کد خبر ۲۹۵۷۵ انتشار : ۲۹ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۵۴
در گفتگویی مطرح شد:

دهه کرامت بهترین فرصت برای تقویت کرامت انسانی جامعه است

کشور ما گاهی با دوری عملی از فرهنگ اهل بیت(ع) دچار مشکلات متعددی به خصوص در زمینه بازیابی و تقویت کرامت انسانی اقشار مختلف ازجمله دختران و زنان است و دهه کرامت فرصت مناسبی برای تقویت این مهم است.

به گزارش قم نا ، مشکلات جامعه اگرچه برخی مربوط به ساختارهاست و زن و مرد هم نمی‌شناسد ولی اگر جایگاه زن و مرد در جامعه بر اساس مبانی اسلامی بازتعریف شود و زنان به نقش واقعی خود و جایگاه حقیقی خویش واقف شوند بسیاری از این مشکلات یا رخت بر خواهد بست و یا کمرنگ‌تر می‌شود.

برای بازتعریف این جایگاه و بازیابی کرامت واقعی یکی از بهترین و مهم‌ترین منابع، رجوع به الگوهای دینی است. دهه کرامت و ایام ولادت سه امام و امامزاده واجب التعظیم بهترین زمان و فرصت برای بازیابی جایگاه واقعی و کرامت حقیقی زنان و دختران است.

مسئول برنامه ریزی و نظارت مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران معتقد است سیره پیامبر و اهل بیت(ع) سراسر برای ما درس است و وظیفه ما این است که در این سیره مطالعه داشته باشیم و البته مطالعه کنیم تا آن را در زندگی به کار بگیریم.

حیا و عفت بهترین درس زندگی حضرت معصومه(س)

مریم ناصح اظهار داشت: بهترین درس از زندگی حضرت معصومه(س) برای دختران و زنان امروز این است که ورود به فعالیت‌های اجتماعی و ... مانعی برای عفت و حیای آنان نباشد.

وی با بیان اینکه یکی از معضلات امروز کشور بالا رفتن سن ازدواج است و برخی نداشتن کفو را بهانه می‌کنند، می‌گوید: حضرت معصومه(س) اگرچه به علت نداشتن کفو ازدواج نکردند اما همین هم برای ما درس است زیرا نبود کفو و عدم ازدواج سبب نشد تا ایشان از دایره عصمت و حیا و عفت بیرون بروند و همان طور که قرآن می‌فرماید وقتی شرایط ازدواج برایتان فراهم نشده است عفت و حیا پیشه کنید آن حضرت خود را ملزم به رعایت این اصل دینی می‌دانستند.

حضرت معصومه (س)

این مدرس حوزه علمیه خواهران، ابراز داشت: امام رضا(ع) خواهر گرامیشان را معصومه لقب داده‌اند که دادن چنین لقبی از سوی یک امام به فردی که علی الظاهر امام نیست چیز کمی نیست و نشانه مصونیت حضرت معصومه(س) از گناه است.

وی در ادامه اضافه کرد: عفت، حجاب، نحوه ورود ایشان از مدینه به قم و برخورد با دیگران و ولایت پذیری نکاتی است که دختران امروز ما برای داشتن زندگی خوب و سالم باید از آن درس بگیرند و اگر امروز مشکلات اجتماعی گریبان زنان و دختران ما را گرفته به خاطر دوری از فرهنگ و سیره الگوهایی مانند حضرت معصومه است.

ناصح گفت: پیامبر حضرت فاطمه(س) را با لقب "فداها ابوها" خطاب کردند و حضرت معصومه نیز آن‌قدر در نزد پدر مقام داشت که امام کاظم(ع) با همین تعبیر از او یاد می‌کنند.


وی تأکید کرد: صرف توصیف آن بزرگواران به این اوصاف و بیان آن برای دور شدن از مشکلات کافی نیست و باید از این الگوها استفاده اخلاقی و تربیتی کنیم و منش و روش آن‌ها را در زندگی پیاده کنیم تا شاهد چشیدن طعم زندگی زیبا و بدون از مشکلات روحی و روانی باشیم.

مسئول برنامه ریزی و نظارت مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران با اشاره به ولایت پذیری حضرت معصومه(س) که باید برای همه مردم درس باشد ادامه داد: آن حضرت در ظاهر به قصد دیدار برادر از مدینه به سمت قم حرکت کرد ولی در اصل حرکت ایشان در راستای ولایت‌پذیری بود وگرنه صرفاً دیدار برادر هدف نبوده است.

به تکرار واژه کرامت بسنده نشود

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی درباره دهه کرامت و اهدافی که باید در این ایام برای همه به خصوص دختران و زنان پیگیری کنیم، می‌گوید: در دهه کرامت نباید تنها واژه کرامت را تکرار کنیم بلکه باید در این دهه خودمان را فراموش نکنیم و لوازم و ابزار کرامت بخشیدن به اقشار مختلف جامعه و به خصوص زنان و دختران را تبیین و زمینه تحقق آن را فراهم کنیم.

حجت‌الاسلام علی اصغر عطاران طوسی اظهار داشت: موالید با سعادت این ماه و در رأس آن‌ها امام رضا(ع) نگاهی کریمانه نسبت به همه انسان‌ها و نه تنها شیعیان داشتند و این نگاه فراشمولی درسی عام برای همه است.

دهه کرامت

وی اضافه کرد: ما امروز برای اینکه دچار مشکلات گوناگون اجتماعی نشویم چاره‌ای نداریم جز اینکه دین را بازتعریف کرده و به سبک زندگی اسلامی بازگردیم که زندگی پاک و گوارا و حیات طیبه است.

داشتن زندگی پاک، انتظار دین از جوانان است

این استاد حوزه و دانشگاه افزود: اگر دختران ما از سیره عملی معصومین و حضرت معصومه(س) الگو بگیرند و آنچه را که دین درباره رفتارهای اجتماعی زنان قید کرده است به کار ببندند دیگر اسیر الگوهای وارداتی خارجی در عرصه فرهنگ نخواهند شد که ریشه بسیاری از مشکلات فعلی ناشی از این مسئله است.

عطاران طوسی تأکید کرد: اگر دختران و زنان ما بخواهند از زندگی خود لذت ببرند و عیش گوارایی داشته باشند باید بدانند که دین از آن‌ها تنها نماز و روزه و مسجد نخواسته است، البته این‌ها لازم است ولی هدف اصلی داشتن زندگی و روابط پاک و سالم هدف اصلی و مهم‌ترین خواسته دین از زنان است.

وی به واژه کرامت و اهمیت آن در اسلام اشاره کرد و افزود: این‌قدر این واژه مهم است که در دعاهای مختلف مثل دعای افتتاح که در ماه رمضان آن را می‌خوانیم از خدا می‌خواهیم که دولت کریمه به ما عنایت کند و کرامت دنیا و آخرت را روزی ما قرار دهد و یا در دعای ابوحمزه ثمالی می‌خواهیم که کرامت حقیقی که همان حیات طیبه است را به ما بدهد.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی گفت: باید نقطه اوج هدف ما رسیدن به کرامت ذاتی و حقیقی باشد و بهترین راه برای به دست آوردن این هدف الگوگیری از بزرگان دینی است.

منبع : مهر

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com