کد خبر ۲۸۳۴۳ انتشار : ۲۲ تیر ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۲۰
حجت‌الاسلام والمسلمین رفیعی مطرح کرد

توصیه‌های 6 گانه امام صادق(ع) به بازاریان / حق‌الناس با «بک یا الله» گفتن بخشیده نمی‌شود

استاد حوزه علمیه با اشاره به توصیه‌های 6 گانه امام صادق(ع) به اهل بازار گفت: ایشان بازاریان را به پرهیز از دروغ، حق گویی، پرهیز از عیب پوشانی و... در داد و ستدها توصیه کرده‌اند.

به گزارش قم نا ، حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی ظهر امروز در جمع زائران و نمازگزاران حرم مطهر حضرت معصومه(س) در ادامه تفسیر آیات سوره نور گفت: در آیه 37 نور چهار ویژگی مردان خدایی و انسان‌های اهل دین ذکر شده است.

وی گفت: مردان الهی آنهایی هستند که تجارت و فعالیت اقتصادی مانع از یاد خداوند نمی‌شود و کسب و کار مانع از برپایی نماز و پرداخت زکات نشده و اینها از روز قیامت هراس دارند.

عضو هیئت علمی جامعةالمصطفی العالمیه با اشاره به اینکه اسلام به مسئله کار و تلاش و کسب رزق و روزی حلال تاکید زیادی داشته است گفت: اینکه انسان دنبال جمع آوری مال حلال باشد بد نیست ولی کسی که به دنبال جمع آوری مال باشد باید به فکر حفظ آبرویش بوده، قرض‌ها و بدهی‌هایش را بپردازد و به اطرافیانش نیز رسیدگی کند.

وی تصریح کرد: البته جمع آوری مال نباید به گونه‌ای باشد که انسان را از توجه به یاد الهی و انجام واجبات و مستحبات باز دارد.

رفیعی با اشاره به سخن امام صادق(ع)‌ درخصوص کسب و کار گفت: باید صداقت و امانتداری در کسب و کار رعایت شده و طبق فرموده امام صادق(ع) اگر کسی این دو اصل را رعایت کرد در مال مردم شریک است.

وی با اشاره به نصیحت‌های امام صادق(ع) به کسانی که قصد راه اندازی کسب و کار داشتند، افزود: نخستین نکته‌ای که ایشان مورد تاکید قرار دادند پرهیز از دروغ‌گویی در کسب و کار بود. ببینید اگر دروغ از بازار حذف شود چه شرایط خوبی شکل می‌گیرد. کسب لقمه حلال طبق فرموده امام صادق از شمشیر زدن در جبهه سخت‌تر است.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه پرهیز از عیب پوشانی کالا از دیگر نکات مورد تاکید پیشوای ششم شیعیان است گفت: یادمان نرود حق‌الناس با «بک یا الله» گفتن بخشیده نمی‌شود. احیا گرفتن و قرآن خواندن و... دارای اجر است ولی حق‌الناس باید ادا شود.

وی با اشاره به اینکه نباید سر کسی که به کاسبی اطمینان کرده کلاه گذاشت افزود: ایشان می‌فرمایند که باید فرد کاسب شجاع بوده و حق را ادا کرده و از خیانت پرهیز کند.

رفیعی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه ذکر به هفت شاخه تقسیم می‌شود، ادامه داد: ‌نخستین شاخه ذکر زبان است و یکی از مهم‌ترین اذکار صلوات بر محمد و آل محمد(ص) است.

وی با بیان اینکه قسم دوم ذکر، ذکر نفس و بدن است گفت: ذکر بدن تلاش و کوشش است و روزه گرفتن و کار کردن به نوبه خود ذکر بدن است.

عضو هیئت علمی جامعةالمصطفی العالمیه قسم دیگر را ذکر روح دانست و افزود: خوف و رجا ذکر روح است و انسان هم باید امید داشته باشد و هم بترسد.

وی گفت: صدق و صفا داشتن ذکر قلب است و قلبی که در آن کینه نیست و خوش بین است منشا خیر می‌شود. نوع دیگر ذکر عقل است و احترام به دیگران و حیا داشتن از مصداق‌های ذکر عقل است.

رفیعی با بیان اینکه ذکر معرفت و شناخت و ذکر سرّ به معنای ناظر دیدن خداوند از دیگر اقسام ذکر است گفت: در آیه 37 سوره نور بر ذکر خداوند، نماز و یاد خداوند تاکید شده است و امیدواریم که این دستور را در زندگی خود پیاده کنیم.

وی خاطرنشان کرد: از بارزترین مصادیق آیه 37 سوره نور، ائمه اطهار هستند و این ویژگی‌ها در زندگی اهل بیت موج می‌زند و امیدواریم که خداوند توفیق دهد که بتوانیم این ویژگی‌ها را در زندگی خود رعایت کنیم.

منبع : فارس 

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com