کد خبر ۳۰۰۲۶ انتشار : ۱۱ شهریور ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۱۵
رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار:

برخی دروس اعتقادی دانشگاه‌ها نتیجه معکوس می‌گذارد

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار گفت: امروز دانشگاه‌های ما دروس کلیشه‌ای راجع به مسائل اعتقادی و مسائل اخلاقی دارند که باید بگوییم متأسفانه اینها نه تنها کافی نیست بلکه گاهی اوقات نتیجه‌ مخالف هم دارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم ، آیت‌الله محمد جواد فاضل لنکرانی سه‌شنبه شب در دیدار رئیس، هیئت امناء و مسئولان دانشگاه حضرت معصومه(س) بیان کرد: عنوان حضرت معصومه (س) که از افتخارات قم و از افتخارات ایران و شیعه است و یک محل اعتقادی بسیار مستحکمی برای شیعه است، اقتضا دارد که واقعاً دانشگاهی در کنار این حرم مطهر به نام حضرت باشد و خدا را شکر می‌کنیم که به همت شما و خیرین و مسئولان استان این دانشگاه تأسیس شد.

وی ادامه داد: امیدوارم که ان‌شاءالله این یک دانشگاه بین المللی شود به طوری که در آینده نه فقط بانوان ایران، بلکه از کل دنیا خواهرانی که دنبال یک فضای علمی و معنویِ در حدّ بسیار بالا هستند انتخابشان دانشگاه حضرت معصومه سلام الله علیها باشد.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار با بیان اینکه چرا تا کنون دانشگاهی به نام حضرت معصومه(س) نداشتیم افزود: در قم تشکیل چنین دانشگاهی ضروری بوده و در محتوا و مسائل علمی و معنوی این دانشگاه باید نکات لازم مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه در درجه‌ اول باید در این دانشگاه از نظر علمی قوی حرکت کنید گفت: امروز دانشگاه‌های ما یک دروس کلیشه‌ای راجع به مسائل اعتقادی و مسائل اخلاقی و واحدهایی در این زمینه‌ها دارند که باید بگوییم متأسفانه اینها نه تنها کافی نیست بلکه گاهی اوقات نتیجه‌ مخالف هم دارد. بعضی از دانشجویان می‌گویند ما در بعضی از این کلاس‌ها و واحدها اعتقادات سنتی‌ خودمان هم متزلزل می‌شود.

وی افزود: این مشکل در همه‌ دانشگاه‌های ما وجود دارد که دانشجو را از نظر علمی‌ نمی‌توان گفت در وضعیت خوبی است ولی نگران‌کننده تر این است که ضعف دانشجویان در مسائل معنوی و اخلاقی نگران کننده است.

فاضل لنکرانی با اشاره به اینکه با تشکیل این دانشگاه خدمت بزرگی به متدینین شده است اظهار کرد: متدینین می‌خواهند که فرزندانشان در دانشگاهی تربیت شوند که از نظر معنوی و اخلاقی و در کنار مسائل علمی قوی امنیت داشته باشند.

وی به مسئله رعایت حجاب در این دانشگاه اشاره کرد و افزود: معتقدم بسیاری از بانوانی که امروز در کشور حجاب را برنمی‌تابند یا بدحجاب‌ هستند یا یک درجه بدتر، اینها برایشان روشن نیست که حجاب را چه کسی گفته و کجا گفته؟ فکر می‌کنند در سنت ایران بوده و حجاب سنت قدیمی‌ها است و چه کسی گفته ما آن را رعایت کنیم در حالی که اگر واقعاً اینها خودشان باورشان شود که حجاب یک ریشه‌ دینی بسیار محکم دارد، شرایط فرق می‌کند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: امروز راجع به زنان سئوالات فراوانی از نظر مسائل فقهی و حقوقی‌ مطرح است، وقتی یک زن به دانشگاه‌های سایر شهرها و استان‌ها می‌رود، آن سئوالات برایش دوبرابر می‌شود و بدون جواب بیرون می‌آید اما اینجا واقعاً باید تمام این سؤالات پاسخ گفته شود. یعنی شما در کنار اینکه این دانشجو حقوق، حسابداری، روانشناسی و مدیریت می‌خواند باید در واحدهای عمومی به تمام اشکالات، سئوالات و شبهات مربوط به زنان پاسخ گفته شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه مردم قم در خیلی از بخش‌ها نسبت به دیگران پیشتاز هستند اظهار کرد: البته این خصوصیت در ایشان وجود دارد که تا موضوع برایشان روشن نشود کاری نمی‌کنند! اما وقتی موضوع روشن شد جلوتر از همه حرکت می‌کنند و انجام می‌دهند.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار با اشاره به ضرورت استفاده از ظرفیت خیرین بیان کرد: برای پیشرفت این دانشگاه دعا می‌کنیم و امیدواریم که این دانشگاه آبرویی برای قم، ایران و مکتب شیعه باشد.

منبع : فارس 

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com