کد خبر ۳۱۵۴۸ انتشار : ۲۷ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۳۳
آیت‌‎الله العظمی مکارم شیرازی اظهار داشتند :

خطر نفوذ نرم دشمنان در هیئت ها جدی است

حضرت آیت الله مکارم شیرازی، خطر نفوذ نرم دشمنان در هیئت‌های مذهبی را جدی دانستند و گفتند: باید مراقب باشیم که دشمنان بنای عظیم عزاداری برای سیدالشهدا(ع) را سست یا واژگون نکنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبری قم ، معظم له در دیدار حجت‌الاسلام والمسلمین عباس اسکندری مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قم و اعضای شورای هیئت‌های مذهبی استان قم، اظهار داشتند: شهادت شهدای کربلا سرمایه عظیمی است که در زمان خود سبب رسوایی خاندان بنی امیه و در زمان‌های بعد به جریانی مهم برای مبارزه با تمام انحراف‌ها و ظلم‌ها تبدیل شده است.

ایشان خاندان بنی امیه را دشمن اصلی مسلمانان دانستند و تأکید کردند: ابوسفیان نخستین دشمن اسلام و پیغمبر اکرم (ص) بود و جنگ‌های ضد اسلامی با تحریک او انجام می‌گرفت؛ اما پس از اسلام، به جمعیت منافقان پیوست تا از طریق نفوذ در میان مسلمانان به اهداف خود برسند که متأسفانه موفق به نفوذ شدند.

این مرجع تقلید با بیان اینکه بسیاری از قیام‌هایی که بعد از شهادت امام حسین(ع) شده از جریان کربلا نشأت می‌گیرد، ابراز داشتند: به واسطه همین قیام‌ها بود که بنی امیه نتوانستند اسلام را به دوران جاهلیت برگردانند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی افزودند: اهل بیت(ع) تلاش کردند شعله عزاداری برای سیدالشهدا(ع) روشن بماند و در دوران غیبت صغری و کبری نیز این وظیفه بر دوش عالمان دین بوده است.

این استاد درس خارج حوزه با اشاره به دشواری‌های عزاداری برای امام حسین(ع) در طول تاریخ، خاطرنشان ساختند: در زمان رضاخان کسی جرأت نداشت در ایام عاشورا، مجلس عزاداری برگزار کند و مردم برای عزاداری، درب اتاق‌ها را بسته؛ پرده را پایین آورده و عزاداری می‌کردند؛ اما امروز عزاداری برای حضرت سیدالشهدا(ع) فراگیر شده و حتی به لبنان، لندن، آمریکا و دیگر کشورها نیز رسیده است.

معظم له تصریح کردند: دشمنان فهمیدند که این نیرو و ظرفیت، مزاحم آنهاست و زمانی که چراغ عزای امام حسین(ع) روشن است، منافع نامشروع آنان در خطر می باشد؛ بنابراین تصمیم گرفتند با این فرهنگ دشمنی کنند.

ایشان مبارزه علنی و به انحراف کشاندن مجالس عزاداری را دو راهبرد دشمنان برای مقابله با فرهنگ عاشورا بیان کردند و ادامه دادند: اخیرا در زمینه مبارزه علنی به یکی از هیأت های عزاداری در ایران حمله شده و دو نفر را شهید کرده اند و در عربستان سعودی نیز به یکی از مساجد شیعیان حمله‌ور شده و تعدادی را به خاک و خون کشیدند.

این مرجع تقلید در تشریح خطراتی که در زمینه انحراف مجالس عزاداری وجود دارد، اظهار داشتند: دشمنان تلاش دارند مجالس عزاداری سیدالشهدا(ع) را در داخل به صورت خرافی و غیرمنطقی نشان داده و به این حربه دل بسته‌اند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی ابراز داشتند: آنان معتقدند که اگر بتوانند در هیئت‌های مذهبی و مجالس عزاداری نفوذ کرده و آن را به صورت خرافه نشان دهند، کم کم افراد فهمیده از این مجالس فاصله می‌گیرند.

این استاد درس خارج حوزه خاطرنشان ساختند: ما باید در هر دو جهت بایستیم؛ به این معنا که هم مراقب توطئه‌های سخت دشمنان باشیم و هم مواظبت کنیم که از داخل نتوانند همانند موریانه این بنا را سست یا خدای ناکرده واژگون کنند.

معظم له نفوذ نرم دشمن را خطرناک‌تر از مقابله سخت دانستند و تأکید کردند: عزاداری امام حسین(ع) بر سه پایه مداحان، خطیبان و هیئت‌های مذهبی استوار است؛ بنابراین این سه گروه باید دست به دست هم داده و در برابر آسیب‌ها بایستند.

ایشان با تأکید بر لزوم رعایت اصول وحدت آمیز در مجالس عزاداری، خاطرنشان ساختند: در شرایطی زندگی می‌کنیم که وحدت مسلمانان از هر چیزی مهم‌تر است؛ بنابراین امروز که دشمنان شیعه ستیزی و اسلام ستیزی را بزرگ می‌کنند، باید دست به دست هم داده و با آن مقابله کنیم.

این مرجع تقلید تصریح کردند: رسانه‌های بیگانه، تصاویر و فیلم دسته‌های باعظمت و عزاداری باشکوه مسلمانان در ایام محرم را نشان نداده و به جای آن مناظر نامطلوب قمه زنی را در تلویزیون و ماهواره ها به تصویر می کشند که هدف آنان ضربه زنی به فرهنگ عزاداری سیدالشهدا(ع) است.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی بیان داشتند: برخی از افراد که اقدام به قمه زنی می‌کنند، از علاقمندان امام حسین(ع) می باشند که راه را اشتباه می‌روند؛ اما عده‌ای مأمور و مزدور در آنان وجود دارد که باید شناسایی شوند.

این استاد درس خارج حوزه اظهار داشتند: بحمدالله آسیب‌های عزاداری نسبت به سال‌های قبل کمتر شده؛ اما هنوز برخی از این آسیب‌ها وجود دارد و اگر مراقبت نکنیم، شدیدتر خواهد شد.

معظم له وحدت هیئت‌های مذهبی، خطیبان و مداحان و نیز ارائه آموزش‌های صحیح را دو راهکار مقابله با آسیب‌های عزاداری برشمردند و تأکید کردند: تشکیلات امام حسین(ع) سرمایه عظیمی است که می‌تواند دین، دنیا و آخرت ما را آباد کند؛ چراکه عزاداری برای سیدالشهدا(ع) ظرفیت مهمی است و حتی افرادی که مسلمان نیستند به دستگاه امام حسین(ع) علاقمندند.

ایشان با بیان اینکه جوانان بیشتر در معرض خطر حربه‌های دشمنان هستند، گفتند: تلاش کنید جوانان را به برنامه‌های هیئت‌های مذهبی جذب کنید؛ اما باید با مراقب خط قرمزها بود تا به بهانه جذب جوانان از روی آن عبور نکرد.

این مرجع تقلید ابراز داشتند: به مداحان سفارش کنید که هنگام مداحی‌ها، جوانان را به رعایت احکام، نماز، اخلاق، حلال و حرام الهی توجه بدهند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی در پایان شورای هیئت‌های مذهبی را نعمتی بزرگ و مصداق امر به معروف و نهی از منکر توصیف کردند.

خاطرنشان می شود؛ در ابتدای این دیدار حجت‌الاسلام والمسلمین عباس اسکندری مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قم ضمن تقدیر از مواضع وحدت‌بخش حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی، گزارشی از فعالیت‌های این اداره کل در راستای ساماندهی هیئت‌های مذهبی ارائه کرد.

منبع : حوزه

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com