کد خبر ۲۷۰۷۲ انتشار : ۱۶ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۹:۲۶
با تلاش مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی

نرم‌افزار نجوم در اسلام و ایران تولید شد

نرم‌افزار نجوم در اسلام و ایران با قابلیت‌های تحقیقاتی پژوهشی به همت مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی به تولید رسید.

به گزارش قم نا ، نرم‌افزار نجوم در اسلام و ایران با 50 عنوان کتاب و رساله چاپی و خطی در 57 جلد به زبان فارسی و عربی و زبان کاربری فارسی،‌ عربی و انگلیسی از سوی مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی تولید و عرضه شد.

این نرم‌افزار که با موضوع اصلی نجوم تدوین شده امکان نصب بر روی سیستم عامل ویندوز را دارد و در هشت شاخه موضوعی هیئت، قبله‌‌یابی، نجوم در قرآن، آلات رصدی، زندگی‌‌نامه منجمان، گاه‌‌شماری و تقویم، استهلال و جداول نجومی تدوین شده است.

نرم‌افزار نجوم در اسلام و ایران شامل متن پیاده‌‌سازی‌ شده 26 عنوان نسخه خطی مهم است که برای نخستین‌‌بار به ارائه آثار نجومی دانشمندان نامداری مانند اقلیدس، ابن‌ هیثم، ابن‌ سینا، ابن‌ طاووس، ابن‌ قتیبه، ابوریحان بیرونی، محمد‌ بن‌ جابر بتانی، موسی‌ بن‌ نوبخت، شاذان‌ بن‌ جبریل قمی و خواجه نصیر‌‌الدین طوسی می‌پردازد.

آثار نجومی قطب‌‌‌الدین شیرازی، غیاث‌ الدین جمشید کاشانی، علاء‌الدین قوشچی، عبدالعلی بیرجندی، نظام‌الدین أعرج نیشابوری، شمس‌‌الدین وابکنوی، بهاءالدین عاملی (شیخ بهایی)، ملا مظفر گنابادی، ابواسحاق کوبنانی، محمد‌کیاء گرگانی، م‍ح‍مد بن‌‌ م‍س‍ع‍ود م‍روزی‌ ب‍خ‍اری‌، عبدالجبار خجندی، آیت‌الله شعرانی و آیت‌الله حسن‌‌زاده آملی نیز در این نرم‌افزار وجود دارد که در اختیار علاقمندان به علوم نجوم قرار گرفته است.

نرم‌افزار نجوم در اسلام و ایران دارای برخی امکانات و قابلیت‌ها است که این نرم‌افزار را نسبت به نرم‌افزارهای مشابه متمایز می‌سازد.

قابلیت اتصال میان متن خوانش‌ شده نسخ و تصاویر خطی متناظر با آن‌ها، معرفی منجمان و مؤلفان منابع تاریخی مندرج در نرم‌‌افزار و فهرست‌‌نویسی تخصصی منابع و نسخه‌‌های خطی موجود در برنامه، قابلیت جست‌وجو در متن و عناوین فهرست کتب، قابلیت‌‌های متنوع پژوهشی، به همراه امکانات یادداشت‌‌برداری، ذخیره‌‌سازی، ویرایش و چاپ متن از امکانات این نرم‌افزار است.

منبع : فارس 

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com