کد خبر ۳۳۱۶۶ انتشار : ۲۹ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۰۵
آلودگی هوا بلای جان ریه های مردم قم ؛

رقابت کلانشهر ها در میزان آلودگی هوا/آلودگی هوای قم در سرما و گرما!

این روزها معظل الودگی هوا قصه تکراری همه کلان شهرها است که از سازمان محیط زیست توقع می رود که فکری به حال این درد مشترک کننداما سکان دار این سازمان بیشتر دغدغه حصر سران فتنه و مرتفع کردن مشکلات حزب متبوعش را دارد تا وظیفه اصلی که یکی از انها رفع آلودگی کلان شهرهای مانند قم که در حال تبدیل شدن به بحران است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم ، شنیدن الودگی هوا وتعطیلی ادارات مدارس و هشدار به گروه های حساس در قم تبدیل به مسئله ای چهار فصل شده است در تابستان بالارفتن درجه دما و افزایش غلظت الاینده های هوا و در زمستان کمی بارش و وارونگی هوا باعث الودگی هوای استان قم می شود.

 قم یکی از شهرهای صنعتی است که دو شهرک صنعتی شکوهیه و سلفچگان را در خود جای داده است،  شهرک شکوهيه در 12 کيلومتری قم واقع شده و به عنوان يکي از پايگاه هاي اصلي صنعتي استان شناخته مي شود. 955 هکتار از زمين زيربناي شهرک بيشترين تعداد واحدهاي صنعتي را در دل خود جايي داده است، که وجود برخی از کارخانه ها در این شهرک باعث تشدید الودگی هوای قم می شود.

در روزهای پاییز به دلیل کمی بارش مخصوصا در اوایل صبح به خوبی الودگی هوا که با سوزش گلو و چشم وسرفه همراه است به صورت کامل قابل احساس است.

 روز گذشته محمدجواد ترابیان کارشناس پیش‌بینی اداره‌کل هواشناسی استان قم در گفتگو با فارس اظهار داشت: در پی استقرار جوی پایدار در سطح زمین از امروز آلودگی هوا و کاهش کیفیت هوا آغاز می‌شود و این افزایش آلودگی سطح زمین تا اواسط هفته ادامه دارد.

 ترابیان پدیده غالب در این روزها را مورد توجه قرار داد و اضافه کرد: پدیده غالب طی این روزها تا اواسط هفته ابرناکی و غبار محلی خواهد بود که پیامد آن کاهش کیفیت هوا است.

 دلیل الودگی هوای قم در فصل گرما اغلب ریزگردها است که به دلیل خشک شدن تالابها، دریاچه نمک، حوض سلطان و بیابانزایی است، علل گرد و غبار در استان قم خشکسالی‌های پی در پی، عدم مدیریت جامع منابع آب، عدم توجه به حق آبه‌های محیط زیستی، کاهش بارندگی و میزان رطوبت هوا، بیابان زایی و تخریب‌های ناشی از فعالیت‌های انسانی است.

تابستان امسال به دلیل  گرما، گرد و غبار ماه رمضان را برای مردم قم کمی سخت کرد و گواه این مدعا سخن مدیرکل محیط زیست استان قم است که عنوان کرده است استان قم رتبه سوم کشور در بیشینه دما و نامطلوب بودن کیفیت هوا دارد.

در سالهای گذشته در فصل زمستان هم می توان گفت در بیشتر روزها به دلیل عدم بارش های مناسب در قم و زیادی الاینده های هوایی از جمله از طریق خودروها و موتورسیکلت ها و قدیمی بودن ناوگان حمل و نقل عمومی هوای قم در شرایط نامناسبی قرار می گرفت که تنها راه حلی که در این سالها از سوی مسولین ارائه شده است تعطیلی ادارات و مدارس و یا اعلام هشدار است.

افزایش تردد و عبور و مرور وسایط نقلیه مخصوصا به صورت تک سرنشین در ابتدای صبح  درسطح شهر قم با احتساب اینکه حداقل 20 درصد از زمان اوج ترافیک در ساعات اداری باشد، نقش بسزایی در تشدید آلاینده ها دارد همچنین هنگامی که گره های ترافیکی در هسته مرکزی شهر قم و خیابان های پرتردد ایجاد می شود، میزان شاخص آلایندگی های محیطی افزایش چشمگیری دارد.

این روزها معظل الودگی هوا قصه تکراری همه کلان شهرها است که از سازمان محیط زیست توقع می رود که فکری به حال این درد مشترک کننداما خانم ابتکار سکان دار این سازمان بیشتر دغدغه حصر سران فتنه و مرتفع کردن مشکلات حزب متبوعش را دارد تا وظیفه اصلی که یکی از انها رفع الودگی کلان شهرها که در حال تبدیل شدن به بحران است.

با این وضعیت مسئولین استان قم باید فکری به حال ریه های بیمار شهر کنند تا این وضعیت تبدیل به بحرانی غیر قابل جبران نشود. زیرا آلودگی هوای قم نسبت به سالهای گذشته بیشتر شد واگر به سرعت به وضع آن رسیدگی نشودو تدبیر اندیشیده نشود احتمال الوده تر شدن هوای قم در سالهای اینده محسوس تر بیشتر خواهد شد.

منبع: ثامن

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com