کد خبر ۳۲۱۷۰ انتشار : ۱۷ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۴۴
پروژه ای که هنوز وارد حوزه سلامت دولت نشده است؛

روایتی تلخ از آرزوی شیرین مردم قم

نزدیک 50سال است مردم قم در انتظار هستند که کامشان بعد از سالها وعده و عید با آب شرب شیرین شهری شیرین شود اما گویا شیرین شدن کام مردم قم سخت تر و پیچیده ترین مسئله ای است که با وجود اختصاص اعتبارات فراوان باز هم در مسیر تلخی پیش می رود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم ، اگرچه عموم مسلمانان جهان، شهر مقدس قم را به نام بارگاه ملکوتی حضرت معصومه (س) و مسجد مقدس جمکران و همچنین کانون مرجعیت و حوزه های علمیه موجود در این شهر می شناسند اما نمی توان نادیده گرفت که آب شور قم هم برای بسیاری از زائران و مردم این استان شهرت و قدمت زیادی دارد به گونه ای که قمی ها به هر کجای کشور سفر می کنند با این سئوال که "بالاخره آب قم شیرین شد یا نه؟!" مواجه می شوند.

در اوایل سال 90 بود که بمب خبری پایان انتظار مردم قم برای نوشیدن آب شیرین به صدا در آمد و مديرعامل شركت آب و فاضلاب استان قم گفت: پس از سال‌ها انتظار سرانجام روياي مردم قم به واقعيت پيوست و آب شيرين سرشاخه‌هاي دز به قم رسيد.

 پرژه شیرین شدن آب قم که مانند یک ارزوی دست نیافتنی بود بالاخره در دولت دهم محقق شد و مردم قم خوشحال از این بابت که دیگر نیازی نیست مانند جنگ زده ها با گالن های آب برای تهیه آب شرب به بیرون از منزل بروند و در صف های طولانی منتظر پرشدن گالن ها باشند اما این شیرینی تنها برای چند روزآخر دولت دهم باقی ماند.

متاسفانه گویا آب شیرین قم در حوزه سیاست قرار دارد و معلوم نیست چه زمانی وارد حوزه سلامت خواهد شد، البته معلوم نیست چرا در دولت یازدهم اب شیرین درست زمانی که دولت در حال معرفی کابینه خود به مجلس بود شور شد، اگر هدف این است که چنین پروژه ای از کارنامه دولت قبلی حذف و به نام دولت جدید زده شود آیا در این دوسال فرصتی برای دولت یازدهم به وجود نیامده که این افتخار ولوبا سیاسی بازی و یا هر مسئله دیگر حل شود مثل شیرین شدن آب « سرخه » سمنان به اهتمام حسن روحانی که در مجلس بود .

کمتر کسی فکر می کرد که در روزهای نخست افتتاح این طرح در سال 90، آبی که از کوه های پر از برف با طی کیلومتر ها مسافت از دل کوه ها، دره ها و کویر به شهر قم رسیده و کام مردم را شیرین کرده بود، موقتی باشد و شهروندان قمی دوباره شاهد افت شدید فشار آب شرب و بدنبال آن تزریق آب شور به شبکه باشند.

اولین افتتاح پروژه آب شیرین قم که به پروژه آب شیرین قم معروف شد، در اردیبهشت سال 1390 برگزار شد. افتتاح این پروژه توسط استاندار وقت قم افتتاح شد، با این حال یک ماه بعد از آن، در خرداد ماه 1390 احمدی‌نژاد رئیس جمهور وقت به محل افتتاح پروژه رفت و یکبار دیگر آن را افتتاح کرد.
شهریور ماه 91 نیز جشن پایان حفر تونل 36 کیلومتری طرح انتقال آب به قم با حضور وزیر نیرو و مسئولان استانی و کشوری برگزار شد اما با همه این تفاصیل، این پروژه یکبار دیگر در سوم اردیبهشت 92 توسط رئیس جمهور افتتاح شد.

با این محکم کاری هایی و افتتاح چندین باره پروژه آب شیرین قم این سوال مطرح می شود که آیا اگر دولت تغییر نمی کرد بازهم آب قم شور می شد؟آیا تلخ کردن کام مردم قم بعد از امروز و فردا کردن ها و تبلیغات های فراوان توهین به شعور مردم قم نیست؟گویا کلید رئیس جمهور روحانی بجای باز کردن بیشتر دریچه های آب شرب قم، اشتباها به دریچه های آب شیرین این شهر قفل محکمی زده است!که بعد از گذشت بیش از دوسال هنوز باز نشده است و همچنان مسئولین قمی با شرمندگی در برابر زائران با نصب بنر روزگار می گذرانند!

البته شاید این روزها با نزدیک شدن به انتخابات باز هم مسئله آب شیرین قم دستمایه تبلیغات کاندیداها شود تا از آن برای بهره برداری های سیاسی و جمع آوری رای استفاده شود.

منبع: ثامن

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com