کد خبر ۳۲۵۴۴ انتشار : ۷ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۲۶

انتقاد آیت‌الله سبحانی از منصوب کردن افراد چند شغله به مدیریت

یکی از مراجع تقلید گفت: مدیر باید جز مدیریت مجموعه‌اش هیچ مشغله دیگری نداشته باشد تا بتواند روی همان کار متمرکز شود، اما مسئولان افراد چند شغله را به مدیریت منصوب می‌کنند و به همین دلیل مدیریت در کشور ضعیف است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم ،  آیت‌الله جعفر سبحانی ظهر امروز در دوازدهمین اجلاس سراسری مدیران واحدهای آموزشی تربیتی حوزه‌های علمیه خواهران کشور که در مجتمع یاوران مهدی برگزار شد، اظهار کرد: با پیروزی انقلاب قدرت حاکمیت به دست روحانیون افتاد و این امر مسئولیت سنگینی در پی دارد چون مدیران در این نظام باید بتوانند احکام اسلامی را در مراکز مختلف اجرا کنند.

وی با اشاره به لازمه‌های موفقیت یک مدیر اضافه کرد: از شروط موفقیت مدیر این است که جزء مدیریت مجموعه مورد امرش هیچ مشغله دیگری نداشته باشد تا بتواند روی همان متمرکز شود.

این مرجع تقلید ادامه داد: مسئولان باید دقت کنند که سمت‌های مدیریتی را به افراد پرمشغله و چند شغله ندهند، اما این مسئله رعایت نمی‌شود به همین دلیل مدیریت در کشور ضعیف است.

وی سعه صدر را از دیگر ملزومات یک مدیر برشمرد و تصریح کرد: مدیری که با یک ناهماهنگی در کلاس و مدرسه عصبانی شود به درد مدیریت نمی‌خورد، بنابراین کسی که مسئولیتی را به عهده می‌گیرد باید سعه صدر داشته باشد.

سبحانی با بیان اینکه مدیر باید توانمند باشد، تاکید کرد: یک مدیر باید توانایی جسمی و روحی بالایی داشته باشد تا اگر روزی به اقتضای وضعیت مجبور شد بیش از حد معین کار کند کارش به بیمارستان و تعطیل کردن کار نکشد.

وی با بیان نکاتی در زمینه آزمون ورودی حوزه‌های علمیه گفت: با توجه به اینکه قرار است بر روی کسانی که وارد حوزه می‌شوند سرمایه‌گذاری شود مسئولان باید افرادی را پذیرش کنند که استعداد این تحصیلات را داشته باشند.

استاد برجسته حوزه علمیه قم اضافه کرد: افراد پذیرش شده باید از خانواده‌های متدین و اهل علم بوده تا بتوانند چراغی برای هدایت دیگران باشند.

وی تاکید کرد: طلاب باید براساس اصول اسلامی، به تمام معنا تربیت شوند، بنابراین پیش از ورودشان به حوزه باید دیانت آنها در دوران دبیرستان و راهنمایی مورد بررسی قرار گیرد.

سبحانی تصریح کرد: در حوزه‌های خواهران به طلابی نیاز داریم که بتوانند تاثیرات ماهواره‌ها را در خانواده‌ها خنثی کنند.

وی خاطرنشان کرد: امروز کشورهای اسلامی به جان هم افتاده‌اند و دشمن با استفاده از این فرصت نفت آنها را غارت می‌کند و با پول آن، شبکه‌های ماهواره‌ای بسیاری برای بمباران تبلیغاتی و انحراف مسلمانان ایجاد کرده است.

این مرجع تقلید با اشاره به مشکلات شبکه‌های ماهواره‌ای گفت: برای حل این مشکل باید شبکه‌های ماهواره‌ای دینی تاسیس و تقویت شود به همین دلیل حوزه علمیه باید به فکر شبکه و فرستنده ماهواره‌ای باشد.

وی با اشاره به لزوم فعالیت حوزه در زمینه پاسخ به شبهات یادآور شد: در سال‌های قبل از انقلاب شخصی کتابی به اسم اسرار هزار ساله نوشت و در نتیجه هیاهویی در ایران به پا شد، حضرت امام تدریس را رها کرد و در پاسخ به آن کتاب، کتاب کشف الاسرار را نوشت که تاثیرات خوبی در جامعه گذاشت؛ همچنین یک بار سفارت آمریکا کتابی به نام نگهبانان سحر و افسون منتشر کرد که در آن علما را نگهبانانی برای جادو توصیف کرده بود، در اینجا علامه طباطبایی و شهید مطهری کتاب اصول دیالکتیک را نوشتند و پاسخ آنها را دادند؛ این سیره علما به ما می‌آموزد که نباید در برابر شبه‌افکنی‌های دشمن ساکت بنشینیم.

سبحانی با بیان اینکه اساس کار حوزه علمیه خواهران تربیت مبلغ است، افزود: حوزه خواهران باید 95 درصد از طلابش را مبلغ بار بیاورد تا بتوانند در مدارس و دانشگاه‌ها به تدریس قرآن و نهج البلاغه و پاسخگویی به شبهات بپردازند.

وی با ارائه پیشنهاد تدریس کتاب منشور عقاید امامیه اضافه کرد: معتقدم در زمینه عقاید کتاب‌هایی همچون کشف المراد هر چند محترم و ارزشمند است، اما دوران خود را گذرانده و حوزه باید به فکر تدریس کتاب‌های جدید باشد، بنابراین پیشنهاد می‌دهم کتاب منشور عقاید امامیه را که بنده با جان کندن نوشته‌ام تدریس شود.

استاد برجسته حوزه علمیه قم وهابیت را مامور نابود کردن بنیان اسلام توصیف کرد و گفت: داعش، القائده و طالبان همگی از وهابیت سرچشمه گرفته‌اند و ماموریتشان تخریب چهره اسلام در جهان است، البته موفقیت‌هایی هم به دست آورده‌اند که شاهدش رواج اسلام‌هراسی و اسلام‌ستیزی در غرب است.

منبع : فارس 

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com