کد خبر ۳۰۲۳۱ انتشار : ۱۷ شهریور ۱۳۹۴ ساعت ۰۱:۰۳
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب قم خبر داد:

مهلت یک‌ساله دولت برای جداسازی آب شرب از مصارف شهرداری‌ها

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب قم اظهار داشت: جداسازی آب شرب از مصارف فضای سبز شهرداری قم که در زمان مدیریت قبلی اقداماتی برای انجام آن صورت گرفته، اکنون به یک قانون تبدیل و توسط هیئت وزیران ابلاغ شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم ، معمولاً وقتی صحبت از خشکسالی و وضعیت منابع آبی که می‌شود، پیکان انتقادات به سوی کشاورزی نشانه می‌رود. البته این محکومیت به حق است چرا که بیشترین آب در بخش کشاورزی صرف شده و طبیعتاً بیشترین هدر رفت آب مربوط به این بخش است اما جالب است بدانیم آن طور که رئیس نظام صنفی کشاورزان استان قم می‌گوید «آب مورد نیاز برای یک هکتار فضای سبز برابر با آب مورد نیاز برای پنج هکتار گندم است.» شهر قم هزار و ۷۰۰ هکتار فضای سبز دارد. البته قسمت عمده این فضای سبز که هزار و ۳۰۰ هکتار است، فضای سبز جنگلی است و مشکل عمده ناشی از ۲۵۰ بوستان شهری است که حدود ۴۰ درصد آن با آب شرب آبیاری می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب قم می‌گوید جداسازی آب شرب از مصارف فضای سبز شهرداری قم که در زمان مدیریت قبلی اقداماتی برای انجام آن صورت گرفته، اکنون به یک قانون تبدیل و توسط هیئت وزیران ابلاغ شده است.

عبدالحمید توکلی‌ بینا با اشاره به اقداماتی که در دوره مدیریت قبلی شهرداری در زمینه جداسازی آب مورد استفاده در فضای سبز از آب شرب صورت گرفته بود، اظهار داشت: طبق مصوبه هیئت وزیران، باید این کار طی یک سال آینده به اتمام برسد.

عبدالحمید توکلی بینا

در نخستین جلسه‌ای که سید مرتضی سقائیان‌نژاد، شهردار قم در شورای شهر قم حضور پیدا کرد و استاندار و معاونانش هم مهمان این جلسه بودند، وی از استاندار خواست سهمی از پساب شهری برای آبیاری فضای سبز قم در نظر بگیرد. این درخواست با وجود تأکیدی که سقائیان‌نژاد از ابتدای حضورش در قم بر گسترش فضای سبز داشته نشان می‌دهد، مدیریت مصرف مد نظر مدیران اصفهانی شهرداری قم است.

بخشی از پساب شهر قم در اختیار شهرداری قرار گرفته است

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب قم می‌گوید بخشی از پساب شهر قم یک سال و نیم است که در اختیار شهرداری قرار گرفته و استخر و خط لوله مخصوص این کار هم احداث شده است. به گفته وی این شرکت آمادگی دارد بیش از این هم در این عرصه تلاش کند.

آنطور که توکلی‌بینا می‌گوید، مدیریت قبلی شهرداری پساب را تنها برای آبیاری فضای سبز جنگلی به کار می‌گرفت، اما گویا تیم جدید در نظر دارند برای فضای سبز شهری هم از پساب استفاده کنند.

وی با اشاره به اینکه با تبادل نظر با مدیران جدید شهرداری به شکل‌گیری حرکت‌های بهتر از قبل در این زمینه امیدوار شده ابراز داشت: مدیران شهرداری پساب را می‌شناسند و تجربه‌های خوبی در اصفهان در این زمینه دارند و نسبت به گذشته امید بیشتری به شکل‌گیری یک روند منطقی در مدیریت فضای سبز وجود دارد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب قم معتقد است شهرداری برای مدیریت صحیح آب در فضای سبز باید دپارتمان ویژه‌ای برای این منظور در مجموعه خود تشکیل دهد چرا که سیاست‌های کلان یک مجموعه وقتی به مدیران میانی می‌رسد معمولاً استحاله پیدا می‌کند و این با نیاز فوری که در زمینه حراست از آب در تمام عرصه‌ها داریم، سازگار نیست.

آبیاری فضای سبز

سهل‌انگاری‌ در زمینه مصرف آب در فضای سبز

وی با اشاره به سهل‌انگاری‌هایی که در زمینه مصرف آب در فضای سبز قم دیده می‌شود ابراز داشت: شهرداری باید برای کنترل دقیق مصرف آب در فضای سبز برنامه و فکری داشته باشد. می‌شود با استفاده از سیستم‌های پایش از راه دور مانع از هدر رفتن آب در فضای سبز شد.

او می‌گوید شرکت آب و فاضلاب از طریق سه ضلع مردم رسانه و مسئولان در زمینه مصرف آب در فضای سبز تحت فشار قرار گرفته، «شده‌ایم چوپان دروغگو... و. مردم به ما می‌گویند اگر واقعاً آب ندارید چرا آب در فضای سبز اینطور رها می‌شود و چرا این‌همه چمن کاشته می‌شود...»

«چو دخلت نیست، خرج آهسته‌تر کن...» این شاه بیت تمام حرف‌هایی است که می‌شود درباره مدیریت مصرف آب در فضای سبز یا دیگر عرصه‌ها گفت. صرفه‌جویی در مصرف آب امروز وظیفه همه است اما نهادهای عمومی مانند شهرداری از آنجا که زیر ذره‌بین مردم قرار دارند، یک نقش الگویی هم باید در این عرصه ایفا کنند تا عموم جامعه به تغییر سبک زندگی و احترام بیشتر به محیط زیست ترغیب شوند.

منبع : مهر

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com