کد خبر ۲۹۴۳۰ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۲۷

بانویی عالمه در دل کویر قم

حضرت معصومه(س) دختر پیشوای هفتم شیعیان درمکتب علم الهی تعلیم و تربیت یافت و به درجه ای ازاجتهاد در پاسخگویی به سوالات مردم زمان خویش رسید.

به گزارش قم نا ، آن حضرت در اول ذی القعده سال 173 هجری قمری درخانه امام هفتم شیعیان حضرت موسی بن جعفر(ع) و مادرش حضرت نجمه در مدینه چشم به جهان گشود، آن حضرت تا سن شش سالگی در مدینه در محضر پدر بزرگوارش امام هفتم بوده که یکی از کرامات و فضایل حضرت معصومه(س) در همین سن خردسالی روی داد.
این بانو سرچشمه فضائل و کمالات معنـوی و روحانی است چراکه بنت رسول الله، بنت ولی الله، اخت ولی الله و عمه ولـی الله است و از فیض امامان معصـومی همچـون مـوسـی بـن جعفر و علی بـن موسی الرضا(ع) بهره مند شده است بزرگانی که در تعالی روح و تکامل درجات علمـی و عملـی زبانزد عام و خاص بودند.
ایشان القاب مختلفی از جمله عالمه، عابده، طاهره دارد و به علت پاکی و طهارت نفس به او طاهره می گفتند.
در باره لقب عالمه و عارفه ایشان در فرازی از زیارتنامه غیر معروف او چنین می خوانیم: سلام بر تو ای فاطمه دختر موسی بن جعفر و حجت و امین از جانب موسی بن جعفر) و در بخش دیگر باز می خوانیم: سلام بر تو ای بانوی پسندیده نیک سرشت، ای بانوی رشد یافته، پاک طینت، پاک روش، شایسته و پسندیده.
در این خصوص حاج محمدتقی تستری مولف قامـوس الرجال می نویسد: درمیان فرزنـدان امام کاظم(ع) با آن همه کثرتشان بعد از امام رضا(ع) کسـی همسنگ حضرت معصـومه(س) نمـی باشد.
همچنین در این باره شیخ عبـاس قمـی به هنگام بحث از دختـران حضـرت مـوسـی بـن جعفر(ع) می نویسد: بـرحسب آنچه به مارسیده افضل آنها سیـده جلیله معظمه، فاطمه بنت امام مـوسـی(ع)، معروف به حضـرت معصـومه(س) است.
تاریخ گواهی می دهد: روزی عده ای از شیعیان وارد مدینه شـدند و پرسشهایـی داشتند که می خـواستند از محضر امام کاظم(ع) بپرسند.امام(ع) در سفر بـودنـد، پـرسشهای خـود را نـوشته به خانه امام ارایه کردند چـون عزم سفر کردنـد بـرای پاسخ پرسشهای خـود به منزل امام(ع) شرفیاب شدند، امام کاظم(ع) هنوز از سفر بازنگشته بود و آنها امکان توقف نداشتند از ایـن رو حضرت معصومه(س) پاسخ آن پرسش ها را نـوشتند و به آنها پاسخ دادند.
کاروان جواب سوالات را گرفته و از مدینه خارج شدند در بیرون مدینه با امام کاظم(ع) مصادف شـدنـد و داستـان خـود را بـرای آن حضـرت شـرح دادند.
هنگامـی که امام(ع) پرسشهای آنان و پاسخ های حضرت معصـومه(س) را ملاحظه کردند سه بار فرمودند: پدرش به قربانـش باد.
حضرت معصـومه(س) در این زمان خردسال بـود که این داستان نشانگر بعد علمی بانو است که در جوار خاندان عصمت و طهارت تعلیم یافته است.
همچنین در خصوص لقب شافعه این بانو،حضرت رضا(ع) در فرازی از زیارتنامه معروفش به ما آموخته که در کنار مرقدش خطاب به او بگوییم: (ای فاطمه! در بهشت از من شفاعت کن چرا که تو در پیشگاه خداوند دارای مقامی بس ارجمند و والا هستی).
همانا دو تـن از بانـوان خاندان رسـول مکرم شفاعت گسترده ای دارند که بسیار وسیع و جهان شمـول است و مـی تـوانـد همه اهالـی محشـر را فـراگیـرد: خـاتـون محشـر صـدیقه اطهر حضـرت فاطمه زهـرا(س) و شفیعه روزجزا حضـرت فـاطمه معصـومه(س) است که این بانو بعد از فاطمه زهـرا(س)از جهت گستـردگـی شفاعت، هیچ کـس به شفیعه محشر حضرت معصـومه دخت مـوسـی بـن جعفر(س) نمی رسد.
در این باره حضـرت جعفـر صادق(ع) مـی فـرمایـد: بـا شفـاعت او همه شیعیـان مـا وارد بهشت مـی شـوند. و باز در روایات دیگری از این امام معصوم آمده است که سالها قبل از ولادت حضرت معصومه(س)فرمود: به زودی بانویی از فرزندانم به سوی آن(قم) کوچ کند که نامش فاطمه دختر موسی بن جعفر است و با شفاعت او همه شیعیانم وارد بهشت می شوند.
مرقد بانوی آب و آینه پناهگاه عاشقان و محبان اهل بیت(ع) است،درباره عظمت مرقد این بانو از امامان معصوم(س) آمده است: کسی که مرقد حضرت معصومه(س) را زیارت کند به همان مقصودی نایل خواهد شد که از زیارت قبر حضرت زهرا(س) علیها نایل می شود. در این خصوص امـام رضـا(ع) فـرمود: هرکس حضرت معصومه را در قـم زیارت کند, همانند کسی است که مرا زیارت کرده باشد.
این بانو نه تنها از لحاظ فضایل اخلاقی و علمی در سطوح عالی قرار داشت و تربیت یافته مکتب اهل بیت(ع) بود بلکه ایشان ولایت مدار و در حمایت از ولی فقیه به همراه خانواده اش چون مکتب زینب(س) به پیام رسانی همت گمارد از این رو درسال 200 (هـ.ق) زمانی که یگانه برادر حضرت به اجبار مامون مجبور به هجرت به خراسان شدند، حضرت حدود یک سال به دور از برادر خود در مدینه زندگی کرد ایشان یک سال بعد برای دیدار برادر عازم خراسان شد و با گروه بسیاری از امام زادگان و بستگان به سوی خراسان حرکت کرد.
کاروان حضرت معصومه (ع)به سرپرستی هارون بن موسی بن جعفر (ع) هدایت می شد تا اینکه به ساوه رسید و در آنجا با دشمنان خاندان نبوت روبرو شد و با برخی حوادث و اتفاقات مقصد سفر این بانو به سمت قم تغییر کرد.
زمانی که مردم قم از آمدن این بانو به قم خبردار شدند به استقبال بانو رفته و از او دلجویی کردند در این چند روزی که حضرت معصومه(س) در قم به سر می بردند، در سرای موسی بن خزرج عبادتگاهی داشت که هم اکنون آن مکان مقدس به نام بیت النور یادآور عبادت های این بانو مکرمه و عابده است.
سرانجام این بانوی مطهر بعد از 17 روز میزبانی مردم قم در این استان به دیدار حق شتافتند و حرم مطهر ایشان پناهگاه عاشقانی است که از سراسر جهان برای صیقل روح و جان خویش به این خاک مقدس قدم می گذارند.
استاد برجسته حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه حضرت معصومه(س) فقیه زمان خویش بودند اظهار داشت: فضایل علمی این بانو از لحاظ تسلط بر مباحث علمی و فقهی زمان خویش در احادیثی که در خصوص ایشان به یادگار مانده است بیانگر عالمه بودن این بانو است.
حجت الاسلام والمسلمین محسن غرویان افزود: ایشان از لحاظ علمی و آشنایی با مسائل فقهی در حد بالایی بودند و به صورتی که در نبود پدرشان به سوالات و شبهات مردم پاسخ می دادند و امام هفتم شیعیان از ایشان رضایت کامل داشتند.
وی با بیان اینکه ولایت مداری در سیره این بانو مشهود است گفت: با اینکه این بانو یک زن بودند ولی در زمان خویش از مساله ولایت و مدیریت در جامعه غافل نبودند از این رو در حمایت از برادر خویش امام هشتم شیعیان قدم برداشته و به مساله ولایت مداری را به عنوان یک امر دینی تکلیف می دانستند.
غرویان افزود: این بانوی بزرگوار در محافل و مجالس مختلف از ولایت دفاع می کردند تا حدی که چون حضرت زینب(س) در دفاع از مساله ولایت مداری سفر کردند و این ها نشانگر دغدغه های سیاسی و اجتماعی حضرت معصومه(س) است.
وی ادامه داد: امروز نیز حمایت ایشان از علما و مجتهدان نمایان است به طوری که در شهر مقدس قم در جوار ملکوتی این بانو علما و فقها اجتماع می کنند و حوزه های علمیه را به احترام مقام علمی این بانو بنا نهاده اند.
عضو هیات رییسه مجمع نمایندگان طلاب حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه حضرت معصومه(س) پیام رسان مکتب اهل بیت(س) است گفت: این بانو اسوه مقاومت و صبر است که چون حضرت زینب کبری(س) که پیام رسان مکتب امام حسین(ع) است عازم سفر برای دفاع از ولایت برادر خویش امام هشتم شیعیان می شود.
حجت الاسلام والمسلمین سید جلال رضوی افزود: این بانوی عالمه از هدیه های آسمانی بر خاندان عصمت و طهارت است که از اسرار معنوی ایشان رشد و بالندگی علمی از این استان به سراسر کشور ارایه می شود و قلوب تشنگان شیعیان را سیراب می کند.
وی با اشاره به اینکه دختران ما باید از این بانو الگو برداری کنند گفت: باید رمز ارتباط و معنویت را با توصل به این حضرت تمسک بجویند و از وجود ایشان میراث معنوی را الگو برداری کنند.
وی افزود: باید سیره زندگانی و فضایل اخلاقی و علمی این بانو برای مردم تبیین شود و این دهه کرامت فرصتی گرانقدر است تا با بصیرت و معرفت بتوانند از این دریای بی کران معنویت بهره مند شوند و در مسیر حق و ولایت مداری قدم بردارند.
رضوی با بیان اینکه حرم این بانو یادآور زمزمه دعای فقها و مجتهدان است گفت: آیت الله بهجت هر روز به این حرم مشرف می شدند و جامعه کبیره را قرائت می کردند.
وی افزود: همچنین آمده است که هرکس زیارت حرم حضرت زهرا(س) را می خواهد انجام دهد به نیابت از آن می تواند به حرم حضرت معصومه(س) مشرف شود و از این سفره کرامت بهره مند شود.
وی ادامه داد: وجود مدرسه علمیه فیضیه از دیگر افتخارات این سرزمین اسلامی است که در جوار حرم این بانو بنا شده است.
از اول ذیقعده همزمان با سالروز میلاد حضرت معصومه(س) تا یازدهم ذیقعده ولادت امام رضا(ع) دهه کرامت نامگذاری شده است.

منبع : ایرنا 

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com