کد خبر ۳۱۰۷۰ انتشار : ۱۲ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۴۸
سیمی که دزدیده می‌شود، برقی که قطع می‌شود

سریال سرقت‌های ناجوانمردانه از دکل‌های برق

این روزها شهری که باید از هر سوی چراغ‌های پر نورش تو را به مسیر حرم امن الهی رهنمون باشد، تاریکی اختیار کرده و برخی از مناطق و محل‌های عمومی معابر و... هر از چندگاهی غرق در تاریکی می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم ، یکی از ضروریات جامعه شهری، روشنایی معابر است معابری که محل تردد همشهریان و وسایل نقلیه است و می‌تواند امنیت را برای عابران و تردد وسایل نقلیه و رانندگی به ویژه در شب فراهم آورد. اما متاسفانه این روزها برخی از خیابان‌ها و معابر شهر در تاریکی مطلق فرو رفته و سکوتی از جنس خاموشی میهمان سرزده خیابان‌های قم شده است.

این روزها شهری که باید از هر سوی چراغ‌های پر نورش تو را به مسیر حرم امن الهی رهنمون باشد تاریکی اختیار کرده و برخی از مناطق هر از چند گاهی به خاموشی فرو رفته و گاهی نیز این محل‌های تاریک پاتوقی برای برخی از افراد معلوم الحال تبدیل شده است و آرامش و امنیت را از برخی همشهریان سلب کرده و تاریکی شبانه‌اش شهر را به تعطیلی مطلق فرو می‌برد. در حالی که لازم است تمام نهادها و صنف‌های خدماتی در این شهر زائر پذیر به طور شبانه روزی فعال باشد اما متاسفانه از ساعات ابتدایی شب به دلیل تاریکی برخی از خیابا‌ن‌های شهر مغازه داران مغازه‌ها را بسته و این مسئله نارضایتی بسیاری از همشهریان را به دنبال داشته است.

با این حال باید دانست همه این مشکل صرفا به شرکت برق باز نمی‌گردد و برخی از اوقات بلکه ریشه بخشی از چالش را باید در جای دیگری جستجو کرد. در واقع دلیل بسیاری از تاریکی‌های تحمیل شده به برخی از مناطق شهر از سوی افرادی آب می‌خورد که سرقت کابل و سیم‌های برق را حرفه خود قرار داده‌اند و بدون توجه به خطرات و عواقب ناشی از آن تاریکی، خرابی وسایل برقی و آتش سوزی را برای همشهریان و برق گرفتگی و مرگ را برای خود به ارمغان می‌آورند! معضلی که طی سالیان اخیر به طور مکرر در برخی از نقاط شهر قم دیده شده است. اگر چه سرقت کابل‌های برق سود زیادی برای سارقان به همراه دارد و همچون طلا در بازار دزدها قیمت دارد اما واقعا جای سئوال است که آیا این نوع سرقت به قیمت از دست دادن جان می‌ارزد؟ آیا قرار نیست مسئولان برای جلوگیری از این آسیب مخرب اجتماعی تمهیداتی اتخاذ کنند؟ آیا همچنان باید خیابان‌های حاشیه‌ای شهر قم در تاریکی به بار آمده از کابل دزدی گم شود؟

طبق آمار و گفته مسئولین طی دو سال گذشته میزان سرقت کابل مسی از شبکه برقی کشور از سوی سارقان چیزی معادل 300 میلیارد ریال بوده است که متاسفانه این آمار نشان می‌دهد حجم عظیمی از سرمایه‌های کشور در زمینه‌هایی مصرف می‌شود که با اندکی توجه و دقت و به کارگیری تمهیدات ویژه می‌توان از وقوع این حوادث و اینگونه هزینه‌ها جلوگیری کرد و آنها را در زمینه‌های دیگر همچون اشتغال جوانان سرمایه‌گذاری کرد.

مجتبی احمدیان یکی از همشهریانی است که در حاشیه شهر قم زندگی می‌کند؛ وی در این خصوص گفت: همین چند وقت پیش بود که یک نفر از سارقان کابل برق در محله ما دچار برق گرفتگی شد و جان خود را از دست داد.

وی با بیان اینکه این اتفاقات تنها یکی دوبار انجام نشده بلکه دائما شاهد اینگونه حوادث و عواقب آن هستیم ادامه داد: اکنون بسیاری از چراغ‌های محله ما به دلیل این اقدام سارقان خاموش است و شب‌ها تاریکی هراس آور محله ما را فرا می‌گیرد به گونه‌ای که خروج از منزل دل شیر می‌خواهد و خانواده‌های ما امنیت ندارند.

وی افزود: ای کاش اقدامات آنها تنها به تاریکی کوچه‌ها ختم می‌شد متاسفانه با این گونه اقدامات بسیاری از وسایل برقی ما می‌سوزد و خسارت‌های فراوانی برای ما به بار می‌آورد.

این شهروند قمی بیان کرد: اگرچه ما در حاشیه شهر زندگی می‌کنیم اما آیا قرار نیست مسئولان کمی هم برای ما دلسوزی کنند و حداقل امکانات معیشتی را برای ما فراهم آورند.

محمد صادقی یکی از تولید کنندگان سیم و کابل نیز بالا رفتن قیمت مس و پی وی سی را علت سرقت کابل‌های برق دانست و گفت: با افزایش قیمت مس میزان این نوع سرقت نیز افزایش می‌یابد.

وی با اشاره به اینکه سرقت کابل نیازمند تخصص و مهارت است، بیان کرد: سارقان عادی نمی‌‌توانند دست به این نوع از سرقت بزنند بلکه افراد آشنا با کابل کشی این جرم را مرتکب می‌شوند چراکه راه استفاده از مفتول مسی کابل‌ها و روکش آنها را می‌دانند. وی علت برق گرفتگی برخی از سارقان را هم عدم این نوع مهارت دانست.

صادقی با اشاره به اینکه بهترین راهکار برای مقابله با این دزدی ناجوانمردانه تغییر جنس موادی است که در سیم‌های برق استفاده می‌شود گفت: اخیرا بخش‌هایی از شبکه مسی به کابل خود نگهدار تبدیل شده است که این موضوع میزان سرقت را نیز تا حدود زیادی کاهش داده است.

وی افزود: همچنین راهکار موثر دیگر برای جلوگیری از سرقت کابل استفاده از شبکه‌های آلومینیومی به جای شبکه‌های مسی است.

اما با این حال همچنان سرقت‌ها ادامه دارد و بسیاری از سارقان به دنبال کابل‌های برق هستند و همین چندی پیش بود که فرمانده انتظامی شهرستان قم از دستگیری سارقانی در این خصوص خبر داد.

سرهنگ‌ هادی دیده‌ور بیان کرد: سارقان کابل‌های برق فشار قوی را به ارزشی نزدیک به 30 میلیون ریال به سرقت برده‌ بودند.

وی با بیان اینکه این سارقان در حین گشت زنی ماموران پاسگاه لنگرود در جاده کاشان دستگیر شدند ادامه داد: کابل‌های برق از درون خودروی آنها پس از بازرسی ماموران کشف شد.

فرمانده انتظامی شهرستان قم با اشاره به سوابق متهمان گفت: آنها سابقه سرقت و مواد مخدر داشتند و خود نیز نسبت به عمل مرتکب شده اعتراف کرده و عنوان کردند که که این کابل‌ها را از یک دامداری به سرقت برده‌اند که اموال پس از شناسایی مال‌باخته به وی بازگردانده شد.

متاسفانه مشکلات سرقت کابل‌های برق تنها برای شهروندان نیست بلکه این عمل سبب اتلاف زمان ادارات مربوطه همچون کلانتری، شرکت برق و... شده و زمانی را که این مراکز باید به امور مهم‌تر و مشکلات اصلی جامعه بپردازند باید فدای تخلفات بی‌خردانه برخی افراد سودجو کنند. باید گفت که با این عمل شرکت برق مجبور است هزینه زیادی را صرف نصب دوباره کابل‌های برق کند که گاه دیده می‌شود بلافاصله باز در همان مکان سرقت صورت گرفته است و تمام هزینه‌ها و زحمات به هدر می‌رود.

بنابراین لازم است که مسئولان در ابتدا هرچه سریعتر سعی بر تعویض کابل‌های مسی داشته باشند و با آگاه ساختن مردم آنها را از این سرمایه‌های عظیم مطلع سازند و از آنها بخواهند در صورت مشاهده هرگونه تخلف از سوی سودجویان و سارقان پلیس را مطلع سازند.

=============

گزارش از سمیه رضایی

منبع : فارس 

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com