کد خبر ۲۷۴۰۸ انتشار : ۲۴ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۷:۱۹
قائم‌مقام وزیر نیرو خبر داد

اختصاص 500 میلیون دلار برای تامین آب لوله‌کشی روستاها

قائم‌مقام وزیر نیرو گفت: تا پایان برنامه ششم تمام روستاهای کشور به آب لوله‌کشی مجهز می‌شوند و 500 میلیون دلار برای تامین آب لوله‌کشی روستاها اختصاص داده شده است.

به گزارش قم نا ، ستار محمودی در گردهمایی مبلغان اعزامی ماه مبارک رمضان که در مسجد اعظم برگزار شد، با بیان اینکه ایران اسلامی برای دشمن خارجی جایگاه مشخصی دارد اظهار کرد: مبلغان که ارتباط مناسبی با مردم دارند باید فرهنگ حراست از منابع ملی به ویژه صرفه‌جویی در آب را به مردم انتقال دهند.

وی با اشاره به اینکه صرفه‌جویی در منابع ملی به قشر خاصی از جامعه اسلامی محدود نمی‌شود اضافه کرد: انسان به آب نیاز لحظه‌ای دارد؛ در هر جامعه‌ای که حاکمیت به دنبال رضایت مردم است باید خدمات‌رسانی مطلوبی به مردم داشته باشد که دسترسی مناسب مردم به آب و برق بخشی از این خدمات‌رسانی است.

قائم مقام وزیر نیرو زندگی انسان را وابسته به استفاده از آب دانست و ادامه داد: جایگاه آب به عنوان یک نعمت بزرگ الهی در آیات و روایت الهی به خوبی قابل مشاهده بوده و بدن انسان برای فعالیت نیازمند آب است.

وی یادآور شد: خداوند متعال با استفاده از عنصر اصلی آب انسان را خلق کرده تا فعالیت‌های مختلفی را انجام دهد؛ بخار آب شرایط جوی مناسبی در کره زمین به وجود می‌آورد تا انسان بتواند به راحتی در این کره خاکی زندگی کند.

محمودی با تاکید بر اینکه ایران اسلامی در موقعیت جغرافیایی خشک قرار دارد عنوان کرد: بارندگی در نقاط مختلف ایران متفاوت است و پراکندگی جمعیت کشور به اقدامات سازه‌ای در حوزه منابع آبی نیاز دارد تا آب را از مناطق حاصلخیزتر به مناطق دیگر انتقال دهیم.

وی با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته میانگین بارندگی 251 میلی متر بوده و از این میزان 35 میلیارد متر مکعب تجزیه شده است تصریح کرد: این میانگین اکنون به 240 میلی‌متر رسیده است که از این میزان 115 میلیارد متر مکعب آب تجزیه می‌شود.

محمودی با بیان اینکه در تامین منابع آبی باید به روستاها توجه ویژه‌ای داشته باشیم ادامه داد: تاکنون استفاده از منابع آبی کشور مطلوب‌ نبوده زیرا بیش از حد نیاز از منابع آبی استفاده شده است در صورتی که مردم باید در استفاده از منابع ملی صرفه‌جویی کرده و مانع از اسراف شوند.

وی خاطرنشان کرد: برداشت‌های نامناسب از منابع آبی زیرزمینی مشکلات مختلفی از جمله طوفان ریزگرد و از بین رفتن مراتع را به دنبال دارد؛ اکنون کشور به 610 دشت بر اساس شرایط خاص تقسیم بندی شده است که حدود 50 درصد از این دشت‌ها منابع محدودی دارند و برداشت آب از منابع آن‌ها ممنوع است.

قائم مقام وزیر نیرو با تاکید بر اینکه تکنولوژی برداشت آب از منابع آبی زیر زمینی نیازمند نگاه جدیدی است اظهار کرد: آبی که طی سال‌ها در داخل زمین جمع‌آوری می‌شود در مدت چند ساعت برداشت می‌شود که این موضوع مشکلاتی از جمله نشست سطح زمین را در برخی از مناطق به دنبال خواهد داشت.

وی با اعلام این خبر که 25 درصد از منابع آب رودخانه‌ها شور شده است مطرح کرد: آب‌های فاضلاب‌ها علت اصلی این مشکل است؛ هرچند 30 درصد از آب کشاورزی به صورت مستقیم بازگشت‌پذیر است اما 70 درصد دیگر به صورت غیر مستقیم در بخش‌های دیگر مصرف می‌شود.

محمودی تاکید کرد: آبی که در حوزه صنعت به چرخه منابع آبی بازگردانده می‌شود مخرب‌ترین آب است زیرا عناصر صنعتی بسیاری دارد که نمی‌توان آن‌ها را تصفیه کرد.

وی با اشاره به اینکه 73 هزار مگاوات برق در کشور تامین می‌شود بیان کرد: این میزان برای استفاده کشوری با جمعیت 100 میلیون نفر است اما اکنون ایران نمی‌تواند پاسخگوی نیاز برق مردم باشد زیرا استفاده‌های نادرست گسترده‌ای از برق انجام می‌شود.

محمودی با اشاره به اینکه فعالیت مبلغان در ماه رمضان فرصت مناسبی برای تشریح فرهنگ صرفه‌جویی منابع ملی است گفت: توصیه به صرفه‌جویی کردن امر به معروف و جلوگیری از اسراف نهی از منکر است که رهبر انقلاب اسلامی در این زمینه تاکیدهای بسیاری داشته‌اند.

قائم مقام وزیر نیرو با تاکید بر اینکه در مصرف منابع نباید نگاه‌ها فقط به مسئله تولید باشد افزود: برخی هزینه‌ها اقتصاد ناپایدار را در کشور گسترش می‌دهند در صورتی که با اصلاح الگوی مصرف می‌توان اقتصاد مقاومتی را در جامعه اجرایی کرد.

وی با اشاره به اینکه 100 درصد روستاهای کشور به راحتی از برق استفاده می‌کنند تاکید کرد: قبل از انقلاب اسلامی کمتر از 70 درصد امکانات آبی مورد نیاز جمعیت 30 میلیون نفری ایران فراهم بود اما اکنون 99.5 درصد امکانات آبی مورد نیاز جمعیت بیش از 70 میلیونی فراهم شده است.

محمودی با بیان اینکه 74 درصد از روستاهای کشور از آب لوله‌کشی استفاده می‌کنند اظهار کرد: تا پایان برنامه ششم 100 درصد روستاهای کشور به آب لوله‌کشی مجهز می‌شوند و 500 میلیون دلار توسط مسئولان نظام برای تامین آب لوله‌کشی روستاها اختصاص داده شده است.

منبع : فارس 

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com