کد خبر ۳۳۲۹۶ انتشار : ۱ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۷:۴۸
رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس بیان کرد :

حوزه باید اخلاق پژوهش را تدوین کند

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس با تاکید بر شکل گیری نهضت تقویت پژوهش و تحقیق و تدوین اخلاق پژوهش ازسوی حوزه علمیه گفت: برای شکل گیری نهضت پژوهش باید سه رکن «اخلاق پژوهش»، «فرهنگ پژوهش» و «مدیریت پژوهش» تقویت و روی آنها تمرکز کنیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم ، حجت الاسلام والمسلمین احمد مبلغی روز سه شنبه در مراسم هفته پژوهش و تقدیر از پژوهشگران مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی درقم افزود: احترام به پژوهشگران به ویژه مبدعان، عدم سرقت کالای فکری دیگران، حسن ظن به صاحبان اندیشه، اجتناب از استخدام کلمات غیراخلاقی از سوی یک پژوهشگر نسبت به دیگری از جمله اخلاق پژوهش است.
وی با اشاره به این که هر جریان، نهاد و حرکت نیازمند شناسایی و بکارگیری اخلاقی متناسب با آن است، گفت: پژوهش نیز به شدت به اخلاق نیازمند است، چنانچه اخلاق ناظر به 'فرآیند، شؤون و مراحل پژوهش' تدوین نگردد، پژوهش مسیر درست و سازنده را طی نخواهد کرد.
مبلغی گفت: در گذشته تجربه شیعه منتهی به نوشتن کتاب 'آداب المتعلمین' که اخلاق علم آموزی را ارایه می کند، شد و امروزه باید اخلاق پژوهش را تدوین کند.
وی افزود: حوزه علمیه در زمینه اخلاق پژوهش دست به اقدام اساسی بزند، چه آن که بدون استقرار 'اخلاق پژوهش' نهاد پژوهش کارآمد نخواهد شد.
مبلغی با اشاره به ضرورت ایجاد و تقویت 'فرهنگ پژوهش' گفت: برخی از ارزش های فرهنگی مربوط به پژوهش عبارت است از: 'دین مدارانه پژوهیدن'، 'نیاز محورانه پژوهیدن' 'ژرف اندیشانه پژوهیدن' 'نقادانه پژوهیدن' و 'کیفیت گرایانه پژوهیدن' است .
وی ادامه داد: در حوزه های علمیه همیشه نقد به مثابه یک ارزش مورد نظر بوده است و اگر این نگاه های ارزشمدارانه نسبت به نقد وجود نداشت ما در طول تاریخ این همه اندیشه های نو تولید نمی کردیم، فرهنگ نقدگاه تا بدانجا پیش می رفته است که برخی از شخصیت های صاحب مکتب، شاگردان خود را به حاشیه و تعلیق زدن به آثار خود تشویق می کردند.
مبلغی با اشاره به تاکید همواره رهبر معظم انقلاب اسلامی بر دوری جویی از کمیت گرایی و حرکت به سمت کیفیت در تولیدات علمی تاکید، گفت: باید کیفیت گرایی را به مثابه یک ارزش جدی در مجموعه فرهنگ پژوهش مطرح کرد تا تضمین های لازم برای آثار نو و مفید فراهم شود.
استاد برجسته حوزه علمیه ، مدیریت پژوهش را از دیگر ارکان مهم پژهش ذکر کرد و گفت: فقدان مدیریت پژوهش مساوی با هرج و مرج پژوهشی، تداخل کارهای پژوهشی و نبود اطلاعات کافی در اختیار پژوهش و پژوهشگران است.
مبلغی با اشاره به فعالیت های مرکز تحقیقات اسلامی مجلس نیز گفت: این مرکز تجربه جدیدی را فراروی حوزه قرار داده است و اندیشه های حوزویان را در مسیر تبدیل به قانون تولید یا استحصال می کند.
وی گفت: این تجربه به ما می گوید نباید اندیشه را به گونه ای تولید کنیم که برای اجرایی شدن و عملی شدن به اتاق انتظار برود بلکه باید به سمت حضور دادن به اندیشه در قانون حرکت کنیم.
وی ادامه داد: این مرکز آمده است تا از تزریق 'داروهای فکری و معرفتی' در مرحله بعد از مرگ سهراب جلوگیری کند و بستر راه یافتن اندیشه های فقهی حوزویان، مراجع عظام تقلید، علما و حقوقدانان و متفکران را به قانون در کوتاه ترین زمان های ممکن با مکانیزم های علمی و خاص فراهم آورد.
در این مراسم از پژوهشگران برتر مرکز تحقیقات اسلامی مجلس تجلیل شد.

منبع : ایرنا

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com