کد خبر ۳۰۵۶۸ انتشار : ۲۶ شهریور ۱۳۹۴ ساعت ۲۲:۵۳
با نزدیک شدن به آغاز سال تحصیلی جدید:

کمبود نوشت افزار ایرانی و اسلامی در قم

بی‌شک انتقال ارزش‌ها و باورهای هر کشور به نسل‌های آینده، مهمترین وظیفه نهادهای فرهنگی هر کشوری است که این امر مهم از طریق اثرگذاری‌های فرهنگی بر جامعه کودک و نوجوان آن کشور صورت می‌گیرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم ، سالها بود بازار نوشت افزار کشور دراختیار تبلیغ و اشاعه فرهنگی غربی بود اما در این چند سال اخیر و با هشدار کارشناسان دینی و فرهنگی پای نوشت افزارها با نمادهای ایرانی و اسلامی در بازار باز شد.

ورود این نوشت افزارها با انجام تبلیغات  نسبتا مناسب مورد استقبال والدین و دانش آموزان قرار گرفت اما متاسفانه کمبود این نوشت افزار در کنار تبلیغات خوبی که انجام می شد کار را ناقص گذاشت.

با وجود توصیه مربیان مدارس کارشناسان حوزه دین و فرهنگ برای استفاده از نوشت افزار ایرانی و اسلامی کمبود شدید این نوشت افزار در بازار دیده می شود،شهر مقدس قم به عنوان مرکز صادرات فرهنگ به دیگر نقاط کشور باید در این زمینه نیز الگو باشد، اما متاسفانه با گشتی در بازار نوشت افزار قم که این روزها شلوغترین روزهای خود را سپری می کنند با کمبود شدید نوشت افزار ایرانی و اسلامی روبرو می شویم.

فروشگاه هایی که مملو از نوشت افزارهایی با نمادهای غربی و برگرفته از فرهنگ غرب هستند به قولی بازار را قبضه کرده اند، فروشندگان اظهار می کنند اکثر این نوشت افزارهایی که نمادهای غربی دارند تولید داخل هستند که این جای تامل دارد، مسئله ای که باید مورد توجه مسئولین باشد تا با تشویق و دادن امتیازهای ویژه تولید کنندگان را ترغیب به تولید نوشت افزارهایی با نمادهای ایرانی و اسلامی کنند.

http://www.rasanews.ir/Images/News/Larg_Pic/7-6-1393/IMAGE635449976138472354.jpg

یکی از والدین که از پیدا کردن نوشت افزار ایرانی و اسلامی برای فرزند خود در فروشگاه های سطح شهر نا امید شده بود اظهار داشت برای خرید و پیدا کردن نوشت افزارهایی با نماد قهرمانان ملی و مذهبی به نمایشگاه هایی که به همین منظور برپا شده است مراجعه خواهد کرد اما اگر می توانست از در همین فروشگاه ها تهیه کند برایش راحت تر بود.

یک دیگر از والدین اظهار داشت برخی معلمان متعهد دانش آموزان را برای خرید نوشت افزار ایرانی و اسلامی تشویق می کند و دانش آموزانی که از لوازم التحریری که نمادهای غربی دارند می خواهند آنها را جلد کند اما متاسفانه به این مسئله توجه نمی شود که این نوشت افزار بسیار کم است و برای پیدا کردن آن باید زمان بیشتری وقت صرف کرد.

یکی دیگر از والدین اظهار داشت: ما هم دوست داریم فرزندانمان با بزرگان دینی و ملی خودمان آشنا شوند اما وقتی دانش آموزان را تشویق به استفاده از نوشت افزار ایرانی و اسلامی می کنند اما در عمل وقتی به چندین فروشگاه مراجعه می کنیم تنها شاهد لوازم التحریر با نشانه های غربی هستیم کاری از دستمان بر نمی آید و مجبور به خرید آنچه در فروشگاه ها موجود است می شویم.

http://static.iqna.ir/1/news/201408/8587942876439392617282243199.jpg

البته به منظور رفاه حال والدین و دانش آموزان چندین نمایشگاه نوشت افزار ایرانی و اسلامی در سطح شهر استان قم برپا شده است،از جمله نمایشگاه ایران نوشت در منطقه پردیسان خیابان شهید دهنوی مرکز خدمات حوزه علمیه، همچنین برپایی جشنواره آغاز سال تحصیلی 95 – 94 در مجتمع ناشران قم واقع در خیابان معلم که تا پنجم مهرماه سال جاری از ساعت 9 تا 23 برای بازدید عموم دایر است.

بحث لوازم التحریر با صور ایرانی - اسلامی در استان قم از دوسال گذشته در مقابل هجمه‌های فرهنگی و خلاف شئونات اسلامی جدیت یافته است. اما با توجه به جمعیت شهر مقدس قم همچنین فرهنگ دینی مردم قم نیاز بیشتری برای عرضه محصولات فرهنگی در زمینه نوشت افزار وجود دارد همچنین علاوه بر تولید کنندگان نوشت افزار دیگر ارگان ها نیز مسئول هستند ،متاسفانه در نماد و الگو سازی برای کودکان و به خصوص دانش آموزان کوتاهی شده است.

منبع : ثامن

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com