کد خبر ۲۶۸۴۹ انتشار : ۹ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۲۵
حجت‌الاسلام مبلغی:

مشکلات جوامع اسلامی در نتیجه نبود اخلاق است

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی گفت: جامعه اسلامی با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کند که همه اینها در نتیجه نبود اخلاق رقم می‌خورد.

به گزارش قم نا ، حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مبلغی شامگاه جمعه در اختتامیه دومین کنفرانس بین المللی فقه و قانون، اخلاق را فصل مشترک جوامع اسلامی و انسانی دانست و خواستار تعامل و ارتباط بیشتر با متفکران و اندیشمندان دیگر ادیان الهی شد.

وی بروز مشکلات عدیده در جوامع اسلامی را در نتیجه نبود اخلاق دانست و گفت: شکل‌گیری گروه‌های تروریستی در جهان اسلام، جلوی پیشرفت مسلمانان را گرفته است.

رئیس مرکز تحقیقات مجلس شورای اسلامی با تأکید بر لزوم تشکیل نهادهای فعال در مسیر ترویج و نهادینه شدن اخلاق، اظهار کرد: اگر جوامع اسلامی در مسیر نهادینه کردن اخلاق ناکام باشد، برای همیشه شکست خواهد خورد و چه بسا هیچ فرصت دیگری برای جبران به دست نمی‌آورد.

حجت‌الاسلام مبلغی تأکید کرد: اخلاق زیباترین فصل انسانی است و همه تحرکات، تصرفات و شئونات انسان نیازمند اخلاق است و بدون اخلاق هیچ چیز مبنای انسانی پیدا نمی‌کند.

تحقق و تدین دین نیازمند اخلاق است

این استاد حوزه با بیان اینکه تحقق و تدین دین نیازمند اخلاق است، گفت: اگر جامعه‌ای تهی از اخلاق باشد دین به پوسته ظاهری و فارغ از محتوا تبدیل می‌شود، چون اخلاق، خمیرمایه دین است و ما موظفیم این فصل زیبای مشترک انسانی را مبنای تحرک خود قرار دهیم.

وی در بیان اهمیت و ضرورت بکارگیری اخلاق در قانون، گفت: اگر اخلاق، سنگر قانون را فتح کند و مراحل قانون‌گذاری بر اساس اخلاق قرار گیرد این قانون در خدمت جامعه خواهد بود.

حجت‌الاسلام مبلغی، حرکت جامعه جهانی به سمت اخلاق را ضرروتی انکارناپذیر دانست و تأکید کرد: قانون مهم‌ترین زمینه برای ظهور اخلاق است و در این کنفرانس بین المللی مباحث بسیار ارزنده و عالمانه‌ای از سوی اندیشمندان داخلی و خارجی ارائه شده است.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس گفت: کنفرانس بین المللی فقه و قانون نقطه شروع است و اگر آن را به حال خود بگذاریم، ممکن است فقط آثاری بر اذهان باقی گذارد؛ ولی این شروع زمانی مبارک خواهد بود که برنامه‌های علمی، پروژه‌های تحقیقاتی و نشست‌های تخصصی به دنبال این حرکت شکل گیرد.

منبع : مهر

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com