کد خبر ۲۶۴۷۲ انتشار : ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۴۳
با تولید روزانه 3 هزار کیلوگرم زباله‌های عفونی؛

نبود دستگاه زباله‌سوز در برخی از مراکز درمانی قم

جمع‌آوری زباله‌های عفونی یکی از تهدیدهای مهم در جوامع شهری است که مشکلات بسیاری نیز به همراه دارد، مشکلاتی که شاید با زندگی انسان‌ها دست و پنجه نرم کند و مرگی خاموش را رقم بزند.

به گزارش قم نا به نقل از فارس ، شاید کسی باور نکند که در شهر قم روزانه 3 هزار کیلوگرم زباله‌های عفونی جمع‌آوری می‌شود، البته آماری که تنها کارشناسان آن را مطرح می‌کنند و مسئولان دوست ندارند این آمارها بیان شود.
زباله‌های عفونی به عنوان یک تهدید بزرگ در جوامع شهری به شمار می‌رود که اگر به درستی در جمع‌آوری آنها مدیریت صورت نگیرد، قطعا با مشکلات بسیاری مواجه خواهیم شد، مشکلاتی که نه تنها زیست محیط بلکه جان انسان‌ها را به خطر انداخته و معلوم نیست چه فاجعه‌ای رخ خواهد داد.
امروزه در قم زباله‌های عفونی تنها در برخی از مراکز درمانی به صورت جدید و با بهره‌گیری از دستگاه‌های ویژه جمع آوری شده و مابقی باید توسط نیروی انسانی و با دست جمع آوری و دفن شوند، البته دفنی که در برخی از موارد در نهایت گرفتار برخی افراد سودجو افتاده و اجازه نمی‌دهند که زباله‌ها دفن شوند.
مهدی متقیان مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری قم در این خصوص می‌گوید: زباله‌های عفونی به عنوان یک تهدید در جوامع انسانی به شمار می‌رود و قانون گذار دستگاه‌های متولی را ملزم کرده تا زباله‌ها را به نحو صحیح از بین برده تا اثری از آنها باقی نماند.
وی بیان کرد: طبق قانون باید مراکز درمانی مجهز به دستگاه زباله‌سوز باشند تا با بهره گیری از این دستگاه، زباله‌ها بی‌خطر شده و سپس به چرخه جمع‌آوری وارد شود.
مدیرکل پدافند غیرعامل استانداری قم با اشاره به دفن زباله‌های عفونی گفت: باید ابتدا زباله‌ها بی‌خطر شده و به عبارتی میکروبی و عفونی بودن آن از بین رفته و سپس دفن شود، اما این موضوع در قم تنها در برخی از مراکز درمانی صورت می‌گیرد.
متقیان افزود: متاسفانه توجه به این امر در قم پایین است و حرکت خوبی انجام نشده و با توجه به جلساتی که برگزار شد، لازم است دفن زباله‌های عفونی توسط مسئولان با نظارت بیشتری دفن شود.
 
*سه مرکز درمانی قم مجهز به دستگاه زباله‌سوز است
محمدرضا مظفری معاون دانشگاه علوم پزشکی قم با رد همه شایعات در خصوص زباله‌های عفونی گفت: در مراکز درمانی ما دستگاه‌های زباله‌سوز نصب شده که بتوانیم اول آنها را بی‌خطر کرده و سپس تحویل ماموران شهرداری برای جمع آوری دهیم.
وی افزود: در حال حاضر سه مرکز ما دارای دستگاه زباله سوز است و این نکته را نیز باید بدانیم که دفن با شهرداری است و تنها ما مسئولیت بی‌خطر سازی آنها را بر عهده داریم.
معاون دانشگاه علوم پزشکی قم در خصوص پراکنده کردن زباله‌ها و از زیرخاک در آوردن آنها توسط برخی افراد سودجو گفت: این موضوع را ما نباید نظارت کنیم و طبق قانون باید شهرداری نظارت داشته باشد و تنها ما مسئول بی‌خطر سازی زباله‌های عفونی هستیم.
مظفری ابراز کرد: در حال حاضر دستگاه بی‌خطر ساز زباله‌های عفونی در بیمارستان‌های شهید بهشتی و نکویی نصب شده و فعال است و برای مراکز درمانی ایزدی و کامکار هم این دستگاه خریداری شده و در حال نصب است.
وی ادامه داد: برای بیمارستان حضرت زهرا(س) نیز به دلیل اینکه فضای فیزیکی مورد نیاز وجود نداشت، در حال تملک زمینی هستیم تا بتوانیم دستگاه مورد نیاز را در آنجا قرار دهیم.
معاون دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: در حال حاضر زباله‌های عفونی بیمارستان حضرت زهرا، کامکار و نکویی در بیمارستان شهید بهشتی جمع آوری شده و توسط دستگاه آن مرکز غیرعفونی می‌شود.
مظفری در خصوص مراکز درمانی خصوصی و درمانگاه‌ها گفت: در این مراکز این کار انجام نمی‌شود و بی‌خطرسازی تنها برای بیمارستان‌ها هست و البته به دلیل گران بودن این دستگاه‌ها در هیچ جایی این اقدام صورت نمی‌گیرد.
 
*در دفن زباله‌ها به صورت استاندارد حساسیت ویژه داریم
ابوالفضل ایرانی‌خواه رئیس دانشگاه علوم پزشکی هم در این خصوص در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: زباله‌های عفونی هرگز به شکل غیر استاندارد دفن نمی‌شوند و ما بر این نکته تاکید داریم که این زباله‌ها به صورت استاندارد دفن شده باشد.
وی ابراز کرد: سه مرکز اصلی درمانی شهر مجهز به این سیستم است و مابقی مراکز نیز در حال تهیه این دستگاه بوده و تا زمانی که دستگاه‌های مورد نیاز تهیه شوند در دیگر مراکز درمانی زباله سوزی صورت خواهد گرفت.
دکتر ایرانی‌خواه بیان کرد: هیچ زباله عفونی در مراکز درمانی به صورت عفونی برای دفن تحویل داده نمی‌شود و بر روی این نکته تاکید و حساسیت ویژه‌ای داریم.
 
*زباله‌ها بر اساس اصول استاندارد دفن می‌شود
سید عبدالله میرابراهیمی سرپرست سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: زباله‌های عفونی تعریف خواست خودش را دارد و ما نیز بر اساس آن تعریفی که در قانون از زباله‌های عفونی شده است، آنها را جمع آوری می‌کنیم.
وی بیان کرد: یک سری از بیمارستان‌ها هستند که در راستای بی‌خطر سازی زباله‌ها تلاش می‌کنند و دستگاهی نیز در این زمینه نصب کرده‌اند اما برخی از بیمارستان‌ها این سیستم را ندارند.
میرابراهیمی تصریح کرد: بی‌خطرسازی به این معناست که وقتی زباله‌ای را تحویل می‌دهند از نظر عفونی مشکلی نداشته و بتوان همانند دیگر زباله‌ها آن را دفن کرد.
سرپرست سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم گفت: یک سری از زباله‌ها هم هستند که عفونی بوده و به هر طریقی از دستگاه زباله سوز برای آنها از سوی مراکز درمانی استفاده نمی‌شود که اینگونه زباله‌ها توسط ماشین‌های مخصوص و نیروی دست جمع آوری شده و به محل تخلیه زباله انتقال داده می‌شود.
وی ادامه داد: در خصوص دفن اینگونه زباله‌ها چاله‌های جداگانه حفر می‌شود که عرض آنها 1.5 متر و طول آنها 4 متر است که پس از دفن زباله عفونی روی آنها آب و آهک و خاک ریخته می‌شود و سپس با غلتک آنها در زمین دفن می‌شوند.
میرابراهیمی اظهار کرد: این زباله‌ها در عمق زیاد زمین دفن نمی‌شود و از سوی دیگر چون با آب و آهک روی آنها پوشانده می‌شود از بین رفته و در حقیقت خطری ندارند و این روش در همه جای کشور مرسوم است.
با همه نکات مطرح شده این سئوال اینجا مطرح است که آیا نباید زباله‌های عفونی توسط نیروی انسانی و کارگر از بیمارستان‌هایی که هیچ گونه دستگاه زباله سوز ندارند به دیگر مراکز انتقال داده شوند؟ یا اینکه تکلیف مراکز درمانی کوچک و خصوصی و کلینیک‌هایی که در سطح شهر فعالیت دارند چه می‌شود؟

انتظار است که مسئولان در خصوص حل مشکل تامین زباله‌سوز برای همه مراکز درمانی اقدام کرده و شرایطی را فراهم کنند که زباله‌های عفونی مراکز درمانی زمینه آلودگی و بروز مشکل برای هیچ یک از افراد جامعه را به دنبال نداشته باشند.

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com