کد خبر ۲۹۱۵۹ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۷:۲۴
در دیدار مدیران جهاد دانشگاهی قم با آیت‎الله فاضل لنکرانی عنوان شد:

دبیرخانه سلول‎های بنیادی در قم ایجاد می‎شود

معاون پژوهش جهاد دانشگاهی استان قم از ایجاد دبیرخانه سلول های بنیادی با حمایت‎های فقهی حوزه خبر داد.

به گزارش قم نا ، محمدابراهیم فقیه زاده، رئیس جهاد دانشگاهی قم ظهر امروز 15 مرداد در دیدار با آیت‎الله جواد فاضل لنکرانی با بیان اینکه 16 مردادماه امسال مصادف با سی و پنجمین سالگرد تاسیس جهاد دانشگاهی است تاکید کرد: امروز جهاد به شجره طیبه‎ای تبدیل شده و برکات و خیرات زیادی برای جامعه به ارمغان آورده است.

وی به خدمات علمی، آموزشی و پژوهشی جهاد اشاره و عنوان کرد: یکی از کارهای علمی ما ورود به عرصه سلول درمانی است که برای اولین بار فرزندان جهادگر در قم، توانستند در اواخر سال گذشته زانوی فردی را که دچار مشکل غضروف شده و توان حرکتی نداشت ترمیم و اصلاح کنند.

فقیه زاده بیان کرد: این موفقیت می‎تواند سرآغاز یک فصل بسیار روشن در زمینه کشت سلول‎های بنیادی و درمان بیماری‎های جسمی در ایران و به خصوص استان مقدس قم باشد و بیماران را از مراجعه به خارج کشور و استان‎های دیگری بی نیاز کند.

رئیس جهاد دانشگاهی استان قم اظهارکرد: در حوزه درمان ناباروری هم، جهاد دانشگاهی استان قم با استفاده از تکنیک‎های بسیار موثرتر توانسته است به موفقیت‎های چشمگیری دست پیدا کند که پذیرایی درمانی از 400 زوج از کشورهای مختلف از جمله عراق و افغانستان شاهد بر این مدعی است.

وی فعالیت علمی در زمینه درمان ناباروری مبتنی بر رعایت فتاوای شرعی را از جمله کارهای بارز برشمرد و تاکید کرد: در مرکز درمان ناباروری از پرداختن به مسایل اختلافی در فتاوای فقهی پرهیز شده و تمام کارها مبتنی بر فتاوای قطعی مراجع معظم صورت می‎گیرد.
رییس جهاد دانشگاهی استان قم، تصریح کرد: از جمله بخش‎های جهاد دانشگاهی استان قم، می‎توان به دانشگاه علمی کاربردی جهاد با بیش از 1000 دانشجو اشاره کرد؛ همچنین در بخش آموزش نیز، آموزش‎های مختلف برای اقشار مردم از جمله در رشته‎های کامپیوتر و زبان و.. در نظر گرفته شده است.
همچنین در این دیدار، سیدرضا طباطبایی، معاون پژوهش جهاد دانشگاهی قم نیز با اشاره به توانمندی‎های بومی استان قم و جهاد قم در زمینه کشت سلول‎های بنیادی گفت: امروزه کشورهای توسعه یافته جهان سرمایه گذاری عظیمی در زمینه تحقیقات سلول‎های بنیادی دارند و کشوری مثل ژاپن در برنامه آتی خود بیش از 40 درصد درآمد خود را از فروش محصولات این چنینی از جمله اندام‎های حاصل از کشت سلول‎های بنیادین، خواهد داشت.
وی افزود: خوشبختانه جهاد دانشگاهی استان قم در این زمینه تحقیقات دو ساله‎ای را انجام داد که سرانجام آن، موفقیت چنین طرحی بود که در آن از طریق کشت سلول‎های بنیادین موفق به ترمیم و بازسازی غضروف پا شدیم.
فقیه زاده اظهارکرد: در حوزه درمان ناباروری نیزمرکز درمان ناباروری جهاد دانشگاهی به عنوان اولین مرکز درمانی تمام فعالیت‎‌های درمانی و پژوهشی خود را با ارتباط موثر با دفاتر مراجع عظام تقلید و کاملا مطابق با فتاوی علمای دین انجام می دهد؛ در حوزه درمان ناباروری اختلافات عمیق در حوزه مسایل فقهی در بین ادیان و فرق اسلامی وجود دارد که به ورود به مباحثی چون درمان سلولی این مباحث گستره جدید یافته است.

در ادامه سید رضا طباطبایی معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی گفت: درمان سلولی آخرین دستاورد بشر در عرصه درمان است؛ وقتی این مساله در قالب نیاز تعریف می شود در تمام حوزه های فرهنگی و اقتصادی و... می گنجد؛ اتفاقی که در حال رخ دادن است این است که کشورهای مختلف وارد این عرصه می شود و کشورهایی چون ژاپن برای سالهای آینده، 40درصد بودجه خود را از این طریق کسب خواهند کرد.

طباطبایی بیان کرد: اعقتاد داریم که در دنیای آینده، جنگ در حوزه سلول های بنیادی است؛ اگر این حوزه را ساماندهی نکنیم بعدا مشکلات بسیاری ایجاد می شود؛ در این راستا پس از رایزنی‎هایی که انجام دادیم مقرر شد که دبیرخانه سلول‎های بنیادی در قم ایجاد شود زیرا زیرساخت‎های فقهی آن باید با تعامل حوزه تامین شود؛ جایگاه این بحث، در استان قم است و امیدواریم بزرگان در قم از ایجاد این مرکز در قم حمایت کنند.

وی گفت: امیدواریم بتوانیم این دبیرخانه را با مشارکت مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) در این مرکز راه اندازی کنیم تا بتوانیم به بهترین شکل به مباحث جدید و مستحدثه‎ای که در این بخش پیش روی دانشمندان است پاسخ دهیم.

منبع : ایکنا 

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com