کد خبر ۲۷۹۲۶ انتشار : ۹ تیر ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۱۴

وقتی تبلت هم‌بازی کودکمان می‌شود / زندگی در توهم مجازی!

این روزها تبلت شده دوست و همنشین و هم‌بازی کودکانی که تنها در چهاردیواری خانه زندانی شده‌اند کودکانی که در آینده نام خاله و عمو را باید در قصه‌ها بشنوند و بخوانند.

به گزارش قم نا ، این روزها برخی کودکان دیگر نه برادر‌ می‌شناسند که همبازی توپش شود و نه خواهری که خاله بازی‌هایش گردد. این روزها تبلت شده دوست و همنشین و همبازی کودکانی که تنها در چهار دیواری خانه زندانی شده‌اند، کودکانی که در آینده نام خاله و عمو را باید در قصه‌ها بشنوند و بخوانند.

این روزها تبلت و گوشی‌های هوشمند بلای جان و سلامتی کودکانی شده که به جای شور و شوق کودکانه و تحرکات جسمی و مهارت آموزی در گوشه‌ای از خانه ساکت می‌نشینند و بر صفحه‌ای از دنیای مجازی خیره می‌شوند و خوشحالند از اینکه نزد دوستان بگویند من هم تبلت دارم!

ابزارهای هوشمند که دیگر خانه‌ای از آن‌ها خالی نیست جایگزین بازی‌های سنتی شده و به عضو جدیدی از خانواده‌ها تبدیل شده است. چشم‌وهم چشمی‌ها و تنوع طلبی و خود برتر بینی سبب شده که هر خانواده‌ای به دنبال فراهم کردن این وسایل برای فرزندانشان باشند بدون آنکه از خود بپرسند آیا این وسیله نیاز کودکانه فرزند من را رفع می‌کند؟ حتی پدر و مادر‌ها هم، هریک با در اختیار داشتن این وسیله بی‌توجه به امورات زندگی شده و عضویت و گپ‌و‌گفت در گروه‌های مجازی را بر هم کلام شدن با فرزندان و همسر ترجیح می‌دهند و اینگونه بر این معضل دامن می‌زنند.

دیگر کودکان سراغی از اسباب بازی و کتاب‌های داستان نمی‌گیرند و هم و غم کودکان ما دانلود سری جدید بازی‌ها‌یی شده که هیچ بویی از اخلاق و فرهنگ ایرانی اسلامی نمی‌دهند. اما در این میان بسیار جای نگرانیست که چرا همه دست روی دست می‌گذاریم و فقط به این معضل که در جامعه ایرانی ما فراگیر شده می‌نگریم بدون آنکه به دنبال آسیب شناسی و حل آن باشیم. گاه می‌نگریم و احساس غرور هم می‌کنیم که مثلا ما هم پیشرفت کردیم و اینترنت دیگر در همه جا کنار ماست ولی آیا به این می‌اندیشیم که این وسیله‌ها تا چه اندازه بر درک و دانش و فهم و فرهنگ ما تاثیر گذاشته است؟ آیا توجه داریم که حال دیگر زندگی و سلامت روحی فرزندان ما بسته به بود و نبود وای فای است؟

این آسیب اجتماعی دیگر مرز‌ها را شکسته و دیگر همچون برخی آسیب‌ها مختص یک مکان و یا یک شهر نیست بلکه این مسئله در تمام خانواده‌ها ورود کرده و خانواده‌های قمی نیز با آن دست و پنجه نرم می‌کنند.

در این خصوص رضا امیری مشاور و کارشناس امور تربیتی نقش بازی کردن را در میان کودکان مهم خواند و با بیان اینکه بازی مختص دوران کودکی است، گفت: کودکان بخش زیادی از مسائل تربیتی و آداب اجتماعی را در میان جمع و همسالان خود می‌آموزند.

وی ادامه داد: وقتی کودک با همسالان خود به بازی می‌پردازد در واقع نقش‌هایی را بازی می‌کند که می‌تواند مهارت‌های زندگی در آینده را به او آموزش دهد.

وی گفت: ابراز هیجانات، شادی و خشم در حین بازی ابزاری برای رشد عاطفی و احساسات فرد است.

امیری با بیان اینکه رشد جسمانی کودک تا حد زیادی بسته به فعالیت‌های وی است ادامه داد: اندام و اعضای بدن کودک در خلال بازی و دویدن است که رشد ‌می‌یابد و کودک عواطف و قدرت بیان و قوای جسمانی را در برخورد با دیگران بروز داده و آن را به دست می‌آورد که محدود کردن کودک به فضای منزل و جلوگیری از ارتباط وی با همسالان تاثیری منفی بر رشد و قوای جسمانی کودک می‌گذارد.

کارشناس امور تربیتی با اشاره براینکه اکنون خانواده‌ها سعیشان بر سرگرم کردن فرزندان در محیط منزل است ادامه داد: این طرز تفکر بسیار اشتباه است و سرگرم کردن کودکان با تبلت، بازی‌های رایانه‌ای و فضای مجازی مشکلاتی بیش از ورود آنها به اجتماع و بازی با همسالان دارد.

وی از جمله مشکلات استفاده مفرط از بازی‌های رایانه‌ای را عدم اعتماد به نفس، نداشتن قدرت تصمیم گیری، عدم یادگیری مهارت‌های زندگی، بیماریهای جسمی همچون چاقی مفرط، مبتلا شدن به دیابت، تنبلی چشم، پرخاشگری و بیش فعالی و... دانست و خواستار توجه خانواده‌ها به فرزندان و کنترل زمان بازی‌های فرزندان در محیط مجازی و تبلت شد.

همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین سید یاسر حسینی استاد حوزه و دانشگاه و عضو انجمن تعلیم و تربیت اسلامی حوزه علمیه قم گفت: استفاده بیش از حد کودکان و نوجوانان از شبکه‌های مجازی و ابزارهایی همچون تبلت و رایانه آسیب‌ها و تاثیری منفی بر کودکان دارد.

وی مهمترین آسیبی که این وسایل می‌تواند بر کودکان داشته باشد را آسیب‌های فیزیکال دانست و گفت: این ابزارها بر جسم از جمله چشم کودکان آسیب وارد می‌کند و در دراز مدت سبب آسیب به ستون فقرات و کمر درد می‌شود.

وی با بیان اینکه کودکان برای رشد به فعالیت بدنی نیاز دارند گفت: استفاده از تبلت و رایانه مانع رشد کودکان شده و در دراز مدت منجر به سوء تغذیه و چاقی و ناتوانی‌های جسمی و بدنی می‌شود.

حسینی رشد شخصیتی فرد را نیازمند ارتباط با دیگران و کنش‌های اجتماعی دانست و گفت: بازی‌های رایانه‌ای و تبلتی سبب گوشه‌گیری و کاهش ارتباط فرد با محیط بیرون می‌شود که این مسئله موجب عدم رشد شخصیتی شده در حالیکه نقش آفرینی در جامعه نیازمند ارتباط و رشد شخصیتی است.

این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: کودکان با استفاده زیاد از تبلت و رایانه در یک فضای تخیلی رشد کرده و سبب رشدی نامتعادل و بروز هیجاناتی کاذب می‌شوند.

وی نقش معلمان و مربیان را در هدایت نسل جوان مهم خواند و از خانواده‌ها خواست که تا حد ممکن کودکان را از این محیط دور کرده و آنها را با دنیای واقعی آشنا کنند.

بر این اساس باید گفت که ورود رسانه‌ای جدید از جمله رایانه و تبلت سرآغازی از فصل جدید زندگی برای نسل نو فراهم آورده و باید با فرهنگ سازی و آموزش، استفاده صحیح از این وسایل را به جوانان و کودکان آموخت و آنان را با مضرات و مشکلاتی که می‌تواند برای افراد بلاخص کودکان فراهم آورد، آشنا کرد.

در این زمینه نیز رسانه‌ها نقشی بسزا دارند و در واقع رسانه‌ها به عنوان رهبران افکار با قدرتی که دارند می‌توانند با تدوین و ساخت برنامه بر حل این مشکل کمک شایان توجهی داشته باشند. همچنین قرارگرفتن در فصل تابستان و اوقات فراغتی که برای کودکان و جوانان فراهم می‌شود ضرورت توجه به شیوه سرگرمی آنها را دوچندان می کند و خانواده‌ها باید با برنامه‌ریزی صحیح برای بهره‌گیری مناسب از این اوقات فرزندان را یاری کنند.

******************

گزارش از سمیه رضایی

منبع : فارس 

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com