کد خبر ۳۲۳۶۹ انتشار : ۲۷ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۸:۲۵
حجت الاسلام والمسلمین رفیعی:

مداحان در نقل مطالب به منابع معتبر رجوع کنند

حجت الاسلام والمسلمین دکتر ناصر رفیعی مداحان را از غلو کردن در مدح ائمه اطهار (ع) برحذر داشت و تاکید کرد: مداحی هایی که در آن غلو باشد و ائمه اطهار را از جایگاهی که دارند بالاتر ببرند، حرام و گناه است ،مداحان باید به اسناد و منابع کهن رجوع کنند و با تاریخ اسلام و احکام نیز آشنا شوند.

به گزارش پایگاه اطللاع رسانی خبر قم به نقل از روابط عمومی و بین الملل جامعه الزهرا ، حجت السلام والمسلمین روز چهار شنبه در جلسه درس اخلاق در جمع طلاب و مبلغان جامعه الزهرا(س) و مدرسه علمیه خواهران بهشهر در حسینیه امام خمینی(ره) جامعه الزهرا(س) بیان کرد: مداحان باید به اسناد و منابع کهن رجوع کنند و با تاریخ اسلام و احکام نیز آشنا شوند.

وی مداحان را از غلو  کردن در مدح ائمه اطهار (ع) برحذر داشت و تاکید کرد: مداحی هایی که در آن غلو باشد و ائمه اطهار را از جایگاهی که دارند بالاتر ببرند، حرام و گناه است.

وی با اشاره به اینکه شیعیان باید اعتدال را در حب به معصومان حفظ کنند، گفت: فردی در ایام محرم به منطقه ای برای تبلغ اعزام شده بود و خدمت شخص بزرگی رسید که نصیحتی بشنود، آن بزرگ به این شخص گفتند، خدا را فدای امام حسین (ع) نکنید و در این محرم و صفر از خداوند هم صحبت کنید.

دکتر رفیعی افزود: همه عاشورا و کربلا و امام حسین برای خداست، نکند آنقدر گریه و عزاداری و محبت را بالا ببرید که طرف فکر کند نمازش را در شب عاشورا نخواند، به بهشت می رود.

وی بیان کرد: آنهایی که تند رفته اند و افراط کرده اند باید باز گردند و کسانی که کند می روند باید خود را اصلاح کنند.

وی افزود: علت اینکه بازار و دکان رمال ها، دعا نویس ها و جادوگران داغ شده است این است که تمسکمان به قرآن را از دست داده ایم.

این استاد حوزه با بیان اینکه قرآن همه دستوراتی را که در زندگی به آن ها نیاز داریم را دارد، افزود: قرآن را ناصح خود قرار دهیم و به آن تمسک کنیم که تمسک چیزی جدا از قرائت و خواندن معمولی است.

وی ادامه داد: امام علی (ع) در نهج البلاغه سفارش میکند قرآن را ناصح خود قرار دهید، حلال قرآن را حرام و حرام قرآن را حلال نشمارید و داستان های قرآن را تصدیق کنید.

وی افزود: میان مبدا و معاد یه حبل است آن هم حبل به قرآن و اهل بیت است و قرآن و اهل بیت تفکیک پذیر نیستند.

دکتر رفیعی با اشاره به اینکه برخی می گویند چرا عزاداری می کنید، بیان کرد: در قرآن آمده است که یعقوب از دوری یوسف سی سال گریه کرد تا نابینا شد پس ما چرا در عزای امام حسین(ع) و امام دیگرمان گریه نکنیم.

وی با بیان اینکه در تاریخ متشابهات زیاد است، افزود: در دین محکمات و متشابهات داریم که محکمات مانند قرآن و شهادت امام حسین (ع) در روز عاشورا و غیره است که روی آنها قسم می خوریم اما متشبهات را نه می توان روی آن صد در صد قسم خورد و نه اینکه آنها را انکار کرد.

وی بیان کرد: نه تنها تاریخ اسلام بلکه تاریخ دنیا دارای این متشابهات است مانند مسائلی در خصوص کورش، داریوش، ارسطو و غیره که پر از این متشابهات است.

این استاد حوزه ادامه داد: یکی از این متشابهات مانند میلاد امام موسی کاظم (ع) در هفتم صفر است البته من با تحقیق دریافتم که امام صادق(ع) در سفر حج بودند که خبر تولد نوزادش را به ایشان اطلاع دادند.

وی با اشاره به اینکه شهادت امام حسن مجتبی(ع) در هفتم صفر نیز یکی از این متشابهات است، بیان کرد: البته که ما باید به روایات محکم تر استناد کنیم اما انکار این متشابهات نیز کار درستی نیست.

دکتر رفیعی با بیان اینکه برخی وجود حضرت رقیه را انکار می کنند، بیان کرد: من در یک منبع هفتصد ساله تایید وجود این بانوی چهار ساله را پیدا کردم.

وی افزود: در این سند آمده است امام حسین دختری چهار ساله داشت که در شام سر پدر خود را خواست و سر را آوردند و سر را در آغوش گرفت و مریض شد و از دنیا رفت.

وی ادامه داد: اما اینکه غساله او را شست و گفت چرا بدنش کبود است و غیره اینها سندی ندارد.

وی افزود: پنجم سفر را به شهادت حضرت رقیه انتساب داده اند بنابراین انکار حضرت رقیه(س) کار غلطی است.

دکتر رفیعی با بیان اینکه مداحان برخی اوقات حرف هایی می زنند که بدن انسان می لرزد، افزود: برخی از مداحان می گویند که حضرت زینب (س) بالای سر پیکر امام حسین(ع) رفتند و گفتند که اگر نامحرمان اینجا نبودند بدن کبودم را نشانت می دادم و یا اینکه گفتند حسین جان مرا ببخشش، رقیه ات را جا گذاشته ام، اینها سندی ندارد و دروغ است زیرا شان و صبر حضرت زینب (س) بیش از این ها بوده است که به برادر خود اینچنین بگوید.

وی افزود: چرا شان امامان و معصومانمان را پایین می آوریم، نه انکار کنید نه بیش از آنکه هست نقل کنید.

وی در پایان به مداحان و مبلغان تاکید کرد: بی مطالعه و با شنیدن و سمع، روضه برای مردم نقل نکنید و عقاید مردم را سست نکنید و به منابع کهن مراجعه کنید ، باید مردم را با مستندات قوی اقناع کنید.
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com