کد خبر ۳۰۱۹۹ انتشار : ۱۶ شهریور ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۴۰

افزایش 26 درصدی صادرات محصولات تولیدی قم

معاون توسعه تجارت خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت قم گفت: میزان صادرات انجام شده از این استان در 5 ماهه گذشته نسبت به مدت مشابه سال قبل نزدیک به 26 درصد افزایش داشته است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم ، سید مجتبی فرهادی اظهار داشت: حجم صادرات صادرات از قم در 5 ماهه نخست سال 93 رقمی بالغ بر 57 میلیون دلار بوده، که امسال در همین مدت به حدود 75 میلیون دلار افزایش پیدا کرده است.
وی با بیان اینکه کشورهای عراق و افغانستان از جمله نخستین اهداف و مقاصد صادراتی قم محسوب می شوند، تصریح کرد: کشورهای هند، ترکیه، ازبکستان، ترکمنستان و کره جنوبی نیز از دیگر بازارهای هدف این استان محسوب می شوند، و چین نیز در رتبه دهم قرار دارد.
وی با اذعان به اینکه بخش تولید و صادرات قم با مشکلات عدیده ای مواجه است، تصریح کرد: عدم وجود تنوع بازار یکی از این مشکلات است، چرا که بیش از 60 درصد صادرات استان به کشورهای عراق و افغانستان به عنوان دو کشور پر ریسک و پر خطر منطقه انجام می شود.
فرهادی عدم وجود تنوع محصول را نیز از جمله دیگر مشکلات حوزه صادرات استان عنوان کرد، و افزود: بیشترین کالاهایی که از استان صادر می شود، محصول های پولیمری، صنایع معدنی، فرش، چسب و رزین، سوهان و انواع شیرینی جات است، که البته در این میان مبلمان به عنوان صنعتی سود آور در بخش صادرات قم جایگاهی ندارد.
وی با بیان اینکه مدیریت فرش دستباف کشور و تمام اقدامات مرتبط با آن از جمله سرمایه گذاری و طراحی نقش و نگار بوسیله تولیدی های فرش قم انجام، ولی تولید آن در شهرهای دیگر مانند زنجان، مراغه و ایلام صورت می گیرد، تصریح کرد: در زمان صادرات مرجع تولید آن به نام شهر دیگری به ثبت می رسد، در نتیجه آمار تولید فرش در استان که ظرفیتی بیش از 50 میلیون دلار را دارد، به کمتر از یک میلیون دلار کاهش پیدا کرده است.
وی همچنین با بیان اینکه کلیه محصولات تولیدی قم از طریق گمرک این استان صادر می شوند، افزود: ارایه امکانات ویژه، تجهیز و ارتقا سطح کمی و کیفی گمرک قم برای بر آورده نمودن انتظارات و توقعات تولید کنندگان و تجار ضروری است، چرا که در حال حاضر برخی از تولید کنندگان استان ترجیح می دهند، کالاهای خود را به جای گمرک قم از طریق بازارچه های مرزی واقع شده در مرز افغانستان و عراق صادر کنند.

منبع : ایرنا 

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com