کد خبر ۳۸۵۲۲ انتشار : ۲۴ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۴۶
حجت‌الاسلام‌ رفیعی:

امام سجاد(ع) انتقال‌دهنده پیام عاشورا بود

استاد حوزه علمیه قم گفت: ایشان انتقال‌دهنده فرهنگ کربلا و پیام عاشورا به مناطق مختلف بودند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم ،حجت‌الاسلام‌ والمسلمین ناصر رفیعی ظهر امروز در مراسم عزاداری حسینی در دفتر رهبر معظم انقلاب با اشاره به سیره امام سجاد(ع) اظهار کرد: ایشان انتقال‌دهنده فرهنگ کربلا و پیام عاشورا به مناطق مختلف بودند، امام سجاد(ع) پس از واقعه کربلا حدود 34 سال زندگی کردند و دوران امامت ایشان، دوران سخت و مشکلی بود.

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: امام سجاد(ع) با 6 حاکم اموی و مروانی هم‌عصر بود، یکی از این حاکمان عبدالمالک بن مروان بود که حجاج ثقفی از جمله فرمانروایان او بود، عبدالمالک بن مروان آدم خبیثی بود، او می‌گفت که من از نماز و طواف بدم می‌آید و از کشتن شیعیان لذت می‌برم، در زمان عبدالمالک بن مروان تمام حرکات امام سجاد(ع) زیر کنترل حکومت بود.

وی در خصوص وضعیت فرهنگی در زمان امام سجاد(ع) تصریح کرد: فرهنگ جامعه در زمان ایشان به سوی ابتذال پیش رفته بود، کار به‌جایی رسید که یک خواننده زن در زمان ایشان پول‌های کلان می‌گرفت تا در مجالس مختلط در مدینه آواز بخواند، در آن دوره کارناوال‌های موسیقی در مدینه به راه افتاده بود، مدینه‌ای که یک‌زمانی مرکز نشر قرآن بود.

رفیعی با اشاره به سیره امام سجاد(ع) اظهار کرد: در چنین جوی یکی از راهکارهای مهم ایشان هدایت مردم با معارف قرآنی بود، در دوره امام سجاد(ع) تازه جریان صوفی گری در جامعه به راه افتاده بود، دوران امامت ایشان، دوران سختی بود و کاری که امام سجاد(ع) در دوران امامت خود انجام دادند، قطعاً یک‌گونه جهاد بود.

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: امام سجاد(ع) گرچه که فقط 170 شاگرد داشتند، اما ایشان به کارسازی پرداختند، بنیان‌های مدارس امام باقر(ع) و امام صادق(ع) را امام سجاد(ع) گذاشت، همان‌گونه که پس از پیروزی انقلاب ده‌ها هزار طلبه در حوزه‌های علمیه تربیت یافتند، اما بنیان‌های این کار را امام خمینی(ع) و مراجع تقلید پیش از پیروزی انقلاب اسلامی گذاشته بودند تا نظام جمهوری اسلامی کادر داشته باشند.

وی در خصوص راهبرد قرآنی امام سجاد(ع) تصریح کرد: ایشان در دوره‌ای قرار داشتند که اگر از پیامبر(ص) و امام علی(ع) سخن می‌گفتند، فایده‌ای نداشت، چون برخی از افراد در آن دوره با بغض امیرالمؤمنین(ع) بزرگ‌شده بود، به همین دلیل امام سجاد(ع) به‌صورت مستمر از قرآن سخن می‌گفتند، ایشان صوت قرآن زیبایی داشتند و مردم در معرض قرائت قرآن امام سجاد(ع) قرار می‌گرفتند.

رفیعی با اشاره به شیوه مبارزاتی امام سجاد(ع) اظهار کرد: ایشان فرمودند که یکی از راه‌های مبارزه با باطل، گسترش معروف است، قرآن هم ابتدا از امربه‌معروف سخن گفت، سپس نهی از منکر را مطرح کرد، اگر معروف در جامعه گسترش پیدا کند، منکر محدود خواهد شد.

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: امام سجاد(ع) گاهی احادیث خود را به آیات قرآن مستند می‌کردند، مستندات قرآنی روایات ائمه معصومین(ع) به‌اندازه‌ای زیاد است که به یک پایان‌نامه تبدیل‌شده است، امام سجاد(ع) گاهی مطالبی که می‌فرمودند، به مستندات قرآنی آن‌هم اشاره می‌کردند تا دل مردم محکم شود.

وی با اشاره به روایات امام سجاد(ع) تصریح کرد: ایشان فرمودند که انسان نباید با هرکسی هم‌نشین شود، مومن باید موضع داشته باشد، من خودم به هر مجلسی نمی‌روم و خط قرمز من مقام معظم رهبری است، ما روی مباحث قرآنی ائمه معصومین(ع) کم‌کار کردیم، علامه طباطبایی سال‌ها پیش گلایه کرد که چرا قرآن در مباحث حوزوی کم‌رنگ است و باید بیش‌ازپیش روی مستندات قرآنی روایات ائمه معصومین(ع) کار شود.

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: امام سجاد(ع) فرمودند که انسان نباید هر چیزی را بگوید، فضای مجازی قابل‌اعتماد نیست و انسان نباید هر چیزی که در این فضا منتشر می‌شود را در جامعه پخش کند، بسیاری از مشکلات ما از نداشتن احساس مسؤولیت است، در یک جامعه هم انبیاء، هم حکومت و هم مردم مسؤول هستند و طلاق و مشکلات خانوادگی ناشی از فرافکنی در خصوص مسؤولیت است، برخی نه‌تنها مسؤولیت خود را نمی‌پذیرند، بلکه دیگران را هم به عدم مسؤولیت‌پذیری تشویق می‌کنند، این افراد مسؤولیت گریز خطرناک هستند.

منبع: فارس

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com