کد خبر ۳۱۱۹۷ انتشار : ۱۵ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۵۵
حجت الاسلام والمسلمین قرائتی:

نگذاریم یاد جان باختگان منا فراموش شود/ باید یک موج فرهنگی علیه آل‌سعود به راه اندازیم

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی با اشاره به این روایت امام سجاد(ع) که به یزید فرمود« ما به شیعیان خود دستور می‌دهیم که از خاک کربلا تسبیح بسازند و به یاد مظلومیت امام حسین(ع) باشند»، گفت:یک موج فرهنگی علیه آل سعود ایجاد کنیم تا در آن غرق شوند و ریشه آنها را برکند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم ، حجت الاسلام والمسلمین محسن قرائتی، رییس ستاد اقامه نماز کشور، در نشست تجلی سحر خیزی و اقامه جماعت صبح که در مسجد امیرالمؤمنین(ع) شهرک مهدیه قم برگزار شد، خاطرنشان کرد: به نظر بنده همه حوزه‌ها باید دو روز مانده به ایام تبلیغی تعطیل شوند و باتجربه‌ها تجربه تبلیغ خود را برای طلاب جوان بازگو کنند تا مهارت‌های تبلیغ به بدنه حوزه تزریق شود زیرا هرچه هم که سواد داشته باشیم بدون مهارت به درد نمی‌خورد.

 وی با اشاره به آیه 33 سوره فصلت مبلغان را بهترین انسان های روی زمین دانست و افزود: تبلیغ کار مقدسی است و باید توجه داشته باشیم که به کم قانع نباشیم و وقتی که چیزی را از خدا می‌خواهیم میلیاردی بخواهیم همانطور که خداوند در نماز به ما می‌آموزد که همیشه از صیغه جمع استفاده کنید و چیزی را برای خود به تنهایی نخواهید.

 استاد حوزه علمیه با بیان این که باید سعی کنید که به خاطر پول به تبلیغ نروید، اظهار داشت: اگر شکم‌تان گرسنه بود و به تبلیغ رفتید دیگر این کار مقدس نخواهد بود؛ خداوند در قرآن ذوالقرنین را مثال می‌زند که با این که از لحاظ مالی تأمین بود اما به مشرق و مغرب عالم سفر کرد و به سمت مردمی می‌رفت که از همه کم سوادتر و فقیرتر بودند.
 
وی با تأکید بر این که همه درس‌ها و پژوهش‌های حوزه برای تبلیغ دین است، گفت: آیت الله بروجردی که استاد همه مراجع بوده است می‌گفت علمی که در آیات و روایات به عنوان ارزش از آن یاد شده آن علمی است که به مردم بگوییم و اگر نگوییم هیچ ارزشی ندارد.
 
حجت الاسلام والمسلمین قرائتی افزود: در حال حاضر بیشترین تعداد علما در قم است و اگر مردم قم بهترین مردم نباشند معلوم است یک جای کار خراب است و این مانند آن است که با این که بیشترین کلاس‌های درس طهارت در نجف بود اما نجف کثیف ترین شهر بود.
 
وی با بیان این که در منبرها نباید شعر و داستان نقل شود، افزود: باید روی منبر آیات قرآن خوانده شود و در مورد تفسیر قرآن بحث شود و روایات هم با قرآن سنجیده شود و اگر مطابق با قرآن باشد خوانده شود نه این که دین خود را از فلان شاعر و یا عارف که ممکن است شعری را حتی برخلاف دین گفته باشد بگیریم بلکه باید دین خود را از امام صادق(ع) بگیریم.
 
استاد حوزه علمیه اظهار داشت: در تبلیغ، نسل نو خیلی مهم هستند و باید همانطور که پزشک اطفال وجود دارد روحانی اطفال هم باشد و مهم این است که افرادی که دلمان را به افرادی که مسجدی هستند خوش نکنیم و به دنبال مسجدی کردن افرادی باشیم که تا به حال به مسجد نیامده‌اند.
 
وی با تأکید بر این که باید هر سال یک مهارت تبلیغی به طلاب آموخته شود، تصریح کرد: باید یک روحانی یاد داشته باشد که چگونه یک مسأله شرعی را بیان کند که مردم گوش بدهند؛ کوتاهی، تنوع و استفاده از مثال از این تکنیک‌هایی هستند که نمی‌گذارد مخاطب خسته شود.
 
حجت الاسلام والمسلمین قرائتی خاطرنشان کرد: یک مسأله که برای مردم گفته می‌شود باید یا واجب باشد، یا مستحب باشد، یا مشکل یک فرد را حل کند و یا مشکل جامعه را حل کند و اگر این چهار ویژگی در سخنی نباشد آن سخن لغو خواهد بود؛ بنابراین باید اول نیاز مردم را بسنجیم و بعد در رابطه با نیاز مردم صحبت کنیم.
 
وی با بیان این که اولین نیاز مردم درست کردن عقاید آنها است، اظهار داشت: اگر الفبای دین درست شود بقیه امور هم درست خواهد شد و دیگر این که باید از قرآن و معارفی که در ادعیه است بیشتر استفاده شود برای مثال در دعای ابو حمزه ثمالی تمام عوامل سقوط یک جامعه در یک سطر بیان شده است و طلاب باید با استفاده از این معارف مردم را راهنمایی کنند.
 
مفسر برجسته قرآن در رابطه با حوادث اخیر مکه گفت: اصل رژیم شاهنشاهی برخلاف قرآن است زیرا قرآن ملاک حاکم را چند چیز می‌داند اول با ایماترین مردم باشد،«ان کان مؤمناٌ» دوم با تقواترین مردم باشد،« ان اکرمکم عند الله اتقاکم» سوم سابقه « السابقون السابقون» چهارم هجرت « هاجروا فینا» و خاندان سعودی هیچ کدام اینها را ندارند و حکومتشان نامشروع است.
 
وی با اشاره به این روایت امام سجاد(ع) که به یزید فرمود« ما به شیعیان خود دستور می‌دهیم که از خاک کربلا تسبیح بسازند و به یاد مظلومیت امام حسین(ع) باشند»، خاطرنشان کرد: ما نباید بگذاریم که یاد جان باختگان منا فراموش شود و کار ما تازه شروع شده است و باید از این ایام تبلیغی استفاده کنیم و با همکاری مداحان یک موج فرهنگی را برعلیه آل سعود ایجاد کنیم تا در آن غرق شوند و ریشه آنها را برکند.
منبع : رسا
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com