کد خبر ۲۹۸۳۲ انتشار : ۴ شهریور ۱۳۹۴ ساعت ۲۲:۵۲
گزارشی از سفر یک روزه عضو ارشد تیم هسته ای به قم؛

از اصرار دولت بر عدم نیاز به تصویب برجام در مجلس تا توصیه های دلسوزانه مراجع

عضو ارشد تیم مذاکره کننده ای هسته ای در سفر امروز خود به قم، ضمن دیدار با مراجع و ارائه گزارش بار دیگر از عدم نیاز تصویب برجام در مجلس شورای اسلامی سخن گفت، موضوعی که دولتی ها بارها در طی ماه های اخیر، بر روی آن تاکید داشته اند.

 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم ، مجید تخت‌روانچی در سفر یک روزه خود به قم صبح امروز یا مراجع اعظام تقلید دیدار کرد،در این دیدارها که برای اولین بار بعد از توافق و جمع بندی صورت گرفته در روز 23 تیرماه امسال بین جمهوری اسلامی ایران و کشورهای 1+5 صورت می گرفت، عضو ارشد تیم مذاکره کننده گزارشی از روند مذاکرات و جمع بندی صورت گرفته خدمت ایشان ارائه داد.

آیت الله مکارم شیرازی: نباید اجازه سوء استفاده به طرف غربی داده شود
آیت‌الله ناصر مکارم‌شیرازی در دیدار با تخت‌روانچی معاون وزیر امور خارجه با تقدیر از تلاش‌های تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای‌ اظهار داشت: ما اگر خیال کنیم که این توافق، یک توافق صد درصد به نفع ما باشد، ممکن نیست، چون در هر توافقی امتیازاتی که هر یک از طرفین به‌دست می‌آورند، به‌طوری‌که حساب برد - برد برقرار می‌شود.


مرجع تقلید شیعیان با بیان اینکه متن این قرارداد خوب است منتهی باید مترصد این امر مهم باشید که دشمن در جریان اجرای توافق، قرارداد را به نفع خود تفسیر نکند و از متن سوء استفاده نشود، افزود: در داخل کشور هم به هر دلیل کسانی هستند که نغمه مخالفت می‌زنند، با این‌ها باید مدارا کرد و با تبیین و روشنگری رفتار شود.

وی با بیان اینکه دو مسئله مهم در جریان مذاکرات هسته‌ای قابل توجه بود، خاطرنشان کرد: اینکه یک طرف میز دولت ایران قرار داشت و طرف دیگر تمام قدرت‌های بزرگ دنیا، در طول تاریخ چنین چیزی را سراغ ندارم و این واقعا یک پیروزی بزرگ است.

آیت الله مکارم شیرازی تصریح کرد: آن‌ها بدون اینکه بخواهند ایران را تبدیل به یک قدرت جهانی کردند، آن‌گونه که پس از 22 ماه مذاکره که جزو طولانی‌ترین مذاکرات تاریخ است، نتیجه مذاکرات برای ما منفی نبود.

آیت الله نوری همدانی:اصول انقلاب و خطوط قرمز را باید همواره حفظ کرد
آیت الله حسین نوری همدانی که پیش از ظهر امروز و در دیدار با معاون اروپا و آمریکای وزیر امور خارجه سخن می‌گفت، با تقدیر از عملکرد تیم مذاکره کننده هسته‌ای اظهار داشت: تیم هسته ای خیلی با قدرت و منطق و استدلال و با حفظ عزت و عظمت با طرف‌های غربی مذاکره کرد.


استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد:تیم هسته ای کار بسیار بزرگی انجام داد و همه به آن با نظر اکرام نگاه می‌کنند. اعضای تیم هسته ای از رجال شایسته و با ویژگی‌های خاص هستند، و در این مدت زحمت زیادی کشیده و با قدرت و منطق و استدلال و با حفظ عزت و عظمت با طرف‌های غربی مذاکره کردند .
وی ادامه داد:اصول انقلاب و خطوط قرمز را باید همواره حفظ کرد و توجه داشته باشید که دشمنان ما بسیار کینه توز هستند.

آیت الله سبحانی:مذارکات هسته ای در را به روی وارادات بی رویه باز نکند
آیت‌الله جعفر سبحانی که پیش از ظهر امروز در دیدار با معاون وزیر امور خارجه سخن می‌‎گفت، اظهار داشت: معیار جمهوری اسلامی در رابطه با کشورهای دنیا «نه شرقی، نه غربی» است که توسط امام راحل بیان شد و این بدان معناست که ما در عین حفظ اصول، با همه جهان تعامل داریم.


آیت‌الله سبحانی تصریح کرد: دولت نباید پس از اجرای توافق‌نامه هسته‌ای و ایجاد گشایش تجاری، درهای واردات را به روی خارجی‌ها باز کند زیرا در این صورت تولید داخلی ضعیف می‌شود، بلکه باید صادرات رونق بگیرد و واردات به قدر ضرورت انجام شود.

تخت روانچی :نیازی نیست مجلس برجام را تصویب کند
عضو ارشد تیم مذاکره کننده درپایان سفر خود به قم در خصوص تصویب برجام در مجلس شورای اسلامی، گفت:فکر می‌کنیم نیازی به تصویب برجام توسط مجلس نیست؛ یعنی فکر نمی‌کنیم که لازم باشد مجلس برجام را تصویب کند، چراکه اگر این کار صورت بگیرد مانند قوانین داخلی خودمان خواهد شد؛ برجام ماهیتی مانند یک پروتکل و یک معاهده بین‌المللی ندارد و طرف‌های دیگر ما یعنی 6 کشور دیگر هم برجام را تصویب نمی‌کنند.


معاون وزیر امور خارجه افزود: براساس مصوبه‌ای که مجلس شورای اسلامی داشته، شورای عالی امنیت ملی نیز بر همان اساس کار خود را پیش می‌برد و فکر می‌کنیم اگر همین مسیر پیموده شده و شورای عالی امنیت ملی برجام را تصویب کند و به تأیید رهبر معظم انقلاب برسد، سیر قانونی در کشور ما طی خواهد شد.

وی توضیح داد: نمی‌توان به مجموعه برجام چیزی افزود یا از آن کم کرد، کل آن یا باید پذیرفته شود یا نشود و چیزی که در کشورهای دیگر هم رخ می‌دهد همین است؛ در آمریکا نیز برجام برای تأیید به کنگره نرفته، بلکه برای این منظور به کنگره ارسال شده که شاید بخواهند به آن رأی منفی بدهند، در غیراینصورت مفاد آنچه در برجام آمده در آمریکا نیز تغییر نخواهد کرد و به دیگر بیان، مفاد مذاکره شده و نهایی شده یا مورد قبول قرار می‌گیرد یا خیر.

منبع : قم فردا

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com