کد خبر ۳۳۰۷۲ انتشار : ۲۶ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۷:۴۱
رئیس مجلس شورای اسلامی:

سیاست عربستان سعودی درنفت، به خود و کشورهای اسلامی لطمه زده است

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به نقش مخرب عربستان سعودی در مسائل منطقه، گفت: متاسفانه این کشور در مساله نفت روشی اتخاذ کرده که هم به خود و هم به همه کشورهای اسلامی که صاحب این انرژی هستند، لطمه زده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم ، علی لاریجانی روز پنجشنبه در همایش تجلیل از معلمان پژوهنده برتر برنامه هجدهم آموزش و پرورش قم، با اشاره به اینکه امسال کشور از نظر بودجه ای در تنگنا بود، افزود: بودجه امسال کشور از یک سو تحت تاثیر تحریم ها و از سوی دیگر به دلیل بحران آفرینی هایی که کشور سعودی در ماجرای نفت ایجاد کرد، قرار گرفت.
وی با بیان اینکه قیمت نفت از 110 دلار به 30 دلار کاهش پیدا کرده که روی کلان بودجه کشور تاثیر گذاشته است، ابراز امیدواری کرد: بخشی از تحریم ها امسال مرتفع شود و بخشی دیگر نیز با گشایشی که در مساله هسته ای به وجود آمده، از سال آینده مرتفع شود تا مشکلات بودجه ای کشور نیز حل شود.
وی با اشاره به اینکه بودجه آموزش و پرورش یکی از دغدغه های مجلس است، گفت: بودجه ای که درحال حاضر به این حوزه اختصاص داده شده، جوابگو نیست و باید تغییراتی اعمال شود.
وی افزود: به خاطر مشکلاتی که در شرایط فعلی داریم، آن مقداری که باید برای آموزش و پرورش وزن گذاشته شود تا معلمان با کرامت زندگی کنند، هنوز به آن مرحله نرسیدم و فاصله داریم.
لاریجانی گفت: امروز برخی از بازنشستگان آموزش و پرورش پیگیر معوقات خود هستند که امیدواریم با گشایشی که سال آینده در بودجه کشور به وجود می آید، این مشکلات نیز حل شود و زمینه برای بالندگی آموزش و پرورش فراهم شود.
وی اظهار امیدواری کرد: در برنامه ششم و بودجه سال آینده روش هایی برای ترمیم بودجه آموزش و پرورش دیده شود و سطح زندگی معلمان ما به جایی برسید که از کرامت برخوردار باشند.

* سهم پژوهش در کشور پایین است
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت مساله پژوهش در کشور، گفت: سهم پژوهش درکل کشور ما چه در بخش خصوصی و دولتی، چه در حوزه صنعت و فناوری و چه در حوزه های دیگر، خیلی بالا نیست.
نماینده قم در مجلس شورای اسلامی افزود: در قانون برنامه هم ذکر شده که سهم پژوهش باید سه درصد باشد، اما در عمل رخ نداد؛ شاید باید نوع دیگری به موضوع نگاه کرد یعنی هم روش های کار در زمینه ارتباط پژوهش با بخش های فناوری دقیق تر مشخص شود و هم اولویت ها روشن تر تعریف شود.
لاریجانی ادامه داد: در بندهای مختلف اسناد بالادستی که برای آموزش و پرورش در نظر گرفته شده نیز به موضوع پژوهش تاکید شده است.
وی با اشاره به تحولات رخ داده در ایران و کل جهان در دهه های اخیر، گفت: امروز گسترش ارتباطات و تکنولوژی ارتباطی و فضای سایبری شرایط جدید برای همه ایجاد کرده و تکنولوژی، آموزش و پرورش، فرهنگ، ارتباطات اجتماعی، رفتار سیاسی و امنیتی متاثر از فضای سایبری شده است.
وی اضافه کرد: اگر با سرعت کند به سمت تکنولوژی های روز دنیا حرکت کنیم، ممکن است مسائلی به ما تحمیل شود و یا عقب افتادگی هایی پیدا کنیم.
رئیس قوه مقننه ادامه داد: بر اساس مطالعاتی که در این زمینه بین کشورهای توسعه یافته و کمتر توسعه یافته انجام شده، این خطر را برخی از متخصصان یادآور شده اند که اگر در زمینه استفاده از تکنولوژی ارتباطات، کشورها را طبقه بندی کنیم و یا بالاجبار نگذاریم کشورها به این سمت بروند و یا کشورها رغبت نکنند و یا مدیران درک درستی از این شرایط نداشته باشند، به شرایطی می رسیم که انسان ها طبقه بندی می شوند.
وی افزود: در این شرایط انسان ها از زندگی جدید بی بهره می مانند، ارتباط با جهان بیرون عقب افتاده تر و شکاف ها عمیق تر می شود.
وی با بیان اینکه بدون تردید دنیای جدید با سرعت زیاد به سمت استفاده از این تکنولوژی در تجارت می رود، گفت: اگر در حوزه تجارت از این فناوری به موقع استفاده نکنیم، تجار از این ظرفیت عقب می افتند، درآمد کمتر پیدا می کنند و به موقع نمی توانند به بازار ورود پیدا کنند.
لاریجانی افزود: در مقابل، تکنولوژی هایی که بخواهند از فناوری سایبری و اطلاعات استفاده کنند، هزینه ها کاهش پیدا می کند و سود بیشتر می برند، فضای راحت تر و سامان یافته تری برای صنعت تعریف می شود.
وی با اشاره به لزوم ورود آموزش و پرورش به حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، بیان کرد: ورود به این عرصه تنها نیاز به سخت افزار ندارد، بلکه نیازمند پژوهشی است که بررسی کند که چگونه از این ابزار استفاده کنیم و تاثیر آن در آموزش و پرورش چیست؟
وی اضافه کرد: کشورهای زرنگ تر خودشان را در آموزش و پرورش به این تکنولوژی نزدیک کرده اند، در نتیجه هم تعداد مدارسشان و هم هزینه آموزش و پرورش در این کشورها کاهش پیدا کرده و کیفیت آموزش نیز بالاتر رفته است.
لاریجانی تاکید کرد: اگر از تکنولوژی درست استفاده کنیم بی عدالتی های آموزشی هم کاهش پیدا می کند، از ظرفیت معلمان بهتر می توانیم استفاده کنیم، دانش آموزان بهره بیشتر ببرند و ارتباطات بین معلمان و دانش آموز قوی تر می شود.

* فناوری ها باید با شرایط محیطی کشور قابل انطباق باشد
وی با بیان اینکه استفاده از فناوری های روز ناآگاهانه امکانپذیر نیست و باید شرایط آن را در همه ابعاد بسنجیم، گفت: یکی از مشکلاتی که در کشور داریم این است که هنگام ورود تکنولوژی های جدید مختصات بومی را به دقت مطالعه نمی کنند و همیشه عدم انطباق داریم و گاهی شاهد پس زدن ها هستیم.
نماینده قم در مجلس تاکید کرد: باید بررسی شود که چگونه تکنولوژی ارتباطات می تواند وارد آموزش و پرورش شود و چگونه با شرایط محیطی ما قابل انطباق باشد که ضایعات کمتری داشته باشد و بهره وری ها بیشتر شود.
وی با بیان اینکه از همین طریق می توانیم سلطه دولت را علی العموم بر فرآیندهایی که به طور متعارف می تواند وجود داشته باشد کاهش دهیم، گفت: اگر در گذشته سیاستمداران یک طرفه با مردم صحبت می کردند حال با این تکلنولوژی اینطور نیست و باید گوش شنوا داشته باشند تا حرف های مردم را مرتب بشوند.
وی افزود: سیاستمدار باهوش کسی است که کمتر حرف بزند و بیشتر بشنود، این ارتباطات این ظرفیت را ایجاد می کند.
لاریجانی اضافه کرد: در گذشته رادیو و تلویزیون یک طرفه با مردم صحبت می کرد، اما امروز همه رسانه ای شده اند و فعال هستند و اگر حادثه ای رخ می دهد از طریق گوشی های همراه به سرعت منتقل می شود.
وی ادامه داد: امروز دیگر هیچ مساله پنهانی وجود ندارد و اطلاعات خیلی سریع منتقل می شود، اگر رسانه ها در رخدادها همه اطلاعات را منعکس نکنند، رسانه های دیگر این کار را می نمایند.
وی بیان کرد: صاحبنظران بازنشسته ای در آموزش و پرورش داریم که دارای ظرفیت ها و توانمندی هایی هستند که می توانند مدارس اینترنتی ایجاد کنند و آموزش با کیفیت ارائه دهند.
لاریجانی افزود: در این زمینه اگر قانون نیاز است در مجلس تصویب می شود، ولی قبل از قانونگذاری باید بدانیم چگونه می شود در این فضای جدیدی که تنفس می کنیم آموزش و پرورش را با این تکنولوژی هم ساز کنیم و کیفیت آموزش را بالا ببریم.

* لزوم تقویت قوه ابتکار دانش آموزان
رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه باید آموزش و پرورش از حجم زیاد انتقال اطلاعات دور شود، گفت: امروز باید قوه ابتکار و ذهنیت پرسشگر را میان دانش آموزان افزایش دهیم تا در مواجهه در مسائل بلد باشند چگونه مسیر حل مساله را پیدا کنند.
وی افزود: قوه خلاقیت در همه دوران زندگی باید همراه فرد باشد، چون تحولات در زندگی انقدر پرشتاب است که بسته اطلاعات کمتر از شش ماه تغییر می کند و زمان مفید بودن اطلاعات اندک شده است.
وی گفت: اگر پرسشگر باشید می توانید صاحب معرفت شوید، اگر فردی اهل پرسش نباشید در درونش پرسشی به وجود نیاید، معرفت در او ایجاد نمی شود زایش معرفت باید از درون انسان شکل بگیرد
لاریجانی با تاکید بر ارائه آموزش های لازم به معلمان در راستای تقویت قوه ابتکار دانش آموزان، گفت: ظرفیت ها و فهم شرایط بومی در این زمینه بسیار مهم است و بسیاری از مدل ها را نمی شود اقتباسی وارد کرد.
وی افزود: کشور ما شرایط فرهنگی و اجتماعی خاص خود را دارد، حتی اگر از تحقیقات دیگران هم بخواهیم استفاده کنیم باید به شرایط داخلی خودمان رجوعی داشته باشیم.
وی همچنین با اشاره به رتبه پنجم قم در کنکور سراسری، آن را نشانگر ارتقاء آموزش در استان قم دانست و گفت: این موفقیت را به فال نیک می گیریم و کسب چنین رتبه ای نشانگر تلاش معلمان و مدیریت استان در آموزش و پروش و همچنین همت والدین و دانش آموزان است و امیدواریم سال های آینده شاهد پیشرفت در این زمینه باشیم.
همایش تجلیل از معلمان پژوهنده برتر برنامه هجدهم آموزش و پرورش قم روز پنجشنبه با حضور سید مهدی صادقی استاندار قم، حمیدرضا شیخ الاسلام مدیرکل آموزش و پرورش قم، عطاءالدین قاسمی مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری قم و جمعی از معاونان آموزش و پرورش و فرهنگیان در خانه معلم شماره دو آموزش و پروش قم برگزار شد؛ در این همایش تعدادی از معلمان پژوهنده استان قم مورد تجلیل قرار گرفتند.

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com