کد خبر ۳۲۹۰۸ انتشار : ۲۳ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۷:۲۵
مسئول دبیرخانه انجمن‌های علمی حوزه:

عقلانیت جدید در حوزه شکل گرفت/ پویایی انجمنهای حوزه

مسئول دبیرخانه انجمن‌های علمی حوزه گفت: عقلانیت جدید در حوزه علمیه شکل گرفته و چشم‌انداز جدید انجمن‌های علمی حوزه، پویایی و پایایی است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم ، حجت‌الاسلام والمسلمین محسن مهاجرنیا  روز دوشنبه در نشست خبری با خبرنگاران به روند شکل گیری انجمن‌های علمی حوزه از ۱۲ سال پیش اشاره کرد و مهم‌ترین هدف راه‌اندازی این انجمن‌ها را تولید و گسترش دانش و تعامل با مراکز حوزوی بیان کرد.

به گفته این استاد حوزه و دانشگاه، در حال حاضر ۱۹ انجمن علمی در دبیرخانه انجمن‌های علمی حوزه علمیه به ثبت رسیده و روند ثبت تعداد دیگری از انجمن‌ها در دست اقدام است.

وی دلیل متورم شدن دانش‌های دینی را حاشیه و تعلیق بر کتاب‌های قدیمی و فقهای معاصر بیان کرد و افزود: متاسفانه در علوم اسلامی نقد جدی وارد نشده است. به عنوان مثال به دلیل بزرگی علمایی همچون شیخ مفید و شیخ انصاری، کسی جرأت نقد آنها را ندارد، بنابراین علوم این علما به صورت متورم در اختیار حوزویان قرار می‌گیرد.

مسئول دبیرخانه انجمن‌های علمی حوزه تاکید کرد که باید به سمت نقد علوم رفت، چون تا زمانی که علوم دینی، نقد نشوند گسترش پیدا نمی‌کنند.

علوم انسانی در اتاق در بسته شکل نمی‌گیرد

حجت‌الاسلام مهاجرنیا با بیان اینکه علوم انسانی در اتاق در بسته شکل نمی‌گیرد، تصریح کرد: بازسازی دانش موجب می‌شود، آنچه که نقد شد، از نو بنا شود و پژوهشگران وارد تولید فکر و اندیشه شوند.

وی با تمجید از شکل گیری جریان تولید علم در انجمن‌های علمی حوزه، هم‌افزایی حوزویان و علمای بزرگ را یکی از دلایل تحول در حوزه‌های علمیه برشمرد.

این استاد حوزه و دانشگاه به فعالیت حدود ۲۰۰ مرکز علمی و پژوهشی در حوزه‌های علمیه اشاره کرد و این نکته را یادآور شد که نظام آموزشی سنتی حوزه به نظام فکری – عقیدتی تبدیل شده است.

حجت‌الاسلام مهاجرنیا از احیای ۸۰ کتاب فقهی - سیاسی علما و فقهای گذشته توسط انجمن‌های علمی حوزه خبر داد و افزود: عقلانیت جدید در حوزه علمیه شکل گرفته و چشم‌انداز جدید انجمن‌های علمی حوزه، پویایی و پایایی است.

منبع : مهر

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com