالیان گذشته ایجاد نگردیده است و همین امر فضای ارتباط و تعامل شهرداری را با مردم دچار محدودیت و تنگنا نموده است.

پروژه مونوریل، مترو، عمار یاسر، پیامبر اعظم، جمهوری، کمربند سبز و ... ناتمام و در تونل تنگ و تاریک بودجه گیر نموده است و دهها موضوع و مطلبی که می توان از مشکلات موجود شهرداری به شرح آن پرداخت.

با وصف مختصر فوق و حرفهای ناگفته دیگر ، در شرایط فعلی کار مدیران شهرداری سخت و طاقت فرساست و وقتی برای پرداختن به موضوعات درجه چندم در شهرداری قم وجود ندارد. امید است با تجارب موفق قبلی جناب آقای باقری و کمک همه دلسوزان مشکلات و موانع مرتفع گردیده و شاهد تعالی سازمانی مدیریت شهری و شهرداری قم باشیم.

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com