کد خبر ۲۷۶۸۶ انتشار : ۲ تیر ۱۳۹۴ ساعت ۱۹:۰۸
آیت‌الله بحرالعلوم میردامادی مطرح کرد

ورود در حصن ولایت علی بن ابیطالب(ع) عامل رهایی از ظلمت

استاد حوزه علمیه نجف اشرف گفت: کسی که در چهار دیواری اعتقادی شیعه یعنی حصن ولایت علی بن ابیطالب(ع) زندگی می کند اگر فریب شیطان را خورد خدا وی را از ظلمات گناه به نور توبه می‌کشاند.

به گزارش قم نا ، آیت‌الله سید محمود بحرالعلوم میردامادی در پنجمین جلسه از سلسله مباحث «آفاق الولایه فی فقه الامامه» که پیش از ظهر امروز در مرکز جهانی حضرت ولی عصر (عج) و با حضور جمعی از فضلاء حوزه و مستبصرین از کشورهای مختلف برگزار شد، با اشاره به اینکه آیاتی که در قرآن کریم درباره نور است مصداقش ائمه طاهرین(علیهم السلام) است، اظهار کرد: آیات و روایات باطن دارند، به عنوان مثال ماء در قرآن به ائمه اطهار (ع) تأویل شده است. در سوره ملک، ماء معین آمده است و در روایت ماء معین به امام زمان(عج) تأویل شده است.

وی با اشاره به اینکه یکی از معرفی‌های قرآن درباره اهل‌بیت (ع) کلمه نور است ابراز کرد: در قرآن چندین آیه آمده است که درباره نور سخن می‌گوید و نور طبق روایات اهل بیت پیامبر (ص) هستند.

استاد حوزه علمیه نجف اشرف با اشاره به اینکه خداوند در سوره نور می‌فرماید «اللَّهُ نُورُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ مَثَلُ نُورِهِ کَمِشْکَاةٍ فِیهَا مِصْبَاحٌ الْمِصْبَاحُ فِی زُجَاجَةٍ الزُّجَاجَةُ کَأَنَّهَا کَوْکَبٌ دُرِّیٌّ ...» اظهار کرد: این آیه درباره اهل‌بیت(ع) است. مشکات خاتم الانبیاء(ص) هستند که این مشکات بدون ولایت نیست. مصباح در این آیه ولایت است. رسول الله ولایت تکوینی و تشریعی دارند و ولی خدا هستند. همچنین در روایت داریم مصباح حضرت علی(ع) است.

آیت‌الله بحرالعلوم میردامادی با اشاره به آیه «فی بیوت اذن الله ان ترفع و یذکر فیها اسمه ...» اظهار کرد: بیت و حصن به عنوان دین و مَدرس پیامبر(ص) است. حصن خدا یعنی دین خدا و این کلمه‌ها برای ساختمان فکری و عقیدتی انسان مثال است.

وی با تاکید بر اینکه باید مراقب باشید کسی از دین خارج نشود ابراز کرد: اگر دین را یک خانه اعتقادی حساب کنید، اگر درون این ساختمان و بنای اعتقادی باشید، فرزند این خانه هستید اگر بیرون باشید اجنبی و غریبه هستید. اگر درون خانه باشید پدر ممکن است به خاطر خطای شما با شما تندی کند ولی خیلی زود عفو می‌شوید.

بنیانگذار مرکز جهانی حضرت ولی عصر (عج) ادامه داد: بیرون خانه هر کار انجام دهید اتصال به صاحب خانه ندارید و زیر ولایت آن نیستید، ولی اگر فرزند این خانه باشید و گناهی کنید ممکن است با شما تندی شود ولی عفو می‌شوید.

آیت‌الله بحرالعلوم میردامادی افزود: در حدیث داریم اگر کسی تمام واجبات را انجام دهد و در نهایت نیز بین صفا و مروه شهید شود و ولایت علی‌بن ابیطالب(ع) را نداشته باشد به مشامش بوی بهشت نمی‌رسد، چرا که فرزند این خانه‌ اعتقادی نیست. ولی اگر اولاد این خانه باشد، اگر از روی جهالت گناهی انجام دهد به دلیل اتصال به صاحب خانه بخشیده و عفو می‌شود.


وی با اشاره به اینکه پیامبر (ص) فرمودند من و علی(ع) پدر این امت هستیم اظهار کرد: پدر ممکن است در جایی از گناه فرزندش ناراحت شود و او را تادیب کند ولی هیچگاه فرزندش را رد نخواهد کرد.

استاد حوزه علمیه نجف اشرف گفت: اگر محب شدید و واقعاً علی بن ابیطالب و ائمه اطهار (ع) را دوست داشته باشید ممکن است اگر گناه کردید بیمار شوید، به سلطان ظالم گرفتار شوید، به مشکلات مختلف برخورد کنید و یا در عذاب برزخ گرفتار شوید و حتی ممکن است به جهنم کشیده شوید، اما بعد از مدتی به دلیل اینکه در خانه ولایت اهل بیت(ع) هستید از عذاب بیرون می‌روید.

آیت‌الله بحرالعلوم میردامادی تصریح کرد: کسی که در چهار دیواری اعتقادی شیعه یعنی حصن ولایت علی بن ابیطالب(ع) زندگی می‌کند اگر فریب شیطان را خورد خدا وی را از ظلمات گناه به نور توبه می‌کشاند. محبت اهل بیت موجب بیداری انسان می‌شود.

وی با بیان اینکه بیوت در آیه فوق یعنی مکتب و دانشگاه، ابراز کرد: به ما امر شده است که این خانه را تعظیم کنیم، یعنی مکتب اهل‌بیت(ع) را تعظیم کنیم. خدا اذن داده در این خانه‌ها ذکر بگویید و اگر خارج از این خانه ذکر بگویید پذیرفته نیست و این خانه همان ولایت است که در بیرون از آن هیچ عملی قبول نیست و البته بیوت ظاهری و قبور صاحب ولایت نیز باید تعظیم شود.

استاد حوزه علمیه نجف اشرف افزود: اگر کسی ولایت پیامبر(ص) و ائمه اطهار تا امام زمان(عج) را قبول نداشته باشد سیم قلبش به برق عالم که همان ولایت است اتصال ندارد و طبق روایت بوی بهشت به مشامش نخواهد رسید.

آیت‌الله بحرالعلوم میردامادی در پایان خاطرنشان کرد: با زبان لیّن و موعظه حسنه همه مسلمانان را با ولایت آشنا کرده و بزرگی‌های صاحب ولایت را بازگو کنید.

منبع : فارس 

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com