کد خبر ۳۲۳۷۰ انتشار : ۲۷ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۸:۲۶
در نشست مشاورین و نمایندگان امور بانوان و خانواده قم عنوان شد:

نبود کتابخانه مرکزی معضل بزرگی برای قم است/ فعالیت ۸۶ مهد کودک

کار‌شناس منابع عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان قم گفت: قم کتابخانه مرکزی ندارد و این یک معضل بزرگی برای این استان است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم ، رقیه حیدری ظهر چهارشنبه در نشست مشاورین و نمایندگان امور بانوان و خانواده استان قم که در سالن امام جواد(ع) استانداری قم برگزار شد، با اشاره به لزوم مطالعه همه افراد در مسائل عمومی اظهار داشت: اگر همه ما کتاب بخوانیم قطعا تعداد پرونده‌های دادگستری کاهش می‌یابد اما متأسفانه تعداد کتاب خوان‌ها بسیار کم است و حتی برخی مدیران نیز کتاب نمی‌خوانند.

وی ابراز کرد: استان قم کتابخانه مرکزی ندارد و این یک معضل بزرگی برای استان قم است.

کار‌شناس منابع عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی قم افزود: استان قم دارای چهار کتابخانه تخصصی برای زنان است و امید است با عضویت زنان در این کتابخانه‌ها بتوانند بسیاری از نیازهای خود را برطرف کنند.

وی در ادامه گفت: کتابخانه‌های عمومی استان قم دارای کتاب‌های بریل و گویا هستند و همه اقشار جامعه می‌توانند از کتابخانه‌های عمومی استفاده کنند.

استان قم ۸۶ مهد کودک دارد

در ادامه این جلسه معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی استان قم با اشاره به فعالیت‌های بهزیستی در سه حیطه پیشگیری، مداخله و کاهش تبعات عنوان کرد: کار پیشگیری را ازمهدکودک‌ها آغاز کردیم و در این جهت برنامه‌های متنوعی همچون کلاس‌هایی با محتوای دینی برای کودکان برگزار می‌کنیم تا آن‌ها در آینده خانواده محور باشند.

مریم علیشیری با اشاره به وجود ۸۶ مهد کودک در قم ادامه داد: همچنین دوره‌های آموزشی در موضوع‌های متنوعی برای مادران کودکان برگزار می‌‌شود.

کاهش تعداد پایگاه خدمات اجتماعی در قم

معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی قم افزود: در استان قم ۱۷ پایگاه خدمات اجتماعی فعالیت می‌کرد که به دلیل نبود اعتبار به ۱۱ پایگاه کاهش یافت.

وی ادامه داد: این پایگاه‌ها در مناطق حاشیه‌ای و آسیب‌خیز دایر هستند و تمام آسیب‌های این مناطق با پرسش نامه‌هایی از ساکنان مورد بررسی قرار گرفته است.

علیشیری عنوان کرد: سال جاری پایگاهی نیز در منطقه پردیسان دایر شده تا شناسنامه مناطق آن نیز موجود است.

وی گفت: ساماندهی زنان متکدی، ارائه خدمات به زنان درخواست طلاق، فعالیت مرکز نگهداری دختران در آسیب و مداخله در کاهش طلاق از جمله فعالیت‌های بهزیستی قم است.

معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی استان قم عنوان کرد: ۲۱ گروه همیار در استان قم فعالیت می‌کنند این گروه‌ها از پنج تا ۱۲ نفر خانم عضو داشته و در مشاغل خانگی مشارکت دارند.

احداث بیش از ۱۵۰۰ مسکن ویژه زنان سرپرست خانوار

مشاور امور بانوان در اداره کل راه و شهرسازی استان قم نیز در سخنانی ابراز کرد: بیش از هزار و ۵۰۰ مسکن مهر ویژه زنان سرپرست خانوار و بیش از ۸۰۰ مسکن برای مددجویان بهزیستی در قم احداث شده است.

فهیمه فتاحی ابراز کرد: بالغ بر ۳۵۰ مهندس خانم در اداره شهرسازی استان قم وجود دارد که بیش از ۲۵۰ نفر از آن‌ها شاغل هستند.

عضویت بیش از ۱۵۰ هزار خواهر در بسیج

رئیس سازمان بسیج جامعه زنان سپاه استان قم نیز در سخنانی با اشاره به فعالیت‌های این سازمان برای زنان ابراز کرد: بیش از ۱۵۰ هزار خواهر در استان قم عضو بسیج محلات و اقشار مختلف جامعه هستند.

لیلا حیدری بیان داشت: هزار حلقه تربیتی صالحین در استان قم فعالیت می‌کند و ۱۰۰ مربی نیز در حوزه‌های مختلف تربیتی، بصیرتی و معرفتی برنامه‌های خود را ارائه می‌دهند.

وی افزود: برنامه‌های ویژه‌ای نیز در خصوص تعمیق فرهنگ حجاب و عفاف از سوی بسیج زنان ارائه شده که از جمله آن شناسایی ۲ هزار خواهر آسیب دیده در حجاب است که با راهنمایی مربیان از این آسیب حفظ شده‌اند.

رئیس سازمان بسیج جامعه زنان سپاه استان قم اظهار داشت: ۲۵ هزار جلد کتاب حجاب در سطح کشور توزیع شده است.

وی یادآور شد: برگزاری کارگاه‌های افزایش جمعیت، محافل قرائت خطبه حضرت زینب(س) و کنگره حضرت زینب(س) در کربلای معلا، انجام فعالیت‌های پژوهشی، برگزاری نشست‌های تلویزیونی از جمله فعالیت‌های بسیج زنان بوده است.

ارائه خدمات به دختران در آستانه ازدواج

مشاور امور بانوان مرکز بهداشت استان قم نیز عنوان کرد: ارائه خدمات به دختران در آستانه ازدواج و زنان باردار، جلوگیری از ویروس اچ آی وی مثبت در نوزادان و شناسایی زنان خیابانی و برنامه ریزی برای آن‌ها از جمله فعالیت مرکز بهداشت برای زنان است.

معاون امور فرهنگی و اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان قم نیز در این جلسه در سخنانی ابراز کرد: بسیاری از کار‌ها با هم افزایی دستگاه‌ها می‌تواند به خوبی پیش رود.

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com