کد خبر ۲۹۶۹۱ انتشار : ۲ شهریور ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۰۲
در جلسه شورای اسلامی شهر قم مطرح شد:

از پشت پرده عدم برخورد با متخلفان ساختمانی تا قیمت گذاری روی پشت بام!

شهردار قم در جلسه امروز شورای اسلامی شهر قم با طرح این پرسش که چرا شما وقتی رأی دارید نمی‌توانید بنایی که تخلف داشته را تخریب کنید؟ افزود: این واقعیت نشان می‌دهد در پشت این قضایا مشکلاتی وجود داشته که کار به اینجا رسیده است.

به گزارش قم نا ، «من دیروز وقتی این پرونده‌ها را مطالعه می‌کردم واقعاً سردرد گرفتم. اوضاع به هم ریخته مجتمع‌های تجاری تأسف بار است. یک سرمایه‌گذار می‌آید بدون رعایت قانون هرچه می‌خواهد می‌سازد و هیچ ناظری نیست... اینها تجاوز به حقوق مردم است.»

این صحبت‌های نعمت‌الله عواطف رستمی، یکی از اعضای شورای شهر قم در جلسه علنی قبل از ظهر یکشنبه بود. جلسه‌ای که بیشتر زمان آن به بازخوانی پرونده‌های مرتبط با مجتمع‌های بزرگ تجاری ساخته شده یا در حال ساخت در شهر گذشت.

مجتمع عصر جدید، سیرنگ، تلالو جمیل، ناشران و امین از جمله مجتمع‌های تجاری بودند که تخلفاتی داشته و در این جلسه مورد بحث قرار گرفتند.

در مورد مجتمع عصر جدید، امین، سیرنگ و ناشران مسئله کسر پارکینگ مورد بحث شورای شهر قم بود و در مورد تلألو جمیل تفکیک غیر قانونی ملک پس از گذشت سال‌ها مورد بررسی قرار گرفته بود.

رئیس کمیسیون حقوقی و نظارت شورای شهر قم که این روزها مسئول بررسی پرونده‌های زیر خاکی شورای شهر و شهرداری شده، درباره مجتمع عصر جدید اظهار داشت: کسر پارکینگ این مجتمع در کمیسیون حقوقی مطرح بود که به کمیسیون امور زیربنایی ارجاع داده شد که در نهایت ۶۰ پارکینگ مورد تائید قرار گرفته است.

محمود مسگری گفت: مالک ملزم به تأمین کسری بر مبنای رأی کمیسیون ماده صد است و شهرداری باید در مدت یک ماه با مذاکره با سرمایه‌گذار به نتیجه برسد.

وی با اشاره به کهنه بودن این زخم در شهر قم اضافه کرد: این موضوع تقریباً ۱۲ سال است که بلاتکلیف مانده و بهتر است که یک فرجه زمانی برای این در نظر گرفته شود تا دوباره به مسیر قبلی نرسد.

شهردار قم هم در این رابطه اظهار داشت: در حال حاضر مسئولان قضایی استان قم محکم جلو آمده‌اند و حرفشان این است که مجتمعاتی که بدهکاری دارند به شهرداری باید حق و حقوق شهر را بدهند.

وی ادامه داد: یک سری از اطلاعات این مجتمعات در شورا است و یک سری در کمیسیون ماده صد اما عدد و رقم‌های آن مشخص نیست و من نتوانستم فهرست دقیق و عدد و رقم به دادستان بدهند.



سید مرتضی سقائیان نژاد ابراز داشت: مقامات قضایی دنبال این هستند که حق و حقوق شهر را پاسداری کنند و از حقوق بیت‌المال صیانت کنند اما آنها به عدد و اطلاعات دقیق نیاز دارند که در دست ما نیست.

وی افزود: باید این اعداد و ارقام را با هم احصا کنیم و یک شرایط مشخصی داشته باشیم تا بتوانیم از حق خودمان دفاع کنیم.

شهردار قم گفت: پرونده‌هایی که در بایگانی شورا و کمیسیون ماده صد مانده باید جمع‌بندی شود تا بتوانیم قوی وارد میدان شود.

زین‌العابدین قراچورلوی در پاسخ به شهردار قم اظهار داشت: تنها چند پرونده در شورا مطرح بوده که تقریبا جمع شده و مشخص است که به چه نتیجه‌ای رسیده‌اند.

وی گفت: از جمله همین مجتمع عصر جدید که ۱۹۴ واحد پارکینگ نیاز دارد که ۶۰ واحد مطابق نقشه‌ها تأمین شده و باقی را تصمیم ماده صد بر این است که باید تأمین کند.

این عضو شورای شهر قم اضافه کرد: حالا باید شهرداری پیشنهاد بدهد که ببینیم کجا می‌تواند این را تأمین کند تا این ۱۳۴ کسر پارکینگ جبران شود.

نعمت‌الله عواطف رستمی هم در این رابطه اظهار داشت: ما الان مواجه هستیم با یک سری مجتمعاتی که به حقوق مردم تجاوز می‌کنند.

وی گفت: شاهد هستیم در ساخت و ساز کوچک خیلی سخت‌گیری می‌شود اما مجتمع‌های تجاری عظیم دارد فعالیت می‌کند در حالی که پارکینگ را تأمین نکرده است.

در نهایت طرح تعیین تکلیف مسئله کسر پارکینگ مجتمع عصر جدید در مدت یک ماه به تصویب رسید و قرار شد در صورت عمد تمکین سرمایه‌گذار موضوع از طریق مراجع قضایی پیگیری شود.

مسئله دیگری که مسگری در این جلسه مطرح کرد به مجتمع تجاری تلألو جمیل مربوط می‌شد که تخلفات شهرسازی و تفکیک غیر مجاز در آن صورت گرفته و پرونده این تخلفات سال‌ها بود در کمیسیون ماده صد بلاتکلیف مانده است.

وی در رابطه با تخلفات این مجتمع گفت: بعد از بررسی به این نتیجه رسیدیم که روی پلاک اعمال ماده ۱۰۱ نشده و حق و حقوق شهرداری پرداخت نشده است.

شهردار قم در واکنش به این سخنان اظهار داشت: یک سری از مسائلی که مطرح می‌کنید و من سکوت کردم مربوط به گذشته است. زخم‌هایی است که چرکین شده است. شهرداری در زمان خودش وظیفه خودش را انجام می‌داده و انجام نداده است.

وی با طرح این پرسش که چرا شما وقتی رأی دارید نمی‌توانید بنایی که تخلف داشته را تخریب کنید؟ افزود: این واقعیت نشان می‌دهد در پشت این قضایا مشکلاتی وجود داشته که کار به اینجا رسیده است.

سقائیان‌نژاد عنوان کرد: باید یک کمیته مشترکی بین شورا و شهرداری تشکیل شود تا ظرف مدت یک ماه همه این موارد را تعیین تکلیف کند.

وی گفت: گاهی باید دندان نشان داد گاهی باید کوتاه آمد که همه اینها باید مورد بررسی قرار بگیرد و با تعامل شورا و شهرداری مشکلات برطرف شود.  

شهردار قم عقیده داشت اینگونه موضوعات نیازی به مصوبه ندارد و باید در همان کمیته مشترک میان شورا و شهرداری حل شود.

تمایلی به حل مشکلات مجتمع‌های تجاری در بدنه شهرداری نیست

مسگری هم در پاسخ به این سخنان با اشاره به اینکه در بدنه شهرداری تمایلی برای حل این مشکلات وجود ندارد اظهار داشت: مسئولان استانی هم که راجع به بدهی‌های شهرداری مصاحبه می‌کنند باید این را قبول کنند که بدهی‌های شهرداری در همین پروژه‌ها مستتر است.

وی با نام بردن از برخی مسئولان استانی اضافه کرد: در مسئله مجتمع امین هم برخی مسئولان استانی ورود پیدا کرده و به عنوان مدافع تمام قد سرمایه‌گذار جلو آمدند اما همین‌ها در نظر ندارند که حق و حقوق شهر در این پروژه‌ها رعایت نشده است.

رئیس کمیسیون حقوقی و نظارت شورای اسلامی شهر قم با اشاره به تشکیل جلساتی برای حل کردن معضل مجتمع تجاری امین با حضور معاون دادستان گفت: با توجه به اینکه ۲۱ تیرماه قرارداد یکساله ما با سرمایه‌گذار به پایان رسیده بود و سرمایه‌گذار به تعهد خود عمل نکرده بود.

وی با اشاره به اینکه مبلغی که کارشناسان اعلام کردند ۶۳ میلیارد تومان سهم شهرداری بود افزود: مالک طبقات مثبت یک و مثبت دو را واگذار کرده و در واقع فروش مال غیر است که از سرمایه‌گذار شکایت کردیم.

مسگری ادامه داد: دادستان تأکید داشت که این مشکل حل شود که بر این اساس طبقات مثبت سه و مثبت ۴ را قیمت‌گذاری کردیم که ۲۸ میلیارد تومان کارشناسی شد و قرار است مابقی به صورت ریالی از سرمایه‌گذار گرفته شود و در عین حال تخلفات ماده صد این مجتمع به قوت خود باقی است که باید طبق قانون آن را اصلاح کرده و جرائم را بپردازد.

وی ادامه داد: در مورد مجتمع ناشران هم آخرین بحث این بود که بهمن ماه سال گذشته پرونده این مجتمع به کمیسیون ماده صد رفته ولی متأسفانه همچنان بلاتکلیف مانده است.

رئیس کمیسیون حقوقی و نظارت شورای اسلامی شهر قم خاطرنشان کرد: سازمان بازرسی هم در مورد این مجتمع بحث داشته است.

وی تاکید کرد: خوب است شهردار محترم پیگیری کنند که یک کمیسیون ماده صد خاص پروژه‌های بزرگ را بررسی کند تا این پرونده‌ها اینهمه معطل نشود.  

وی با اشاره به اینکه تخلف مجتمع ناشران تأمین نکردن پارکینگ بود که باید این مشکل حل شود ابراز داشت: مجتمع سیرنگ هم تعدادی پارکینگ کم داشته که قرار است این را پیگیری کنند.

در ادامه این جلسه مصطفی سعادت طلب، رئیس کمیسیون امور زیربنایی شورای اسلامی شهر قم با اشاره به رفتار سرمایه‌گذار در مجتمع امین گفت: اگر بیاید این روند را ادامه دهد طبقات سه و چهار را هم می‌فروشد و آن وقت ما باید پشت بام را قیمت‌گذاری کنیم!

وی ادامه داد: باید یک فکر اساسی برای این مجتمع داشته باشیم که چندین سال است که این روند ادامه دارد.

رئیس کمیسیون امور زیربنایی شورای اسلامی شهر قم با اشاره به اینکه بحث مهم ایمنی و شهرسازی این مجتمع است ابراز داشت: موضوعات مربوط به آتش‌سوزی و راه‌های فرار موضوعاتی نیست که بشود آن را ندیده گرفت.

وی تأکید کرد: نباید از موضوعات فنی و شهرسازی در این مجتمع کنار بیاییم چرا که این مجتمع حجم بالایی از تردد را خواهد داشت.

لزوم آسیب‌شناسی پروژه‌های تجاری شهرداری

در ادامه این جلسه وحید شایسته نیک، عضو کمیسیون امور زیربنایی شورا بر لزوم آسیب‌شناسی پروژه‌های سرمایه‌گذاری در شهرداری تأکید کرد.

وی با اشاره به اینکه عدم شفافیت قراردادها موجب درگیری میان سرمایه‌گذار و شهرداری می‌شود اظهار کرد: مسئله بعدی هم مسائل فنی است که دارد مغفول واقع می‌شود و مشکل از اینجاست که در قرارداد پیوست‌های فنی تهیه نمی‌شود

شایسته نیک با بیان اینکه معمولاً سرمایه‌گذاران معاضدت‌های فنی نیاز دارند، گفت: امین، عصر جدید و سیرنگ پروژه‌های بزرگی هستند که در صورت تأمین نشدن پارکینگ مشکلات بسیاری در شهر ایجاد می‌شود که در این مناطق نمی‌شود زندگی و تردد کرد.

وی عنوان داشت: اگر شهرداری در این مسائل مدیریت حقوقی و فنی نکند و مسئله پارکینگ این مجتمع‌ها حل نشود در آینده نمی‌توانیم مشکلات ترافیکی شهر حاصل از فعالیت این مجتمع‌ها را حل کنیم.  

منبع : مهر

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com