کد خبر ۲۷۲۲۵ انتشار : ۲۰ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۲۹
آیت‌الله سبحانی:

وضع تعطیلی حوزه مناسب نیست/ انتقاد از مجالس ترحیم در مسجد اعظم

یکی از مراجع تقلید با بیان اینکه وضع تعطیلی حوزه های علمیه مناسب نیست، گفت: باید برای هر روز تابستان برنامه مباحثه و مطالعه داشت.

به گزارش قم نا ، آیت‌الله العظمی جعفر سبحانی امروز در درس خارج خود که در مسجد اعظم برگزار شد با اشاره به فرارسیدن فصل تابستان و سفرهای تبلیغی طلاب به بیان توصیه‌هایی خطاب به طلاب علوم دینی پرداخت و اظهار کرد: معنای تابستان این نیست که طلاب علوم دینی از درس و بحث جدا شوند.

این مرجع تقلید تاکید کرد: اگر در این سه ماه مطالعه و مباحثه نداشته باشید، مطالبی که آموختید از ذهن شما فراموش می‌شود بنابراین برای هر روز برنامه مباحثه و مطالعه داشته باشید.

استاد برجسته حوزه گفت: در سال ۱۳۳۱ از حضرت امام پرسیدم تابستان در محلاتی که حوزه علمیه ندارد چه کار می‌کنید که ایشان فرمود از ساعت ۶ صبح قالیچه‌ای در حیاط پهن می‌کنم و مشغول مطالعه کتاب‌ها و نوشته‌هایش می‌شوم و وقتی خسته می‌شوم می‌نویسم و این برنامه را تا ساعت ۱۲ ادامه می‌دهم.

به گفته آیت‌الله سبحانی اگر این طور مطالعه و مباحثه نباشد مجتهد تربیت نمی‌شود. تربیت مجتهد با یک یا چند روز مطالعه محقق نمی‌شود.

این مرجع تقلید با بیان اینکه وضع تعطیلی در حوزه مشکل دارد و مناسب نیست، اظهار کرد: وقتی یک ثلث از عمر طلاب علوم دینی به تحصیل صرف شود می‌توان به مجتهدشدن و متکلم شدن آنها امیدوار بود.

آیت‌الله سبحانی در ادامه به بیان دو مسئله در اصول و دو مسئله در فقه به عنوان موضوع تحقیق شاگردانش پرداخت و گفت: این تحقیقات را باید در پایان تعطیلات تابستان تحویل دهید.

محتوای منبر باید تحول آفرین باشد

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به خطر نفوذ برنامه‌های ماهواره در بین جوانان اظهار کرد: در شرایطی که جوانان به خاطر ماهواره‌ها از دین فاصله می‌گیرند، منابر ما باید به گونه‌ای باشد که جوانان را به مسجد بکشاند و در آنها تحول روحی و معنوی ایجاد کند.

وی در توصیه‌ای به مبلغان دینی گفت: برای منبر مطالعه کنید و از قرآن و حدیث و دانش‌های امروز صحبت کنید وگرنه اینکه فقط برنامه معمولی اجرا کنید، در پیشگاه خداوند مسئول خواهید بود.

آیت‌الله سبحانی مبلغان دینی را به پرهیز از برنامه‌ها و بیان محتوای خسته کننده توصیه کرد.

انتقاد از مجالس ترحیم در مسجد اعظم

این مرجع تقلید در بخش دیگری از سخنان خود با انتقاد از نحوه برگزاری مجالس ترحیم در مسجد اعظم حرم حضرت معصومه(س) اظهار کرد: مجالس ترحیم که در مسجد اعظم برگزار می‌شود در شان قرآن نیست.

وی اضافه کرد: قرآن مقام مهمی دارد و مرحوم بروجردی در خانه‌ای که قرآن نبود هرگز نمی‌خوابید.

وی تاکید کرد: اینکه در مجالس ترحیم، تریبونی تشکیل شود و قاری قرآن با صدای بلند بخواهد خودش را نشان دهد، بیشتر شبیه یک نمایشگاه است.

آیت‌الله سبحانی افزود: تریبون و قاری قرآن از تهران آوردن و فریادکشیدن در مجالس ترحیم در شان قرآن کریم نیست و فردا همین وضع گریبان ما را خواهد گرفت.

وی توزیع میوه و اقلام خوراکی هنگام قرائت قرآن را یکی دیگر از آسیب‌های این گونه مجالس بیان کرد و گفت: اگر بناست در این مجالس قرآن بخوانیم باید آرام بخوانیم که انسان را متحول کند.

این مرجع تقلید از تولیت آستانه حضرت معصومه(س) و مسجد اعظم خواست که در برگزاری مجالس ترحیم تجدیدنظر کنند.

منبع : مهر

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com