کد خبر ۳۰۲۶۴ انتشار : ۱۷ شهریور ۱۳۹۴ ساعت ۱۷:۳۷
در بازدید از استاندار قم تأکید شد:

بهره‌برداری از پیشرفته‌ترین تصفیه‌خانه فاضلاب کشور در دهه فجر

استاندار قم در بازدید از تصفیه خانه فاضلاب در دست احداث قم ضمن تأکید بر رفع مشکلات و چالش‌های پیش روی این پروژه، خواستار بهره برداری از آن در دهه فجر سال جاری شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از شرکت آب و فاضلاب استان قم، استاندار و جمعی از مدیران استان قبل از ظهر سه‌شنبه از بخش‌های مختلف تصفیه‌خانه فاضلاب در دست احداث قم بازدید کردند و از نزدیک در جریان میزان پیشرفت و مشکلات و چالش‌های پیش روی این پروژه قرار گرفتند.

سیدمهدی صادقی در نشستی که در حاشیه این بازدید برگزار شد ضمن ابراز خرسندی از پیشرفت بسیار خوب این پروژه، از آن به عنوان پروژه‌ای مهم و بزرگ یاد کرد که در سلامت هوا و محیط زیست کلان‌شهر قم مؤثر است.

وی با قدردانی از زحمات تمام دست اندرکاران این پروژه ابراز داشت: امیدواریم با رفع مشکلات و هماهنگی بین دستگاه‌های مختلف فاز نخست این پروژه در دهه فجر امسال به بهره‌برداری برسد.

صادقی بر لزوم نگاه فرابخشی و فراسازمانی تمام دستگاه‌ها به پروژه فاضلاب گفت: باید با همت و تلاش مضاعف و همکاری تمامی دستگاه‌ها و سازمان‌ها زمینه افتتاح تصفیه‌خانه فاضلاب قم را به دور از بخشی نگری فراهم آوریم.

وی ضمن حمایت همه جانبه از اجرای هر چه سریع‌تر پروژه تصفیه‌خانه فاضلاب، از همه دستگاه‌ها خواست تا شرکت آب و فاضلاب را در اجرای این پروژه که کمک به محیط زیست و استان است و منفعت عموم مردم در آن قرار دارد یاری رسانند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب قم نیز در این نشست با اشاره به دریافت ۷۰ میلیون یورو تسهیلات از بانک توسعه اسلامی برای اجرای شبکه و تأسیسات فاضلاب در قم، اظهار داشت: این میزان تسهیلات برای اجرای مدول دوم تصفیه‌خانه فاضلاب با ظرفیت ۲۵۰ هزار نفر، ۱۸ کیلومتر خطوط انتقال و اصلی در اقطار ۶۰۰ تا ۲ هزار میلی متر و ۲۰۰ کیلومتر خط فرعی اختصاص داده شده است.

عبدالحمید توکلی بینا، پیشرفت کلی مجموع این پروژه‌ها را ۸۲ درصد اعلام کرد و گفت: مدول دوم تصفیه‌خانه فاضلاب قم که یکی از اجزای این مجموعه است بیش از ۹۲ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی مدول دوم تصفیه‌خانه فاضلاب قم را به سبب تجهیزات و تکنولوژی به کار رفته در ردیف پیشرفته‌ترین تصفیه‌خانه‌های کشور و دنیا دانست و یادآور شد: تولید برق از گاز حاصل از هضم لجن فاضلاب از جمله ویژگی‌های این تصفیه‌خانه است که می‌تواند ۷۰ درصد از برق مورد نیاز تصفیه‌خانه را تأمین می‌کند.

توکلی بینا ظرفیت این تصفیه‌خانه را ۲۵۰ هزار نفر با توان تولید ۱۵ میلیون مترمکعب پساب در سال اعلام کرد و ابراز داشت: با بهره‌برداری این تصفیه‌خانه میزان تولید پساب تصفیه‌خانه‌های فاضلاب قم به ۳۰ میلیون مترمکعب در سال می‌رسد که می‌تواند نیازهای کشاورزی، صنعتی استان را تأمین کند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۳۰ درصد از شهر تحت پوشش شبکه فاضلاب قرار دارد گفت: با بهره‌برداری از تصفیه‌خانه جدید پوشش فاضلاب در شهر به بیش از ۴۸ درصد می‌رسد که این میزان بالاتر از میانگین کشوری است.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه تصفیه‌خانه فاضلاب یکی از پروژه‌هایی بود که رئیس‌جمهور در سفر به قم وعده آن را به مردم این شهر داد اظهار داشت: امیدواریم با تخصیص به موقع اعتبارات قولی که ریاست محترم جمهور آقای دکتر روحانی به مردم داد را به موقع عملی کنیم.

وی همچنین به برخی از مشکلات و چالش‌های پروژه از جمله مسائل مالی اشاره کرد و خواستار همکاری دستگاه‌های ذیربط برای رفع مشکلات و بهره‌برداری به موقع پروژه شد.

استاندار قم در پایان این جلسه با توجه به مشکلات و مسائل عنوان شده، دستورات لازم را جهت اختصاص اعتبارات لازم ارائه دادند و از رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی، مدیر کل امور اقتصادی و دارایی و مدیرکل گمرکات استان که در جلسه حضور داشتند خواست تا هر چه سریع‌تر مشکلات مالی پروژه را برطرف کند.

یادآور می‌شود استاندار را در این بازدید معاونین برنامه ریزی و اشتغال و امور عمرانی استاندار، نائب رئیس شورای اسلامی شهر قم، قائم مقام شهردار، مدیرکل امور اقتصادی و دارایی، مدیرکل گمرکات، مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان و معاونین شرکت آب و فاضلاب و... همراهی کردند.

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com