کد خبر ۳۰۱۸۶ انتشار : ۱۵ شهریور ۱۳۹۴ ساعت ۱۷:۵۳
آیت الله حسینی بوشهری:

آیت الله نوری همدانی مرجعی پرتلاش و مسؤولیت پذیر است/ حوزه خود را با مطالبات رهبری همراه کند

مدیر حوزه های علمیه در آیین آغاز سال تحصیلی جدید حوزه های علمیه با تاکید بر لزوم زمان شناسی حوزویان، گفت: مسؤولیت امروز علما و حوزویان به هیچ وجه قابل قیاس با گذشته نیست و حوزه باید خود را برای نقش آفرینی در عرصه های جدید آماده کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم ، آیت‌الله سید هاشم حسینی بوشهری در آیین آغاز سال تحصیلی حوزه‌های علمیه که پیش از ظهر امروز در مدرسه علمیه فیضیه قم برگزار شد، اظهار داشت: برخی از حوزه‌های علمیه استان‌ها به دلیل آب و هوای مناسب، زودتر از امروز آغاز شدند و در پایان نیز دیرتر به پایان می‌رسند.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور ضمن انتقاد نسبت به کسانی که از تعطیلات حوزه‌های علمیه گلایه دارند، بیان کرد: ما هم قبول داریم که تعطیلات حوزه مقداری زیاد است اما در سال‌های اخیر با برنامه‌های ویژه آموزشی و نیز اردوهای آموزشی تابستانه، تا جای امکان از این تعطیلات کاسته شده است.

وی با تأکید بر این‌که حوزه علمیه بالنده و زنده است و مجاهدانه در راه رسالتش همت می‌گمارد، ادامه داد: تابستان امسال بیش از 500 نفر از طلاب حوزه‌های علمیه در کلاس‌های آموزش عربی شرکت کردند.

آیت‌الله حسینی بوشهری با اشاره به روایتی از امام صادق(ع) ابراز کرد: انسان‌ها در طول عمرشان از سه فرصت برخوردارند؛ بخشی از آن فرصت‌ها گذشته و قابل بازگشت نیست، بخشی از آن فرصت‌ها نیز در اختیار آدمی است و باید تا جای امکان از این فرصت‌ها استفاده کرد، اما بخش دیگری از این فرصت‌ها در انتظار افراد بوده و باید برای استفاده بهینه از آن برنامه ریزی کرد.

وی به اهمیت آموزش زبان عربی در سال‌های مقدماتی حوزه‌های علمیه اشاره کرد و افزود: مدیر حوزه‌های علمیه کشور خاطرنشان کرد:‌ حوزه علمیه که امروز بالنده و پویا به فعالیت خود ادامه می‌دهد باید همواره یک سر و گردن از دیگران جلوتر باشد.

حضرت آیت الله نوری همدانی یادآور شد: امروز ظرفیت‌های بسیاری در اختیار روحانیت است؛ نیروی انسانی بسیار، مطرح بودن در دنیا و موقعیت اجتماعی و سیاسی از جمله ظرفیت‌های ویژه روحانیت است که برای نخستین بار پس از انقلاب اسلامی به وقوع پیوسته است.

آیت‌الله حسینی بوشهری با اشاره به اهمیت فراوان مصاحبه علمی در حوزه‌های علمیه، تأکید کرد: امروز فقه، اصول، تفسیر و تاریخ اسلام نیازمند بررسی و دقت هرچه بیشتر از سوی علما و طلاب حوزه‌های علمیه دارد.

وی با بیان این‌که طلاب و روحانیان باید زمان شناس بوده و بدانند که در چه موقعیتی قرار دارند، گفت: حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به عنوان ولی فقیه و رهبر معظم انقلاب، شخصیت بسیار گران‌بهایی برای اسلام و حوزه‌های علمیه هستند و باید به دغدغه‌های ایشان جامه عمل پوشاند.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور با بیان این‌که طلاب حوزه‌های علمیه مرزبانان دین و متدینان هستند، تصریح کرد:‌ امسال در برنامه‌های آموزشی سطح یک حوزه‌های علمیه تغییراتی رخ داده و در آینده‌ای نزدیک، تصویب خواهد شد.

آیت‌الله حسینی بوشهری با اشاره به12 هزار اثر پژوهشی از طلاب حوزه‌های علمیه در سال گذشته، عنوان کرد: در دو سال اخیر، استعدادهای برتر حوزه‌ههای علمیه در سراسر کشور شناسایی شدند و در آینده‌ای نزدیک ویژه‌برنامه‌ای برای آنان اختصاص خواهد یافت.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور بیش از 50 نشریه تخصصی، 40 نشریه پژوهشی و 15 نشریه ترویجی را از جمله ظرفیت‌های مطبوعاتی حوزه‌های علمیه دانست و افزود: گسترش و توسعه انجمن‌های علمی و کرسی آزاد اندیشی و نظریه پردازی، اعزام اساتید اخلاق و طرح تبلیغی بینات از جمله فعالیت‌های اخیر حوزه‌های علمیه است.

آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری با تاکید بر رسالت خطیر حوزویان در مقطع حساس کنونی، از طلاب خواست خود را برای مسؤولیت آفرینی در چنین عرصه ای آماده کنند.

وی با تاکید بر این که مسؤولیت امروز حوزویان و علما به هیچ وجه قابل قیاس با گذشته نیست، گفت: امروز حوزه جایگاه خود را پیدا کرده و به همین تناسب نیز دشمنی کینه توزان بیشتر شده است و آنها مدام علیه ارزش ها و روحانیت شبهه پراکنی می کنند.

مدیر حوزه های علمیه همچنین ضمن تجلیل از هدایت های داهیانه رهبر معظم انقلاب، به مطالبات ایشان از حوزه های علمیه اشاره و تاکید کرد که حوزه و حوزویان باید خود را با این مطالبات و همچنین تحول مطلوب همراه و برای تحقق آن تلاش کنند.

آیت الله حسینی بوشهری همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با تجلیل از حضرت آیت الله نوری همدانی، از این مرجع تقلید به عنوان شخصیتی پر تلاش و مرجعی مسؤولیت پذیر یاد کرد.

مدیر حوزه های علمیه به سفر اخیر حضرت آیت الله نوری همدانی به جمهوری آذربایجان اشاره کرد و با بیان این که در این سفر استقبال گسترده ای از ایشان انجام شد که این نشان دهنده علاقه مردم به مرجعیت است، گفت: ایشان سفرهای مختلفی به کشورهای متعدد و همچنین مناطق مختلف کشورمان داشته اند.

منبع:رسا

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com