کد خبر ۲۹۹۸۰ انتشار : ۹ شهریور ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۴۹
در دومین نشست باشگاه هنرمندان عکاس قم مطرح شد؛

عکاسی پروژه محور اثرگذاری بیشتری دارد/ نمایش آیات قرآن در بناها

یک عکاس پیشکسوت گفت: اگر عکاسان به صورت پروژه محور، فعالیت‌های خود را به ثبت برسانند کاری که ارائه می‌دهند بسیار مفید‌تر و با ارزش‌تر از عکاسی‌های متفرقه و موردی خواهد بود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم ، دومین نشست باشگاه هنرمندان عکاس قم قبل از ظهر دوشنبه با ارائه و بررسی آثار حجت الاسلام حسن محمودی در خصوص نقش آیات قرآن در بناهای مذهبی و معماری اسلامی برگزار شد.

وی در این نشست با بیان اینکه مجموعه آثاری که در این کارگاه برای حضار ارائه شد، عکس‌هایی از نقش آیات قرآن کریم در معماری و بناهای اماکن مذهبی است، اظهار داشت: در این پروژه با عکاسی توانسته‌ایم نقش آیات قرآن را در مساجد، حرم‌های مطهر، امامزادگان و در هر بنای مذهبی که به صورت کتیبه‌های کاشی استفاده شده به تصویر بکشیم.

وی بیان داشت: کتیبه‌های منقوش به آیات قرآن کریم معمولا در محراب مساجد، گرداگرد شبستان‌ها، دور ضریح مطهر ائمه معصومین(ع) و یا در سر در بناهای مذهبی همچون مدارس علمیه بکار رفته تا فضای معنوی را به بیننده القا کند و نشان دهد این فضا از قداست خاصی برخوردار است.

این روحانی عکاس ، افزود: در دوران مختلف آیات الهی به سبک‌های متفاوت از جمله گچ‌بری، کاشی کاری، معرق، مینا کاری، نقاشی و لعاب زنی بر مس و سطوح فلزات در بناهای مذهبی بکار رفته که در این پروژه سعی کرده‌ایم تجربیات ادوار مختلف را در قاب دوربین عکاسی به تصویر بکشیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با مثبت ارزیابی کردن برگزاری کارگاه‌های عکاسی و ارائه تجربیات هر یک از عکاسان به سایر همکارانشان اظهار داشت: معتقدم اگر هر یک از عکاسان به صورت پروژه محور، فعالیت‌های خود را به ثبت برسانند و موضوع خاصی را مد نظر داشته و در مورد آن مطالعه داشته باشند در مجموع کاری که ارائه می‌دهند بسیار مفید‌تر و با ارزش‌تر از عکاسی‌های متفرقه و موردی خواهد بود.

حجت الاسلام محمودی تأکید کرد: اگر عکاس بتواند بر روی یک موضوع خاص که کمتر بدان توجه شده است تمرکز پیدا کند و آثاری در این زمینه خلق کند در این صورت آن عکاس می‌تواند نگاه جدیدی به مخاطبان ارائه کند که در گذشته کمتر بدان توجه داشتند که این امر ارزشمند است.

مسئول باشگاه هنرمندان عکاس استان قم نیز در این نشست با تقدیر از تلاش‌های صورت گرفته از سوی حجت الاسلام محمودی در ارائه مجموعه عکس‌هایی از نقوش آیات الهی در معماری اسلامی، ابراز داشت: این پروژه تجربه خوبی است و عکاسان استان می‌توانند در هر زمینه‌ای که علاقمند هستند، پروژه‌ای را تعریف و در زمان بندی مشخص در مورد آن موضوع عکس‌هایشان را بگیرند و در قالب نمایشگاه، کتاب و کارگاه‌های این‌چنینی به دیگران ارائه دهند.

ابراهیم سلیمانی بیان داشت: بسیار به ندرت شاهد برپایی نمایشگاهی با یک موضوع خاص که کمتر بدان توجه شده هستیم که جا دارد عکاسان استان قم که از توانمندی‌های خوبی برخوردار هستند در این عرصه وارد شوند و مجموعه‌های خوبی را تولید کنند.

منبع : مهر

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com