کد خبر ۳۰۱۲۱ انتشار : ۱۴ شهریور ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۰۲
با آغاز رسمی دروس مراجع عظام تقلید و حوزه‌های علمیه؛

سال تحصیلی حوزه‌های علمیه ۲ هفته زودتر از دانشگاه‌ها آغاز می‌شود

درس خارج فقه و اصول برخی از مراجع عظام تقلید از فردا آغاز می‌شود و بدین ترتیب سال تحصیلی حوزه‌های علمیه از نیمه شهریورماه آغاز می‌شو د و سال تحصیلی طلاب و فضلاء 2 هفته زودتر از دانشجویان در سراسر کشور آغاز می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم ، آغاز کننده رسمی سال تحصیلی حوزه‌های علمیه سراسر کشور، مراجع عظام تقلید هستند که همزمان با آغاز رسمی سال تحصیلی حوزه‌های علمیه، دروس روزانه خویش را آغاز می‌کنند. این درس‌ها که هر روز صبح به سنت اصیل حوزه‌های علمیه، در حرم مطهر حضرت معصومه(س) و مسجد اعظم قم برگزار می‌شوند، به شکل آنلاین و از طریق پایگاه‌های اینترنتی نیز پخش می‌شوند و طلاب و فضلاء در دیگر شهرها و استان‌ها و حتی خارج از کشور از محتوای آن‌ها استفاده می‎‌کنند.

مراسم آغاز سال تحصیلی امسال حوزه‌های علمیه فردا با سخنرانی آیت‌الله سید‌هاشم حسینی‌بوشهری، مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور و بهره مندی از بیانات مرجع جهان تشیع، آیت‌الله نوری‌همدانی و با حضور شخصیت‌های حوزوی و اساتید حوزوی در سالن اجتماعات مدرسه فیضیه آغاز می‌شود تا هزاران طلبه در سراسر کشور دروس خود را در صدها مدرسه علمیه برادران و صدها مدرسه علمیه خواهران آغاز کنند.

دروس مراجع عظام تقلید نیز از نخستین روز سال تحصیلی حوزه برقرار است.

آیت‌الله مکارم شیرازیدرس خارج فقه خود را در مسجد اعظم قم پی می‌گیرد. این درس که ساعت 10 صبح برگزار می‌شود، براساس نظرسنجی به عمل آمده از شاگردان علما و فضلاء این مرجع تقلید، از کتاب المضاربة است و مسائل مرتبط با سود بانکی براساس وعده این مرجع تقلید در آن مطرح می‌شود.

علاوه بر پایگاه مدرسه فقاهت که دروس همه مراجع را پوشش می‌دهد، درس آیت‌الله مکارم شیرازی از طریق سایت ایشان نیز به شکل متن، صوت و تصویر در دسترس است و همچنین بایگانی دروس سال‌‎های قبل نیز در این سایت موجود است.

آیت‌الله جعفر سبحانی نیز دروس خارج اصول و فقه خود را فردا آغاز می‌کند. این مرجع تقلید به روال سال‌های گذشته، ساعت 9 صبح درس اصول خود را در مسجد اعظم از سر می‌گیرد و ساعت 5 عصر نیز درس خارج فقه ایشان برگزار می‌شود. دروس آیت‌الله سبحانی نیز در سایت مدرسه فقاهت به شکل آنلاین در دسترس است و علاقمندان می‌توانند بایگانی دروس این مرجع تقلید را نیز در این سایت پیدا کنند.

آیت‌الله عبدالله جوادی‌آملی دروس خود را از مهر ماه آغاز می‌کند و شاگردان ایشان می‌توانند از 2 هفته دیگر دروس این مرجع تقلید را به شکل حضوری در مسجد اعظم و از طریق اینترنت پی‌گیری کنند.

آیت‌الله نوری‌همدانی فردا صبح پس از مراجعت از سفر تبلیغی به جمهوری آذربایجان، در مراسم آغاز سال تحصیلی حوزه‌های علمیه سخنرانی می‌کند و درس ایشان نیز متعاقباً و همراه با دروس دیگر مراجع آغاز می‌شود که زمان دقیق آغاز درس این مرجع تقلید و مبلغ حوزه علمیه، از طریق دفتر ایشان به اطلاع خواهد رسید.

آیت‌الله علوی‌گرگانی دیگر مرجع تقلیدی است که دروس خود را همراه با آغاز سال تحصیلی، از سر می‌گیرد. دروس این مرجع تقلید 21 شهریور ماه آغاز می‌شود و صبح‌ها 10 تا 11 در شبستان امام خمینی(ره) حرم حضرت معصومه(س) و عصرها یک ساعت به اذان مغرب در دفتر ایشان، برگزار می‌شود و از طریق سامانه اینترنتی نیز قابل دریافت است.

دروس مراجع عظام تقلید از شنبه تا چهارشنبه برگزار می‌شود که روز چهارشنبه با بیان مسائل سیاسی و اجتماعی قبل از آغاز درس یا در حین آن همراه است و اهمیت رسانه‌ای مضاعفی پیدا می‌کند. این دروس پنج‌شنبه‌ها تعطیل هستند.

منبع : تسنیم

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com