کد خبر ۳۲۵۷۹ انتشار : ۸ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۳۵
حجت الاسلام و المسلمین صالحی خوانساری مطرح کردند :

پیاده روی اربعین، دنیا را مبهوت عظمت شیعه کرده است

حجت الاسلام و المسلمین سید مرتضی صالحی خوانساری سخنران و خطیب مطرح کشور با اشاره به ابعاد و پیام های بزرگ پیاده روی اربعین حسینی ، آن را مانور بسیار بزرگی توصیف کرد که دنیا را مبهوت عظمت شیعه کرده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم ،حجت الاسلام و المسلمین سید مرتضی صالحی خوانساری افزودند :  با بیان این که زیارت اربعین در روایات بسیاری مورد تاکید قرار گرفته است، ابراز داشت: بنده طبق شواهد و قرائنی که دارم معتقدم که اهل بیت امام حسین(ع) در همان اربعین اول به کربلا رسیده اند هر چند برخی محققین و مورخین معتقدند که به خاطر دوری راه احتمال اربعین دوم بیشتر است.

وی افزود: البته به این مساله هم در مستندات تاریخی اشاره شده که احتمال این که در ده روز نیز رسیده باشند وجود دارد و به هر حال اگر امکانش از نظر تاریخی باشد دلیلی بر نفی آن نداریم که اهل بیت(ع) اربعین اول به زیارت تربت مقدس سیدالشهدا(ع) نائل آمدند.

زیارتنامه اربعین؛ بیان فلسفه قیام حسینی

این  محقق حوزه علمیه قم همچنین با اشاره به محتوای غنی زیارتنامه امام حسین(ع) در روز اربعین گفت: زیارت عاشورا اکثراً تبری و تولی است و لعن بر دشمنان  و سلام بر سیدالشهدا(ع) و یاران باوفایش در آن مشهود است اما زیارت اربعین بیان فلسفه قیام حسینی است و این که حضرت قیام کرد تا مردم را از جهالت و نادانی رهانیده و آن ها را به سرمنزل مقصود هدایت کند.

مانور باعظمتی که دنیا را مبهوت کرده است

وی با بیان این که پیاده روی میلیونی اربعین ، حرکت بسیار زیبا ، باشکوه و ارزشمندی است که دنیا را مبهوت خود ساخته است، اظهار داشت: هر کسی که به زیارت امام حسین(ع) در این ایام می رود باید بداند که مورد عنایت ویژه خدای متعال و امام زمان(عج) است و ما باید هر چه بیشتر مردم را تشویق کنیم که این حرکت و سنت حسنه را با قوت بیشتر انجام دهند.

عشقی که نقطه پایان ندارد

حجت الاسلام و المسلمین صالحی خوانساری همچنین با اشاره به این که حضور بیش از 20 میلیون زایر اربعین گواه و تاییدی است بر عشق بی مثال مردم و شیعیان به ساحت مقدس حضرت سیدالشهدا(ع) که نقطه پایانی هم ندارد، گفت: سران ظلم و جور در طول تاریخ بسیار کوشیدند که نام و یاد امام حسین(ع) و اصحابش را از بین ببرند و حتی بارها بارگاه ملکوتی ایشان را خراب کردند اما خواست خدا بر این بود که این عشق و ارادت باقی بماند و اساساً عشق به سالار شهیدان به سان حرارتی است که هیچ گاه به خاموشی نمی گراید.

تجدید پیمان محبان با امام عاشقان

وی تاکید کرد: در واقع مردم با این عشق و اعتقاد به این زیارت می روند و همه سختی ها و ناامنی های احتمالی را به جان می خرند تا در اربعین خود را به کربلای معلی برسانند و تجدید پیمان کنند با سیدالشهدا(ع) که اگر آن روز می بودند، نمی گذاشتند این گونه امام حسین(ع) مظلومانه به شهادت برسد.

دو پیام مهم در یک حرکت چند میلیونی

این سخنران مطرح برنامه های مذهبی بیان داشت: این حضور باشکوه و دشمن شکن از یک سو ، نشانگر اعتقاد راسخ مردم به مذهب تشیع و مکتب اهل بیت(ع) و عشق وارادت غیرقابل وصف آنان نسبت به امام حسین(ع) است و از سوی دیگر حاکی از شدت و عمقِ روحیه شهادت طلبی در برابر دشمنان اهل بیت(ع) و شیعه است.

استکبارستیزی؛ پیام جهانی اربعین حسینی

وی گفت: نکته ای که از حیث تأثیرگذاری بین المللی این واقعه بسیار مهم باید بدان توجه کرد این است که ما در راهپیمایی و پیاده روی روز اربعین،شعارحسینی خودمان راجهانی می کنیم. به این معنا که ما در بزرگ ترین تجمع شیعیان حول حماسه اباعبدالله الحسین (ع) بیش از پیش به تعمیق ارزشهای حسینی جامعه شیعی می پردازیم که از آن جمله ارزش ها و باورها و آرمان ها، مساله ظلم ستیزی و استکبارستیزی شیعیان و محبان اهل بیت(ع) است.

عمق ذلت ناپذیری در میعادگاه بین المللی شیعه

حجت الاسلام والمسلمین صالحی خوانساری خاطرنشان کرد: به عبارت دیگر شیعه در میعادگاه بین المللی روز اربعین به دنیا نشان می دهد که طرفدار حق و مخالف سرسخت ظلم و ستم است و با پیروی از حضرت اباعبدالله الحسین(ع) در برابر طواغیت و مستکبران عالم با سردادن شعار هیهات مناالذله به هیچ وجه کوتاه نیامده و سر خم نمی کند.

ضرورت نمایش زیبایی نهضت حسینی

وی در خاتمه سخنان خود ابراز داشت: به هر صورت امروز که جهان تشنه دریافت حقیقت می باشد، بهترین زمان است که مردم دنیا بفهمند و عمق کلام زینب کبری(س) را درک کنند که فرمود: " ما رأیت الا جمیلا" ؛ این زیبایی چیزی نیست جز مقاومت در مقابل کفر و تسلیم نشدن در برابر ظلم و تباهی و فساد و انحراف و آمادگی برای جانفشانی در راه خدا و حفظ دین و مکتب او.

منبع : حوزه

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com