کد خبر ۳۰۱۰۹ انتشار : ۱۴ شهریور ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۳۲
در طول دوسال گذشته

صادرات قم از مرز 420 میلیون دلار گذشت

استان قم در زمینه صادرات غیر نفتی در دوسال گذشته، موفق شد که 427 میلیون دلار صادرات به کشورهای هدف داشته باشد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم ، در شرایط تحریم بهترین راه برای توسعه صادرات، روی آوردن به صادرات غیر نفتی است که نه تنها موجب ایجاد اشتغال و توسعه اقتصاد پایدار می‌شود بلکه ما را برآن می‌دارد که بدون اتکاء به نفت و بهره بردن از منابع داخلی بتوانیم نظام پولی کشور را گسترش دهیم. هر یک از استان‌های کشور سهم مشخصی در این امر دارند که استان قم نیز با دارا بودن منابع غنی گوناگون، در صادرات غیر نفتی کشور سهیم است. در این راستا، با احمد ذاکری رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت درباره وضعیت صادرات غیرنفتی قم گفت‌و‌گو کردیم.

وضعیت استان قم را در زمینه صادرات غیر نفتی چگونه ارزیابی می‌کنید؟

وضعیت صادرات غیر نفتی در استان قم مطلوب است، به گونه‌ای که این استان موفق شده در دوسال گذشته بیش از 427 میلیون دلار صادرات غیر نفتی داشته باشد که در این بین؛ بیش از 65 کد تعرفه کالایی صادرات و 35 کشور هدف ایجاد شد.

 کشورهای هدف صادرات استان قم کدامند و چه کالاهایی به این کشورها صادر می‌شود؟

مهمترین کشورهای هدف استان قم را عراق، افغانستان، ترکمنستان، آذربایجان و پاکستان تشکیل می‌دهند و از عمده کالاهای صادراتی استان می‌توان به صنایع پلاستیک،‌ کفش، صنایع غذایی و شیمیایی اشاره کرد.

 چه اقداماتی برای یافتن بازارهای جدید صورت گرفته است؟

برای آشنایی تجار با بازارهای جدید، از سوی استان قم 6 هیئت تجاری به کشورهای عراق، چین، روسیه و ترکیه اعزام شده و همچنین 9 هیئت تجاری از کشورهایی مانند عراق، چین، برزیل و مجارستان پذیرش شدند، برگزاری نمایشگاه‌های خارجی و داخلی از دیگر اقداماتی است که برای یافتن بازارهای جدید صورت گرفته است.

 برای جلوگیری از قاچاق کالاهای خارجی به استان قم چه اقدامی صورت گرفته است؟

برای دستیابی به این مهم، شمار بازرسی‌های میدانی، افزایش یافته که کاهش تخلفات و تشکیل پرونده‌ها در این مدت نسبت به گذشته، نشانه موفقیت سازمان صنعت، معدن و تجارت در فعالیت‌های خود است.

 اسامی چند نفر از صادرکنندگان، در بانک اطلاعاتی صادرکنندگان ثبت شده و این بانک اطلاعاتی چه مزیتی برای صادرکنندگان دارد؟

مشخصات 161 نفر از صادرکنندگان فعال در بانک اطلاعات صادرکنندگان کالای استان قم ثبت شده است. عضویت در بانک اطلاعات صادرکنندگان، به منزله شناسایی صادرکننده در سطح استان و ارائه خدمات و بررسی مسائل و مشکلات پیش روی صادرکننده است. همچنین اعطای جوایز و مشوق‌های صادراتی نیز، با شناسه این بانک اطلاعاتی صورت می‌گیرد.

چند فقره کارت بازرگانی از سوی سازمان صنعت، معدن و تجارت صادر شده است و برای به‌روزرسانی اطلاعات بازرگانان، اقدامی صورت گرفته است؟

در دو سال گذشته، 942 فقره کارت بازرگانی از سوی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم صادر و تمدید شده و بیش از 70 دوره آموزشی مرتبط با تجارت خارجی برای استفاده تجار برگزار شده است.

 چه اقدام مهمی برای رونق بازرگانی خارجی صورت گرفته است؟

برگزاری نمایشگاه‌های داخلی و خارجی، شرکت در پاویون‌های نمایشگاه‌های منتخب بین‌المللی شامل کشورهای اروپایی از جمله آلمان، ایتالیا و فرانسه، شرکت کردن صادر کنندگان مواد غذایی در نمایشگاه بین‌المللی صنایع غذایی کشور روسیه و برگزاری نمایشگاه مشترک جهان اسلام با ایالت گنسو چین در استان قم از مهمترین اقدامات صورت گرفته در بخش بازرگانی خارجی است.

 چرا سال گذشته، با کاهش صادرات به کشورهای هدف مواجه شدیم؟

در سال گذشته، بیش از 150 میلیون دلار صادرات داشتیم، این میزان در مقایسه با سال قبل از آن، 10 تا 15 میلیون دلار کاهش داشت که این اتفاق به دلیل تحولات در کشور عراق رخ داد. نزدیک به 31 کشور، هدف صادراتی هستند که مهم‌ترین آنها عراق و افغانستان است، کشور عراق صدرنشین کشورهای هدف صادراتی است و در سال جاری با توجه به مهیا شدن شرایط و برداشته شدن تحریم‌ها قطعا میزان صادرات از استان قم به کشورهای هدف افزایش قابل ملاحظه‌ای خواهد داشت.

منبع : فارس 

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com