کد خبر ۳۰۹۶۴ انتشار : ۸ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۲۳
آیت الله مکارم شیرازی:

برگزاری مراسم غدیر نباید سست شود

آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید با بیان اینکه دشمن به دنبال تعضیف مساله غدیر است، گفت: برگزاری مراسم غدیر امسال نباید سست شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم ، این مرجع تقلید روز چهارشنبه درآغازدرس خارج فقه خود در مسجد اعظم قم بیان داشت: خیلی ها سووال کرده اند که با توجه به مصیبتی که درحج امسال واقع شد برگزاری مراسم غدیر را چه کنیم و درجواب عنوان کردیم که برگزاری مراسم غدیر نباید سست شود و باید به قوت خود مانند هر سال انجام شود منتها ثواب آن مراسم را به ارواح درگذشتگان منا هدیه می کنیم.
فاجعه منا پنجشنبه هفته گذشته همزمان با روزعید قربان و هنگام حرکت زائران برای رمی جمرات بر اثر سوء مدیریت و بی کفایتی مسوولان سعودی رخ داد.
در این فاجعه دلخراش بیش از چهار هزار و 700 زایر کشته، مفقود و مصدوم شده اند.
شمار جان باختگان ایرانی این فاجعه، 239 تن و تعداد مفقودان نیز 241 نفر اعلام شده است .
امسال 64 هزار زایر ایرانی راهی عربستان شده بودند.
آیت الله مکارم شیرازی در ادامه سخنان خود حمله جنگنده های سعودی به یک عروسی در یمن را مورد اشاره قرار داد و افزود: اخیرا بمباران یک مجلس عروسی باعث کشته شدن نزدیک به 150 نفر شده است ٬ در کجای اسلام اجازه این کار را می دهند که مسلمانی خانه مسلمان دیگر را ویران کرده و جشن او را عزا کند.
روز دوشنبه دراثر برخورد دوموشک به چادرهایی که محل برگزاری میهمانی عروسی یک جوان یمنی حامی انصار الله بود دستکم 131 نفر از میهمانان این مراسم جان خود را از دست دادند وشمار زیادی مجروح شدند.
درحالی که بسیاری از شاهدان عینی این فاجعه را نتیجه حملات هوایی نیروهای سعودی دانسته اند مقامات دولت سعود دخالت نیروهای ائتلاف دراین حملات را منکر شده و سخنگوی نیروهای ائتلاف گناه آن را به گردن گروه های مسلح محلی انداخته اند.
بان کی مون دبیر کل سازمان ملل روز دوشنبه با صدور بیانیه ای این حملات را بشدت محکوم کرد وحملات نظامی علیه شهروندان غیر نظامی یک کشور را نقض قوانین بین المللی انسان دوستانه ومستحق پیگیری و مجازات ازسوی مراجع قانونی جهان ذکر کرد.
آیت الله مکارم شیرازی درادامه با اشاره به این که عربستان سعودی به دنبال حکومت کردن به هر قیمتی گفت: دبیرکل سازمان ملل هم علیه عربستان بلند شد و این حرکت را محکوم کرد و واقع مساله آن است که آمریکایی ها سه کلاه سر عربستان سعودی در مساله یمن گذاشتند.
این مرجع تقلید ادامه داد: کلاه اول آن بود که عربستان را تشویق به حمله و به آن ها تلقین کردند که اتفاق مهمی نیست و اگر شما حمله قاطعی کنید مردم یمن عقب نشینی می کنند و بعد نخست وزیر یا رییس جمهوری مستعفی را بر می گردانیم.
وی افزود: طی شش ماه گذشته عربستانی ها اموال زیادی از آمریکا گرفتند و بسیاری بمب افکن ها را از آمریکا اجاره کردند که اجاره آن بسیار سنگین است.
وی اضافه کرد: بسیاری از تانک های پیشرفته سعودی ها نیز اجاره ای است و آن ها در حمله به یمن به قدری خرج کرده اند که می گویند خزانه سعودی خالی شده است.
آیت الله مکارم شیرازی تاکید کرد: کلاه دومی که آمریکایی ها بر سر سعودی ها گذاشتند آن بود که این دولت را که خود را خادم الحرمین می داند در جهان اسلام منفور کردند و پیچیدن خبر تبدیل کردن عروسی به عزا یا بمباران بیمارستان و مدارس باعث نفرت بیشتر از سعودی ها در جهان اسلام می شود و از این رو آمریکایی ها آن ها را بدین وسیله ضعیف کردند تا حرف گوش کن شود.
عربستان و متحدانش افزون بر حملات هوایی بی وقفه به مواضع و نیروهای ارتش مردمی یمن که از ماه مارس (اوایل فروردین) شروع شد، آموزش و سلاح های سنگین در اختیار مزدوران «عبدربه منصور هادی» رییس جمهوری مستعفی و فراری یمن، قرار می دهند.
بر اساس آمار سازمان ملل متحد، بیش از پنج هزار تن از آغاز حملات ائتلاف عربی به سرکردگی عربستان و با حمایت آمریکا و غرب به یمن، کشته شده اند.
آیت الله مکارم شیرازی در ادامه درس خارج فقه خود در مسجداعظم قم اظهار داشت: کلاه سومی که با ویران کردن یک مملکت اسلامی بر سر سعودی ها رفت آن بود که کاری که 100 درصد به ضرر اسلام بود بوسیله یک دولت مسلمان توسط سعودی ها انجام شد و در حقیقت آمریکایی ها دشمن خود را اسلام می دانند که اسلام و مسلمانان هر چه ضعیف تر شوند به نفع آن ها است.
وی ابراز امیدواری کرد که همه از خواب غفلت بیدار شوند و دوست و دشمن را شناخته و راه خود را اصلاح کنند و به برکت غدیر و صاحب غدیر خداوند شر همه اشرار را از تمام کشور های اسلامی قطع کند.

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com