کد خبر ۲۷۷۶۶ انتشار : ۴ تیر ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۲۹
حجت‌الاسلام رفیعی مطرح کرد

چهار ‌گناهی که اعلام جنگ با خدا‌ست‌

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیه گفت: چهار نوع شایعه وجود دارد که هر چهار مورد گناهی بسیار زشت و اعلام جنگ با خدا هستند؛ ارباب جراید و رسانه‌ها باید متوجه این مهم باشند و با شایعه‌پراکنی، آبروی دیگران را به بازی نگیرند.

به گزارش قم نا ، حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی ظهر امروز در جلسه تفسیر قرآن در حرم حضرت معصومه(س) با اشاره به آیاتی از سوره مبارکه «نور» و تهمتی که برخی منافقان به یکی از همسران پیامبر اکرم(ص) زده بودند اظهار کرد: خداوند می‌فرماید کسانی که این داستان را ساختند، رئیس آنها، کسانی که شنیدند و باور کردند یا نسبت به انتشار آن اقدام کردند دچار عذاب می‌شوند.

وی افزود: کسانی که شایعه‌سازی می‌کنند و آن را منتشر می‌سازند گناهکارند ولی سئوال اینجاست که چرا مردم هم این شایعات را باور می‌کنند؟

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیه با بیان اینکه شایعه به فرد و جامعه لطمه وارد می‌کند گفت: بدون اینکه دلایل کافی داشته باشیم نباید هیچ شایعه‌ای را نیز باور کنیم.

وی ادامه داد: چهار نوع شایعه وجود دارد که هر چهار مورد گناهی بسیار زشت و اعلام جنگ با خدا هستند؛ ارباب جراید و رسانه‌ها باید متوجه این مهم باشند و با شایعه‌پراکنی، آبروی دیگران را به بازی نگیرند.

رفیعی با اشاره به اینکه شایعه بسیار زود منتشر می‌شود و نمی‌توان جلوی تبعات آن را گرفت خاطرنشان کرد: پیامبر اکرم(ص) در روایتی می‌فرمایند کسانی که دارای ویژگی‌های همچون سخن‌چینی و عیب‌جویی هستند شرورترین افراد هستند.

استاد حوزه علمیه عنوان کرد: در روایت است در پرونده اعمال برخی افراد در روز قیامت، گناه قتل نوشته شده و وقتی اعتراض می‌کنند گفته می‌شود در شایعه‌ای دخیل شدی که ضرر زیادی به شخصی وارد شد و تو هم در آن شریک خواهیم بود.

وی با بیان اینکه مردم معمولا می‌گویند لابد گناهی بوده که شایعه‌ای ساخته شده است گفت: این حرف درست نیست و نباید با اتکا به اینگونه مطالب بی‌اساس و پایه، در گناه دیگران شریک شد.

رفیعی افزود: شایعات بسیار عجیب و غریبی در طول تاریخ ساخته شده که به تدریج در فرهنگ عمومی جوامع گوناگون نهادینه شده است به عنوان مثال می‌گفتند فرشتگان زن هستند و دختران خدا محسوب می‌شوند، امروزه گروهی با ایجاد شبهات در اعتقادات مردم نفوذ می‌کنند و شایعات اعتقادی می‌سازند که خطرناک‌ترین آنهاست.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیه با بیان اینکه شایعات اخلاقی از دیگر موارد خطرناکی است که رواج دارد گفت: گاهی گفته می‌شود فلان شخص در کشته شدن دیگری دخیل بوده که گناه بسیار بزرگی است به ویژه اگر در مورد علما و بزرگان عنوان شود.

وی ادامه داد: سخنرانان، مداحان و کسانی که در جمع‌های میلیونی به صحبت می‌پردازند باید توجه داشته باشند که از شخصیت‌های نظام هزینه نکنند و به جان باورهای مردم نیفتند؛ این کارها بسیار خطرناک است و فردای قیامت باید جوابگو بود.

رفیعی با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب در تحلیل مسائل هسته‌ای عنوان کرد: ایشان فرمودند تیم مذاکره‌کننده گروهی شجاع و مورد اعتماد هستند، امروز تیم هسته‌ای به تعبیر رهبری با دولت‌هایی خدعه‌گر مشغول مذاکره‌اند و از درون نباید به آنها فشار وارد کرد؛ از دین، خدا و ولی فقیه نباید جلوتر افتاد و شایعه‌سازی کرد زیرا ممکن است یک شایعه موجب شود فردی برای همیشه از صفحه تلویزیون و تریبون‌های عمومی محو شود.

استاد حوزه علمیه خاطرنشان کرد: همچنین نباید شایعاتی ساخت که به واسطه آن سودی در بازار نصیب انسان شود چنانکه می‌بینیم برخی افراد نسبت به چنین کاری اقدام می‌کنند.

منبع : فارس 

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com